Annons

Hur ska jag ljussätta?

Produkter
(logga in för att koppla)

pellepiano

Aktiv medlem
Bilden har en ljuskälla framifrån vänster ( modellen tittar i riktning mot den ) och en för hårljus typ, högt bakifrån vänster.

Softboxar och paraply användes inte på den tiden utan det var strålkastare, förnsterljus eller gamla typen av blixt ( magnesium pulver tex ).

jag brukar köra med odiffuserade blixtar för den typen av bilder ( gillar mycket 40 50-talets Hollywoodporträtt ).
 

pellepiano

Aktiv medlem
På exempelbilden ser det ut som det har en liten beautydish eller paraply framför ( eller stor men långt ifrån ), då ljuskällan syns i ögats reflex och är större än om man använt bara blixt, utan ljusmodifierare.

Det är en smaksak, du får testa och se vad du gillar bäst.
 

benganj

Aktiv medlem
min gissning är att det ser ut som en stor ljuskälla ovanför och lite bakom modellen. Se hur axlarna är upplysta samt hur huvud och hals ger en skugga framåt ner över bröstet. Samt en mindre ljuskälla rakt ovanför kameran ganska nära modellen. Se hur ljuset faller av från pannan och nedåt. Den ljuskälla är nog en öppen reflektor som ser ut att gen en dubbel skuggkant. se skuggan på halsen under hakan.
 

Janne H

Aktiv medlem
Bilden har en ljuskälla framifrån vänster ( modellen tittar i riktning mot den ) och en för hårljus typ, högt bakifrån vänster.

Softboxar och paraply användes inte på den tiden utan det var strålkastare, förnsterljus eller gamla typen av blixt ( magnesium pulver tex ).

jag brukar köra med odiffuserade blixtar för den typen av bilder ( gillar mycket 40 50-talets Hollywoodporträtt ).
Som Pelle säjer så var det inga softboxar eller annat man jobbade med på den tiden.
Bilden du länkar till set ut att vara tagen med en stor B-ljus Fresnell som huvudljus.
Om du använder Elichrom 21 eller 26 cm reflektor m raster så får du ett snarlikt ljus.
Fresneller används idag en hel del vid arbete med rörlig film, då är det dock fråga om HMI dvs lampor med dagsljustemp på ca 5000 K. (B-ljus ligger på ca 3200K)

Hälsn.

/Janne Höglund
 
ANNONS