Annons

Snygg spegling på golvet, glasskiva?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Ja vill ha samma spegling i golvet som exa blixman har ( kolla hennes barnporträtt) feen glansen eftersöker jag!


Photoshop-huuur?!
 

pellepiano

Aktiv medlem
De reflektionerna är äkta och snygga. Förmodligen plexiglas på vit bakgrund. Det är grymt svårt att göra trovärdiga reflektioner i Photoshop.

Speglar går bra om man har riktigt slätt underlag. Man kan lägga ihop flera från tex Ikeas spegelväggar och sen klona bort skarvarna i Photoshop. Blir betydligt enklare.

Akrylplast eller plexiglas är vanligt ( plexi är dyrare ). Kan hittas hos byggföretag. Jag köpte en 2.5 x 1.5 ( 3mm ) akrylskiva en gång, men den blev förstörd nästan med en gång av höga klackar med gummisula. Tror plexi är tåligare .

Bäst är en lite större reflekterande underlag, så blir det klart på en gång.
 

lumor_

Aktiv medlem
Gissar att hon använder en sådan där vinylbakgrund. Används på samma sätt som en pappersbakgrund men går att återanvända och torka av när det kommit bebispölar.
 

lumor_

Aktiv medlem
Gissar att hon använder en sådan där vinylbakgrund. Används på samma sätt som en pappersbakgrund men går att återanvända och torka av när det kommit bebispölar.
 

sussieohl

Aktiv medlem
Hittade just en sida med priser, dom är inte tvärbilliga!! Hur stor kan jag behöva tro? 2x1,5 m? Kommer ha en 2,75 bakgrund
 

pellepiano

Aktiv medlem
Beror på hur lång spegelbild du behöver få. Exempelbildernas är ju avtonade rätt tidigt. Kameravinkeln spelar in här också.
 

sussieohl

Aktiv medlem
Hm... Inte längre spegling än på bilderna iaf!

Är det inte bättre jag köper en genomskinlig Plexi-skiva? Om jag har en svart bakgrund funkar det väl också?!
 

aswe

Aktiv medlem
Jag har helt genomskinlig på vit vinylbakgrund och det går alldeles utmärkt.
Vinylbakgrund i sig är inte blank nog att ge speglingar. Plexiglas är dyrt men finns billigare och tunnare varianter på K-rauta. Tycker dock att det är lätt att repa och suger åt sig smuts ganska bra..
Vanligt glas borde också gå bra att ha, men hur förvarar man en 1x2 meter stro glasskiva. Glas fungerar nog bäst till produktfoton.
 

iSolen.se

Guest
Ja vill ha samma spegling i golvet som exa blixman har ( kolla hennes barnporträtt) feen glansen eftersöker jag!


Photoshop-huuur?!

Dubbla bilden till två lager. Flippa nya lagret vertikalt. Ändra transparensen till 20-50%. flytta så det passar och ändra färg/mättnad om det roar. Om bilden inte är utsträckt i djupled tar ovan moment bara någon minut och ger bra kontroll över reflexen. Om bilden har utsträckning i djupled, dvs du fotar nära eller med brant vinkel mot underlaget måste reflektionen göras för varje bilddel och då tar det längre tid plus att man förstås måste maska varje del.

Tillägg: Lägg till en gradient så att undre delem blir mer (helt?) transparent.
 

Janne H

Aktiv medlem
Dubbla bilden till två lager. Flippa nya lagret vertikalt. Ändra transparensen till 20-50%. flytta så det passar och ändra färg/mättnad om det roar. Om bilden inte är utsträckt i djupled tar ovan moment bara någon minut och ger bra kontroll över reflexen. Om bilden har utsträckning i djupled, dvs du fotar nära eller med brant vinkel mot underlaget måste reflektionen göras för varje bilddel och då tar det längre tid plus att man förstås måste maska varje del.

Tillägg: Lägg till en gradient så att undre delem blir mer (helt?) transparent.
Plåtar man med riktigt låg kameravinkel kan detta ibland se trovärdigt ut, men så fort du lyfter kameran en aning, eller om bilden är utstträckt i djupled så tar det mycket mycket tid att ens komma nära verkligheten!
 
ANNONS