Annons

Diskvalificerad - Africa Geographic 2019 Photographer of the Year

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Flashbacktråden föreslog, tentativt, att bilden kunde vara tagen i ett zoo. Jag vet inte riktigt om det har så mycket med Perssons tävlande med montage att göra, men jag blev nyfiken på om någon här skulle kunna identifiera reflexerna.
 

iSolen.se

Guest
Flashbacktråden föreslog, tentativt, att bilden kunde vara tagen i ett zoo. Jag vet inte riktigt om det har så mycket med Perssons tävlande med montage att göra, men jag blev nyfiken på om någon här skulle kunna identifiera reflexerna.
Det är en skum reflex, buröppningen och ljus gång utanför? Tänk på att ögonreflexer blir som en extrem vidvinkel.

Djuret är i alla fall inte i det fria med en sådan reflex.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Flashbacktråden föreslog, tentativt, att bilden kunde vara tagen i ett zoo. Jag vet inte riktigt om det har så mycket med Perssons tävlande med montage att göra, men jag blev nyfiken på om någon här skulle kunna identifiera reflexerna.
Utan att ha granskat bilden jättenoga reagerar jag på hur ren, fin, fri från skador/ärr lejonet är. Skulle jag gissa utan att veta mer om bilden så skulle jag definitivt gissa att djuret inte levt i det vilda.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Utan att ha granskat bilden jättenoga reagerar jag på hur ren, fin, fri från skador/ärr lejonet är. Skulle jag gissa utan att veta mer om bilden så skulle jag definitivt gissa att djuret inte levt i det vilda.
Tänkte också på det, ser väldigt välnärd och fin ut. En kastrerad lejonhanne :)

Såg också ikväll att Sony Awards tydligen accepterar dokumentära bilder som är manipulerade. Men ordet ”dokumentär” låter då hemmasnickrad?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tycker det borde finns ett konsensus runt ordet dokumentär som icke iscensatt eller autentisk, just inom foto är det extra viktigt. Kan nog komma reaktioner på Sony Awards egen tolkning?
 

iSolen.se

Guest
Tycker det är en sund inställning, manipulering är tillåtet om man berättar i bildtexten vad som gjorts.

Ungefär det trådens konsensus (med något undantag) är om m a p naturfoto, manipulering är ok så länge man är öppen med det.

Sen kan man ju ifrågasätta juryn när de inte efterföljer orden "vilseleder" och "falsk", jag gör det i alla fall men det är deras tävling.
 

cango

Avslutat medlemskap
Tycker det borde finns ett konsensus runt ordet dokumentär som icke iscensatt eller autentisk, just inom foto är det extra viktigt. Kan nog komma reaktioner på Sony Awards egen tolkning?
"icka iscensatt" vad skulle motsatsen vara? åtel? fågelmatning? mata fram pelikaner i kerkinisjön? mata fram havsörn i nordnorge? sockervatten till kolibris? Odla speciella blommor i trädgård för att attrahera olika fåglar?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
"icka iscensatt" vad skulle motsatsen vara? åtel? fågelmatning? mata fram pelikaner i kerkinisjön? mata fram havsörn i nordnorge? sockervatten till kolibris? Odla speciella blommor i trädgård för att attrahera olika fåglar?
Det finns ingen garanti för att dokumentära filmer/foto inte är arrangerade. Jag tänkte utifrån Sonys tävling att manipulerade bilder räknas som dokumentärt. Att skapa en scen genom att klippa in djur, bakgrunder osv.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Flashbacktråden föreslog, tentativt, att bilden kunde vara tagen i ett zoo. Jag vet inte riktigt om det har så mycket med Perssons tävlande med montage att göra, men jag blev nyfiken på om någon här skulle kunna identifiera reflexerna.
"13. Entries depicting any form of wildlife should be of “wild” animals – no images of captive wildlife (including farm animals, pets, zoo animals) will be considered. Rescue animals may be considered at the sole discretion of the organisers."
/Från Africa Geographic som bilden användes som tävlingsbidrag i under vecka 12 2016. Tävlingsregler från 11 dec 2015.
 
ANNONS