Annons

Kamera att ha med till Afrika, Backpacking

Produkter
(logga in för att koppla)

D-tox04

Medlem
Hej!

Som den sammanfattande rubriken lyder så skall jag på en Långresa. Kommer vara runt i djungel och safari i Arfrika, sedan vidare i Indien och Slutligen Syd Amerika =) Jag reser endast med en Backpacking-ryggsäck så smidighet premieras.

Hursomhelst min stora Nikon D80 med Teleobjektiv 18-300 känns för tung och klumpig för att ta med.

Jag har tankar på att dels ta med en "äventyrs-kompakt" typ Nikon COOLPIX AW130
MEN jag vill även ha tele-möjligheter när jag är ute på en safari till exempel

Jag har en Sony Xperia mobil vilken är vattentålig och har en bra kamera. Denna bär jag ju alltid med mig. Så kanske är äventyrs-kompakt onödigt?


Vad rekommenderar ni? Kan man få en bra kombo? Hjälp mig att resonera!

Tackar på förhand
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det beror ju lite på vilken budget du har, men kolla på nya Canon G3x eller Panasonic FZ1000.
 

D-tox04

Medlem
Tack för ditt tips!

Min Budget beror lite på. Skall jag köpa 2 kameror så får jag gå ner lite i pris för dessa, Är det en som så kan jag gå upp. Runt 10.000 kan jag nog tänka mig att lägga

Panasonic FZ1000 såg riktigt bra ut!
EDIT: Även Canon såg grym ut! Tusen tack för dessa tips! Jag skall kolla in dessa
 

ErlandH

Aktiv medlem
G3x har lite längre zoom, bättre display och är lite mindre och lättare, men uppges vara tålig och väl vädertätad. FZ1000 har elektronisk sökare och 4K. Dessutom kan FZ1000 zooma genom att man vrider på ring runt objektivet, vilket jag personligen är väldigt förtjust i. (Fast det kanske G3x också kan?)

Även om jag själv inte känner behov av den här typen av kamera just nu tycker jag de verkar vara utmärkta rese/safarikameror och skulle ha svårt att välja vilken som är intressantast. Avgörande skulle kunna vara vilken som är snabbast på att starta, fokusera osv.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Canon Powers hot SX60 HS

Om do behöver extreeeeem zoom. SX60 HS har en 65x optisk zoom (motsvarande 21-1365 mm). Du kan fota Africa hemifrån lol
 

David F Stop

Aktiv medlem
Canon Powers hot SX60 HS

Om du behöver extreeeeem zoom. SX60 HS har en 65x optisk zoom (motsvarande 21-1365 mm). Du kan fota Africa hemifrån lol
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Frågan är hur mycket telezoom man egentligen behöver på en safari? Ju mer desto bättre men blir den väldigt lång så kan det ju vara svårt att hålla kameran tillräckligt stilla för att kunna ta bilden.
På en safari är det väl som regel bra ljusförhållanden vilket medger korta slutartider och liten bländare men det är nog bra för TS att försöka bilda sig en uppfattning om bildkvaliten är tillräcklig för honom. Cyberphoto brukar ju ha rätt bra tester man kan få vägledning av.

För egen del skulle jag nog hellre avstå från bilden hellre än att få en bild till varje pris. En bild som inte håller måttet rent tekniskt blir inte så viktig att ta för min del, men jag vet ju att många inte alls är så noga med skärpa osv. :)
 

D-tox04

Medlem
Vilka fina Tips ni ger, Tack!

En bild till varje pris kan nog stämma i vissa fall (även om det låter lite väl extremt). Dock hamnar dem i en egen liten låda (typ, kul att ha sett och visa familjen). Självklart är det kvalitativa bilder som är poängen i första hand, därav inser jag att det kan bli svårt att få en bra bild med extrem-zoom. Att zooma genom att vrida på objektivet är en klar vinnare för min del! Jag hoppas att samtliga dessa har det.

Jag skall ta mig en tur till affären och känna lite på utbudet =)

Fortsätt gärna med flerförslag och tankar kring för/nackdelar
 

Michael Buch

Aktiv medlem
Hej, jag förstår hun du tänker med vikten på din D80, men jag tycker du tänker fel.
Denna resa är inte något du gör ofta, kanske bara en gång i dit liv, så hur vill du sitta och minns detta sen? med bilder från en liten kompakt kamera eller din telefon?

Jag tycker du skall läge dit budget på ett bra kamera. Något jag vet du kan ha mycket nytta av når du komma hem er GPS positionering så du kan see va dina bilder är tagit.

Kollat lite fort på cyberphoto, kompaktkameror med Optisk bildstabilisering, Full HD 1080p och GPS positionering.

Canon G16, inte så mycket zoom men ljusstark = 3890
Nikon Coolpix P610, här får du mycket zoom men är inte ljusstark. = 4190

Nikon P900, som P610 bara bättre kvalitet, större zoom och bättre objektiv, = 6390

Vill du ha ett som också är Vatten/stöt -skyddad och betala för kvalitet så finns där ett
nytt Sony DSC-RX10 II = 15490.

Sen finns där mycket kamera utan GPS som Canon PowerShot G3 X = 9490 men jag hade gått efter ett med GPS.

Sen finns där mycket annat att tänka på, batterier, minneskort, hårddisk, laddning som tar plats och vikt.

Önskar dig en trevlig resa.

Hej!

Som den sammanfattande rubriken lyder så skall jag på en Långresa. Kommer vara runt i djungel och safari i Arfrika, sedan vidare i Indien och Slutligen Syd Amerika =) Jag reser endast med en Backpacking-ryggsäck så smidighet premieras.

Hursomhelst min stora Nikon D80 med Teleobjektiv 18-300 känns för tung och klumpig för att ta med.

Jag har tankar på att dels ta med en "äventyrs-kompakt" typ Nikon COOLPIX AW130
MEN jag vill även ha tele-möjligheter när jag är ute på en safari till exempel

Jag har en Sony Xperia mobil vilken är vattentålig och har en bra kamera. Denna bär jag ju alltid med mig. Så kanske är äventyrs-kompakt onödigt?


Vad rekommenderar ni? Kan man få en bra kombo? Hjälp mig att resonera!

Tackar på förhand
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Jag tänker så här att med tanke på resans längd, budget för utrustning och kraven på lätt packning så känns någon form av kompaktkamera bäst.
Sen tänker jag också så här att ju större zoomomfång desto större kompromiss vad gäller bildkvalitet.

Det finns kompaktkameror helt utan zoom med en fast brännvidd som ger enastående bra bilder men med begränsningen i att optiken inte går att zooma med.

Sen finns det några sk "kvalitetkompakter" som har en zoomoptik med ett relativt begränsat zoomomfång men som istället ger mycket god bildkvalitet. De ger så god bildkvalitet att många av oss som normalt sett använder finare systemkameror oxå använder dessa som andrakamera.

Sedan finns det kompaktkameror med längre zoomomfång och så finns det kompaktkameror med sk superzoom. Utbudet är ju stort och inte helt lätt att överblicka. :)

Så frågan som var och en får ställa sig och just nu TS, hur mycket kompromiss är jag beredd att göra med tanke på bildkvalitet? Hur viktigt är det att få den där bilden på de vilda djuren osv.
Är den bildkvaliten tillräcklig bra för mig eller har jag större krav?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja jag skulle ju inte vilja vara utan en liten kompakt spegellös systemkamera på en sådan resa. Kanske en liten kompakt Olympus MFT med ett "vidvinkel - normal zoom" och ett kompakt litet tele eller telezoom för safarin. Med tanke på att man har en förlängningsfaktor på hela 2x där så behöver ju telet inte vara så långt - det når långt ändå.

Förr hade man ju en massa film också så nog borde man väl orka med en sådan utrustning även i ryggsäckens hårda kompromissvärld.

Själv skulle jag tagit min lilla NEX7 med några lämpliga objektiv. Hade jag den skulle jag t.o.m. kompromissa och ta den lilla motordrivna zoomen 16-50 som är en s.k. pannkaka ihopdragen. Pefekt som walk around rigg om man kan kompromissa marginellt när det gäller bildkvalitet. Jag har haft bara det på några semestrar och det har varit väldigt skönt. Främst därför att den är kalas vid lite casual video. Sedan komplettera med ett bra telezoom för safarin och andra situationer där en sådan kan komma till användning.

Du kommer inse att en vanlig kompakt inte är vad du behöver på en safari och för många är det "en gång i livet" och då kanske man inte vill sumpa det. Så i det fallet om man bara ska ha en riggning så tycker jag också att en långzoom av bra kvalitet kan vara en bra kompromiss som inte är för mycket kompromiss för att du ska känna dig helt "felklädd" eller bli onödigt besviken över bildernas kvalitet.
 

horvendile

Aktiv medlem
Djungel. Safari. Kanske dammiga miljöer?
Jag skulle fästa vikt vid vädertätning. Tycker G3 X låter som en mycket rimlig kompromiss mellan bildkvalitet, kompakthet och tålighet.

Edit: räckte pengarna skulle jag skaffa sökaren också.
 

D-tox04

Medlem
Nex tycker jag är intressanta kameror!

Tanken med komptakten är att jag kan ha den i fickan vid "casual tillfällen". Dock vet jag inte om jag vid dessa kanske skulle nöja mig med min telefon. Vid varje planerad utflykt så kommer ju den större kameran finnas med.
G3x ser riktigt grym ut.

Det är väldigt intressant att läsa era spekulationer, då de tar upp detaljer som jag själv inte riktigt övervägt. Tack!
 

Tre Ess

Aktiv medlem
Tack för ditt tips!

Min Budget beror lite på. Skall jag köpa 2 kameror så får jag gå ner lite i pris för dessa, Är det en som så kan jag gå upp. Runt 10.000 kan jag nog tänka mig att lägga

Panasonic FZ1000 såg riktigt bra ut!
EDIT: Även Canon såg grym ut! Tusen tack för dessa tips! Jag skall kolla in dessa
Panasonic FZ200 är lillebror, men titta på dessa bilder från Afrika, Ungern och Norge så får du en uppfattning för dina kommande motivval - länk

Du har inte frågat om remmar men jag tipsar iallafall om dessa till ryggsäcken
Op/Tech Connector #10 Reporter/Backpack 8.5-10.5
 
Senast ändrad:

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Ja jag skulle ju inte vilja vara utan en liten kompakt spegellös systemkamera på en sådan resa. Kanske en liten kompakt Olympus MFT med ett "vidvinkel - normal zoom" och ett kompakt litet tele eller telezoom för safarin. Med tanke på att man har en förlängningsfaktor på hela 2x där så behöver ju telet inte vara så långt - det når långt ändå.

Förr hade man ju en massa film också så nog borde man väl orka med en sådan utrustning även i ryggsäckens hårda kompromissvärld.

Själv skulle jag tagit min lilla NEX7 med några lämpliga objektiv. Hade jag den skulle jag t.o.m. kompromissa och ta den lilla motordrivna zoomen 16-50 som är en s.k. pannkaka ihopdragen. Pefekt som walk around rigg om man kan kompromissa marginellt när det gäller bildkvalitet. Jag har haft bara det på några semestrar och det har varit väldigt skönt. Främst därför att den är kalas vid lite casual video. Sedan komplettera med ett bra telezoom för safarin och andra situationer där en sådan kan komma till användning.

Du kommer inse att en vanlig kompakt inte är vad du behöver på en safari och för många är det "en gång i livet" och då kanske man inte vill sumpa det. Så i det fallet om man bara ska ha en riggning så tycker jag också att en långzoom av bra kvalitet kan vara en bra kompromiss som inte är för mycket kompromiss för att du ska känna dig helt "felklädd" eller bli onödigt besviken över bildernas kvalitet.
Vad hamnar man på i pris med ett sånt paket som du förordar, ryms det inom budgeten på 10.000 ?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hur du än gör...

Hur du än gör så se till att du har med en kamera med bra sökare (optisk eller elektronisk). Att fota på safari med displayen fungerar inte när det gäller vilda djur, speciellt inte i starkt solsken som du kommer att ha. Tänk också på att en elektronisk sökare suger ström under ett långt 12-timmarspass. Då är det ett gäng extrabatterier som tillkommer. Ännu fler om ni ligger ute i fält flera dagar utan uppladdningsmöjligheter.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hade nog tänkt om här. Ska du få bra telebilder behöver du ett ganska stort kamerahus som gör att du kan få bra grepp och hålla det stabilt. Det bör även ha riktig sökare så att du ser vad du gör när solen ligger på. Att kunna fotografera med kameran till ögat gör att du kan ta stöd mot huvudet, vilket gör du får skarpare telebilder. Vill du minska vikten skaffa ett modernare lättare hus som t.ex. Nikon D5500 som förutom att den är lättare än din d80 även ger dig modernare sensor.

Som redan påpekats drar spegellösa en hel del ström, så väljer du spegelöst bör du ta med dig några extra batterier, det väger visserligen inte så mycket men reser du till otillgängliga ställen är det inte ovanligt att elförsörjingen ur de eluttag du träffar på kan vara lite sporadisk, så det kan vara bra att ta med flera laddare och kanske ett grenuttag också så att du kan ladda alla dina batterier på en gång när ström väl finns.

När du har allt det där med dig kommer du nog att finna att en vanlig DSLR inte är så himla mycket tyngre, men du får betydligt bättre bildkvalitet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inte nödvändigtvis problem hålla små kameror stabilt för objektiven är ju stora också.

Annnars beror det också på vilken typ av jeep man har. I Kenya och Tanzania är Toyota Landcruisers vanliga och de har möjlighet att lyfta hela taket. Det har många minibussar också i de modeller som är vanliga i samma länder om ni hemska tanke hamnar i en sådan. Har man en sådan jeep så kan man med fördel stödja kameran på taket på exv. en gammal handduk eller en bönsäck om ni föredrar det. Glöm stativ, jag har aldrig lyckats hantera det med framgång i bil.

I Sydafrika däremot är jeeparna ofta helt annorlunda och istället öppna på sidorna. Jag gillar inte det alls. Inte alls fotovänligt.

Har du råd så är mitt bästa tips att hyra en Landcruiser själv för ert sällskap. Sist åkte jag med African Safari som är ett danskt företag och då tror jag inte jag lade mer än 2000 spänn extra för egen jeep. Delar man jeep kan vad som helst hända som soppar till er fotosejour som ni har noll koll på.

Mitt tredje bästa tips är att aldrig glömma be chauffören stänga motorn. De vibrationerna vill man helst inte ha i bilderna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad hamnar man på i pris med ett sånt paket som du förordar, ryms det inom budgeten på 10.000 ?
Jag köpte ett Sigma 150-500mm med stabilisering begagnat för 6500:- Ett NEX 7 hus får man mycket billigt idag och ännu hellre ett A6000-hus. Du måste dessutom ha Sonys adapter 2 eller 3 som du kan få för någon dryg tusenlapp begagnade.
 
ANNONS