Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototekniker i dessa festivaltider

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaKronander

Aktiv medlem
Hej hej hallå!
Finns det någon här som har erfarenhet av festivalfotografering och vill dela med sig av denna kunskap?
Alltid kul att höra hur andra fotar, vad de använder sig av och vad de tänker på.

:)
 

mrwalker

Aktiv medlem
Jag har tidigare fotograferat mycket konserter och på festivaler. Vi pratar 80-90-tal nu så det har hänt en hel del sedan dess.

Är det dagsljus så är det enkelt, då räcker ljuset oftast till för bra slutartider, på kvällar så är det strålkastare och helt andra förhållanden. Hur som helst så använde jag endast fast optik, gärna så ljusstark som möjligt. På den tiden var det film och jag körde endast med Tri-X, ofta pressad till 1600. Idag har man dessa bekymmer ur välden, likaså är det med fokusering, idag har de flesta kameror en väldigt bra AF, vilket saknades på den tiden. Jag använde för det mesta 24, 35, 50 och 85mm, ibland en 180mm, hade alltid två hus tillgängliga, det ena med vidvinkel och det andra med någon slags kortare tele eller kanske 50-85 mm, jag körde med nikon på den tiden.

Har du ackreditering så du får stå i diket så hade jag försökt se var de olika på scen står, vet man vilka det är så kan man försöka placera sig för att kanske få bra vinklar till saker man tror skall kunna ske.

Sedan är det ju upp till var och en vad man vill ha för bilder. Jag hade nog om jag fotograferat musik idag fotograferat lite annorlunda än jag gjorde på den tiden. Är dessutom rätt trött på att få med den eländiga mikrofonen i var och varannan bild, vilket jag dessvärre hade tidigare. Sedan finns det ju de som har mikrofonen limmad i handen i trynet, där är det bara att acceptera. ;-)

Kör på och testa allt möjligt, idag är filmkostnaden borta, det är bara att slänga det som blir dåligt.

Några av mina musikbilder finns att se på.

https://www.instagram.com/peter.frodin/
 

johnlennonx

Aktiv medlem
Beror tycker jag om man ska fota på festival eller om man fotar när man är på festival.

Är huvudmålet att man ska fota så är 2 kameror och stort urval av objektiv för alla tillfällen och ackreditering vägen att gå.

Själv har jag alltid befunnit mig i kategorin de som fotar när de ändå är på festival och då begränsas man mer och får tänka på vad som praktiskt går att ta med sig.
För mig har gränsen gått vid att jag släpat runt ett 80-200mm 2,8 och ett fast 50mm 1,8 plus 1 extra batteri och minneskort.
Att ha ett tele är en gudagåva när man inte kommer innanför avspärrningarna utan får stå bland resten av festivalbesökarna och det fasta duger gott när man vandrar omkring på området eller vid mindre scener.

Vill man komma närmare scenen men ändå ha möjlighet att fota utan en massa huvuden i vägen brukar det ofta gå att komma nära om man drar sig ut mot kanterna av scenen. Här kan man också om man har tur komma förbi de enerverande mikrofonerna, eller om man har otur få ännu mer problem med dem.

Sen finns lite hövlighetsregler jag tycker man ska hålla sig till när man viftar med kamera på festival.
1. Vara försiktig med sin utrustning och uppmärksam på omgivningen så man inte drämmer objektivet i huvudet på närvarande.
2. Om du fotar festivalbesökare var tydlig med att du fotar och försök inte smyga med kameran.
3. Blixt funkar ändå inte att använda så se till att den är avstängd, vet inte hur många gånger jag sett folk med fina systemkameror som med kameran i autoläge håller kameran över huvudet och skjuter av med blixt 15 meter från scenen. Det enda det kanske gör är att störa artisterna.
 

Prauter

Aktiv medlem
Tänk på att man inte alltid får ha med sig sin systemkamera om man fotar som besökare på festivalen. Jag fick argumentera ganska hårt när jag ville in på Summerburst för något år sedan med min D90. Slutligen gick det väl för att jag endast hade ett 35 mm objektiv med mig.

När du väl är inne och mörkret faller på är mitt enda tips spotmätning. Artisterna är alltid upplysta och du vill ändå inte få med ljudteknikern i bakgrunden ;)
 
ANNONS