Annons

Tips på bra filmredigeringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr.vickevire

Avslutat medlemskap
Hej! Är det någon som har några tips på bra filmredigeringsprogram? Helst får de inte kosta något, men tipsa gjärna om dem som kostar en liten slant också! Idag kör jag med det simpla Windows MovieMaker men jag skulle vilja ha ett proffisigare och bättre, där man kan b.la. redigera kontrast m.m. i klippen!

Tack för tipsen på förhand!

// Viktor Å
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Vill du ha något videoredigeringsprogram som är bra och t.o.m. "proffsigt", så får du allt räkna med att betala för det... Men utmärkta sådana går faktiskt att få väldigt billigt nuförtiden.

De mest använda bland fotoamatörer är Adobe Premiere Elements 11, Pinnacle System Studio version 16 Plus och Sony Vegas 12.

De två förstnämnda kostar runt en tusenlapp, Sony Vegas finns från 750 kr.

Vegas-seriens program är betydligt mera kompetenta (även den billigaste versionen) än de båda förstnämnda. När det gäller Adobe och Pinnacles program så finns det dessutom en del klagomål på att det inte alltid fungerar som det ska, medan jag inte har sett några klagomål på Vegas.

Kan mycket väl vara så att dessa billiga Vegas-program är "lightversioner" av de program som tillhandahålls av Sonys provideo-avdelning, där de ju som bekant är världsledande. Hursomhelst, Vegas ger vad jag har sett "mest pang för pengarna", vilket kanske i och för sig inte är så konstigt. Sony är ju de klara experterna inom detta område, vilket vare sig Adobe eller Pinnacle är. Det enda som är konstigt är att Vegas-programmen är så billiga, har jag hört folk inom branchen säga...
.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Jag använder också Sonys Home Movie Studio och är nöjd. I förhållande till vad kamerautrustning i övrigt kostar är det ju mycket billigt, så jag inser inte varför man ska vara snål i det fallet. Windows Movie Maker var jag aldrig nöjd med.
 
ANNONS