Annons

Uppgradering från gamla godingen D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson-

Medlem
Tja. Jag tänkte uppgradera mig lite från en Nikon D90.. det jag har kollat på är Nikon D7100 och D7200. Jag fotar väldigt mycket makro. Skulle vilja hålla mig på en budget mellan 7-8k ca.
Så jag undrar vad ni skulle rekommendera och om det skulle vara bra uppgradering ? :)
Och då tänkte jag att D7100 kanske vore lämplig då D7200 var lite dyrare på flesta sidor för utom denna nedanför.

Jag såg otroligt bra pris på D7200 på en sida som heter Rhinocamera.com men dom verkar så skumma. Så bra pris + bara betalning i förskott. skulle vilja veta om någon här handlat där och om dom verkar legit liksom.
Dom finns inte heller med på pricerunner med det otroliga priset.

Annars kan jag gärna ta andra tips och kika runt på. men ja inom 7-8k

mvh Mathias
 
Senast ändrad:

lofling

Aktiv medlem
Om det låter för bra för att vara sant är det nog det kan jag säga. Googla lite på hur många olika sätt man kan bli lurad vid kameraprofil. Eller hur många företag som inte sköter sina åtaganden gentemot sina kunder.
 

cardazio

Aktiv medlem
Tja. Jag tänkte uppgradera mig lite från en Nikon D90.. det jag har kollat på är Nikon D7100 och D7200. Jag fotar väldigt mycket makro. Skulle vilja hålla mig på en budget mellan 7-8k ca.
Så jag undrar vad ni skulle rekommendera och om det skulle vara bra uppgradering ? :)
Och då tänkte jag att D7100 kanske vore lämplig då D7200 var lite dyrare på flesta sidor för utom denna nedanför.

Jag såg otroligt bra pris på D7200 på en sida som heter Rhinocamera.com men dom verkar så skumma. Så bra pris + bara betalning i förskott. skulle vilja veta om någon här handlat där och om dom verkar legit liksom.
Dom finns inte heller med på pricerunner med det otroliga priset.

Annars kan jag gärna ta andra tips och kika runt på. men ja inom 7-8k

mvh Mathias

Har du funderat på en begagnad kamera och behöver du även rymma ett makroobjektiv inom budgeten, eller har du redan ett som du gillar? Jag köpte en D800 igår och säljer det tillhörande batterigreppet idag - allt som allt så hamnade inköpet på 8000 på det sättet (dock krävde det 4 timmars bilfärd ska tilläggas :)).
 

djungel

Aktiv medlem
D7100 och D7200 är väldigt lika. Jag har båda men köpte D7200 enbart för att fotografera långa bildserier i RAW (15-25 bilder) vilket inte bufferten i D7100 klarar. Finesserna som WiFi mm i D7200 har jag inte ens bemödat mig med att testa. Till macro är D7100 perfekt.

Fullformat skulle jag inte valt till just macro eftersom skärpedjupet blir ännu kortare och i just detta fallet är det ju inte man eftersträvar.

D7100 såldes nyligen på cyberfoto för 6000 kr ny. Begagnade bör ligga på max 5000 kr.
 

Karlsson-

Medlem
D7100 och D7200 är väldigt lika. Jag har båda men köpte D7200 enbart för att fotografera långa bildserier i RAW (15-25 bilder) vilket inte bufferten i D7100 klarar. Finesserna som WiFi mm i D7200 har jag inte ens bemödat mig med att testa. Till macro är D7100 perfekt.

Fullformat skulle jag inte valt till just macro eftersom skärpedjupet blir ännu kortare och i just detta fallet är det ju inte man eftersträvar.

D7100 såldes nyligen på cyberfoto för 6000 kr ny. Begagnade bör ligga på max 5000 kr.

Ja jag kikar mkt på den just nu och en annan som är lite intressant är D5500 med utvikbar skärm som jag verkligen kan se vara ett plus för makro. men om det är värt att gå förbi D7100 för en sådan funktion vet jag ej. ?
 

djungel

Aktiv medlem
Jag har en D5100 också men trots att det verkar bra med vridbar skärm använder jag den aldrig längre och inte ens till macro. Visst är D5500 bättre men fortfarande i samma segment vilket jag tycker känns lite plastigt och med färre knappar/rattar. Men detta är ju subjektivt och D5500 kan säkert ta lika bra bilder som en D7100/D7200 under de flesta förhållanden. Jag hade dock inte bytt bytt "ner" mig från D90 till en i 5000 serien.
 
ANNONS