Annons

Bäst objektiv för Sony A6000, hjälp sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jkmfoto

Aktiv medlem
Har införskaffat en Sony A6000 för snart två månader sedan. Toppenkamera, verkligen! Känner mig helnöjd, men har också insett att den kitlens som medföljer inte är tillräcklig.

Tanken är att jag inom kort ska starta eget som konsult inom digital kommunikation där jag hjälper företag med marknadsföring på sociala medier. Kan vara allt från restauranger till klädbutiker, bilåterförsäljare eller liknande.

Men, frågan är och detta har jag läst runt om mycket innan. Ifall jag vill kliva upp ett snäpp eller två, säg en budget på ca 3000k. Vad ska man köpa för objektiv? Jag förstår att det är en låg budget, men tänker att det borde finnas något som är bättre än kitlensen för det priset?

Det jag har märkt med medföljande objektiv är att det är rätt ljussvagt, även om ISO går att höja. Samtidigt begränsas man en del av den nuvarande zoomen, även om jag inte direkt har tänkt fotografera nyckelpigor.

Däremot är det viktigt med ljus, bra skärpa etc etc.

På många forum kan man läsa om 55-210mm som ett bra tips. Fast ifall jag kollar på exempelvis Elgiganten så finns 55-200mm, 55-210mm och sen endast 55mm (kanske var 50..?) - vad är skillnaden? Någon annan nämnde Sigmas 30mm som alternativ. Men finns ju också allt från 70-300mm, 18-250 eller 35mm?

Frågan är: Vad behöver jag? Tanken är att avvända kameran dels privat där det blir en del vardagsbilder, mycket natur och miljöer. Och sedan till företaget där fokus är på interiör, produkter, miljö etc.

Känner mig en aning lost i denna djungel och förstår att mycket är en smaksak, men - hjälp mottages gladeligen! Tack på förhand!
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Har införskaffat en Sony A6000 för snart två månader sedan. Toppenkamera, verkligen! Känner mig helnöjd, men har också insett att den kitlens som medföljer inte är tillräcklig.

Tanken är att jag inom kort ska starta eget som konsult inom digital kommunikation där jag hjälper företag med marknadsföring på sociala medier. Kan vara allt från restauranger till klädbutiker, bilåterförsäljare eller liknande.

Men, frågan är och detta har jag läst runt om mycket innan. Ifall jag vill kliva upp ett snäpp eller två, säg en budget på ca 3000k. Vad ska man köpa för objektiv? Jag förstår att det är en låg budget, men tänker att det borde finnas något som är bättre än kitlensen för det priset?

Det jag har märkt med medföljande objektiv är att det är rätt ljussvagt, även om ISO går att höja. Samtidigt begränsas man en del av den nuvarande zoomen, även om jag inte direkt har tänkt fotografera nyckelpigor.

Däremot är det viktigt med ljus, bra skärpa etc etc.

På många forum kan man läsa om 55-210mm som ett bra tips. Fast ifall jag kollar på exempelvis Elgiganten så finns 55-200mm, 55-210mm och sen endast 55mm (kanske var 50..?) - vad är skillnaden? Någon annan nämnde Sigmas 30mm som alternativ. Men finns ju också allt från 70-300mm, 18-250 eller 35mm?

Frågan är: Vad behöver jag? Tanken är att avvända kameran dels privat där det blir en del vardagsbilder, mycket natur och miljöer. Och sedan till företaget där fokus är på interiör, produkter, miljö etc.

Känner mig en aning lost i denna djungel och förstår att mycket är en smaksak, men - hjälp mottages gladeligen! Tack på förhand!
Hej och välkommen som medlem på Fotosidan

Ska bli kul att få se dina bilder med din Sony. Jag har haft 2 st A6000 med tre objektiv och tycker det var en liten trevlig och lätt kamera. Jag köpte två kamerahus och till dem köpte jag de tre objektiv som jag ville ha och trådlösa blixtar med softbox.

Hur har du insett att ditt objektiv 16-50 inte är bra? Jag menar ljusstyrkan visste du när du köpte optiken men vad har du jämfört skärpan med? De telezoomar du nämner är väl inte ljusstarkare än din 16-50?

Jag tror jag har uppfattat ditt önskemål till att du behöver bättre ljusstyrka och god optisk kvalité.Din rubrik att försöka hitta bästa objektiv till Sony för 3000 kr det tror jag inte synkar så bra. Jag hade tex till mina A6000 en Sony telezoom 70-200/4,0 för 16000 kr och den var ganska bra men det finns mycket bättre!

Mitt förslag till dig är att gå en fotokurs och mitt förslag på objektiv är Sigma/1,4.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv-tillbehor/objektiv/30-1-4-dc-dn-contemporary-for-sony-e-fattning-aps-c

Lycka till
 

Marteric

Aktiv medlem
Kan vara allt från restauranger till klädbutiker, bilåterförsäljare eller liknande

Frågan är: Vad behöver jag? Tanken är att avvända kameran dels privat där det blir en del vardagsbilder, mycket natur och miljöer. Och sedan till företaget där fokus är på interiör, produkter, miljö etc.
Mycket av det du skall fota är icke rörligt...så mitt förslag är ett bra stativ.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Känner mig en aning lost i denna djungel och förstår att mycket är en smaksak, men - hjälp mottages gladeligen! Tack på förhand!
De telezoomar du räknar upp, tex 55-210 är ljussvaga. Mitt tips är antingen ett 35/1,8 OSS för ca 3800:- eller ett stativ och en trådutlösare.
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Tack för svar. Dom objektiv jag nämner är sådant som folk tipsat om på andra sidor. Visst gör stativ skillnad, så det är beställt. I övrigt så handlar självklart mycket om kunskap och att lära sig kameran. Däremot vet man att kitlensen är begränsad och vill ha något bättre, därav en budget på några tusen - i alla fall så här i början.

Men Sigma 30 alltså? Och kollar man exempelvis på en 50 eller 55 så får jag bara mer bredd i bilderna, är det korrekt?
 

Marteric

Aktiv medlem
Tack för svar. Dom objektiv jag nämner är sådant som folk tipsat om på andra sidor. Visst gör stativ skillnad, så det är beställt. I övrigt så handlar självklart mycket om kunskap och att lära sig kameran. Däremot vet man att kitlensen är begränsad och vill ha något bättre, därav en budget på några tusen - i alla fall så här i början.

Men Sigma 30 alltså? Och kollar man exempelvis på en 50 eller 55 så får jag bara mer bredd i bilderna, är det korrekt?
50/55 är mer tele. Testa med din normalzoom.
Mitt råd är att fota med det du har och vänta med att handla tills du själv vet var du saknar, gå igenom fotoskolan här på Fotosidan och skaffa och lär dig program för redigering (t.ex. Lightroom).
 

jkm

Aktiv medlem
Har införskaffat en Sony A6000 för snart två månader sedan. Toppenkamera, verkligen! Känner mig helnöjd, men har också insett att den kitlens som medföljer inte är tillräcklig.

Tanken är att jag inom kort ska starta eget som konsult inom digital kommunikation där jag hjälper företag med marknadsföring på sociala medier. Kan vara allt från restauranger till klädbutiker, bilåterförsäljare eller liknande.

Men, frågan är och detta har jag läst runt om mycket innan. Ifall jag vill kliva upp ett snäpp eller två, säg en budget på ca 3000k. Vad ska man köpa för objektiv? Jag förstår att det är en låg budget, men tänker att det borde finnas något som är bättre än kitlensen för det priset?

Det jag har märkt med medföljande objektiv är att det är rätt ljussvagt, även om ISO går att höja. Samtidigt begränsas man en del av den nuvarande zoomen, även om jag inte direkt har tänkt fotografera nyckelpigor.

Däremot är det viktigt med ljus, bra skärpa etc etc.

På många forum kan man läsa om 55-210mm som ett bra tips. Fast ifall jag kollar på exempelvis Elgiganten så finns 55-200mm, 55-210mm och sen endast 55mm (kanske var 50..?) - vad är skillnaden? Någon annan nämnde Sigmas 30mm som alternativ. Men finns ju också allt från 70-300mm, 18-250 eller 35mm?

Frågan är: Vad behöver jag? Tanken är att avvända kameran dels privat där det blir en del vardagsbilder, mycket natur och miljöer. Och sedan till företaget där fokus är på interiör, produkter, miljö etc.

Känner mig en aning lost i denna djungel och förstår att mycket är en smaksak, men - hjälp mottages gladeligen! Tack på förhand!
Samyang 35 mm f 2,8 rekommenderar jag! Likvärdig med Zeiss rent optiskt och väldigt mycket objektiv för pengarna. Väger nästan ingenting och är extremt litet. Av en händelse lägger jag ut en sådan glugg på Tradera ikväll... Ha det gött
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
50/55 är mer tele. Testa med din normalzoom.
Mitt råd är att fota med det du har och vänta med att handla tills du själv vet var du saknar, gå igenom fotoskolan här på Fotosidan och skaffa och lär dig program för redigering (t.ex. Lightroom).
Jag undrar väl mer vad man får mer om man jämför min kitlens med exempelvis Sigma 30? Mycket tveksam att det går att få till högkvalitativa bilder till företag med mitt originalobjektiv.
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Samyang 35 mm f 2,8 rekommenderar jag! Likvärdig med Zeiss rent optiskt och väldigt mycket objektiv för pengarna. Väger nästan ingenting och är extremt litet. Av en händelse lägger jag ut en sådan glugg på Tradera ikväll... Ha det gött
Vågar man ens köpa begagnat? Tänker risken på repor etc. Och hur vanligt är det att folk köper ”externa” objektiv än det ordinarie till Sony/Nikon? Såg dock att Samyang kom med AF, vilket är trevligt.
 

Marteric

Aktiv medlem
Jag undrar väl mer vad man får mer om man jämför min kitlens med exempelvis Sigma 30? Mycket tveksam att det går att få till högkvalitativa bilder till företag med mitt originalobjektiv.
Du får lite skarpare bild (på vissa blandare kanske bara försumbart bättre) och större bländare, men är låst till 30 mm. Obs! Kan inte Sony men tror nog jag är rätt ute...
Tolkade ditt första inlägg som att du skall jobba mot sociala medier...där begränsas upplösning och kvalite på bilder ganska kraftig. Rekommenderas att lära dig anpassa bilderna att passa just dessa plattformar så bra som möjligt.
100% säker att din utrustning absolut duger till högkvalitativa bilder för sociala medier. Lycka till!
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Jag undrar väl mer vad man får mer om man jämför min kitlens med exempelvis Sigma 30? Mycket tveksam att det går att få till högkvalitativa bilder till företag med mitt originalobjektiv.
Du får bättre ljusstyrka
Skärpan i bilderna kommer ingen att se någon skillnad på när du har dem på sociala medier
Du får ingen ingen zoom mellan 16-50 med en Sigma 30

Vad är dåligt med din 16-50?
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Du får bättre ljusstyrka
Skärpan i bilderna kommer ingen att se någon skillnad på när du har dem på sociala medier
Du får ingen ingen zoom mellan 16-50 med en Sigma 30

Vad är dåligt med din 16-50?
Det är nog en mix av att jag upplever den som liten och sedd för amatörer. Kikar man runt på nätet/sociala medier så har många större objektiv etc etc. Sen givetvis kommer bilderna reduceras i kvalite på Instagram/Facebook, men ska det upp på exempelvis en hemsida så blir det en annan femma.
 

solhasse

Medlem
Det är nog en mix av att jag upplever den som liten och sedd för amatörer. Kikar man runt på nätet/sociala medier så har många större objektiv etc etc. Sen givetvis kommer bilderna reduceras i kvalite på Instagram/Facebook, men ska det upp på exempelvis en hemsida så blir det en annan femma.
Ditt 16-50mm är ett bra objektiv. Inget större fel med det.
Du nämner att det är för amatörer, men du är ju, precis som jag, en amatör?

Här är en länk till bilder tagna med a6000 och kitgluggen. Som du ser finns det både "proffsiga" foton och mindre bra foton. Det beror helt enkelt på fotografen.
https://www.flickr.com/groups/2888563@N24/pool/
 
ANNONS