Annons

2000kr billigare i uk

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Jag är intresserad av en kamera som fotoaffärerna här i landet prissätter ca 2000 kr mer än ett par fotoaffärer i Storbritannien, och då är frakten inkluderad. Ca 11500 här, och ca 9300 där.

Det är för stor skillnad för att jag skulle vilja gynna de svenska.

Så varför skulle jag inte beställa från uk? Finns det några rimliga skäl?
 

Sianin

Aktiv medlem
Jag är intresserad av en kamera som fotoaffärerna här i landet prissätter ca 2000 kr mer än ett par fotoaffärer i Storbritannien, och då är frakten inkluderad. Ca 11500 här, och ca 9300 där.

Det är för stor skillnad för att jag skulle vilja gynna de svenska.

Så varför skulle jag inte beställa från uk? Finns det några rimliga skäl?
Kan vara så att de i England är så kallad grå import. tex HDEWcameras har jag för mig säljer gråimport och därför har lägre priser. Det är samma kamera men om något händer är det inte säkert du kan vända dig till Canon i Sverige utan du får vända dig till affären som sålde kameran. Ha med det i tanken när du köper och fatta ett beslut utifrån vad du tycker är rimligt.

När jag köpte min 7D2 så var det en drive att man fick tillbaka 2500kr på ett resekvitto, biljett hotell, så att man kunde göra en "fotoresa". Då är ju priset det samma om man nu som i mitt fall skulle resa hur som helst. Värt tänka på om de ser att det finns någon sådan kampanj på den kamera du är intresserad av.
 

Prauter

Aktiv medlem
Precis som Gustav skriver så finns flera gråimportörer i Storbritannien. Men prisskillnaden kan även förklaras av att pundet är rekordlågt samt att de har lägre moms än Sverige.

När det gäller just HDEWCameras så är väl det än av de mest seriösa och det är lite oklart om det är gråimport eller inte. Deras produkter säljs nämligen med "Manufacturers warranty" och därför skall det gå bra att skicka in åtminstone Nikon på garanti i Sverige och dessutom är det inga problem med recalls osv. Dock gäller inte Cashback-kampanjer.

Jag har själv köpt en D750 från HDEW och sparade då 4-5 tusen gentemot svenska butiker.
 

martinot

Aktiv medlem
Kan vara så att de i England är så kallad grå import. tex HDEWcameras har jag för mig säljer gråimport och därför har lägre priser. Det är samma kamera men om något händer är det inte säkert du kan vända dig till Canon i Sverige utan du får vända dig till affären som sålde kameran. Ha med det i tanken när du köper och fatta ett beslut utifrån vad du tycker är rimligt.

När jag köpte min 7D2 så var det en drive att man fick tillbaka 2500kr på ett resekvitto, biljett hotell, så att man kunde göra en "fotoresa". Då är ju priset det samma om man nu som i mitt fall skulle resa hur som helst. Värt tänka på om de ser att det finns någon sådan kampanj på den kamera du är intresserad av.
Stämmer. Jag skulle vara lite försiktig med gråimport ifrån Asien då de inte alltid tas emot på service i europeiska eller amerikanska butiker/serviceställen (bäst att kolla upp innan).

Kampanjer just nu:

http://www.nikon.se/sv_SE/local_content/campaign.page?lang=

Välj bland 25 objektiv – få upp till 2 800 kr cashback per objektiv.
Välj bland 4 kamerahus och flera olika kit – få upp till 930 kr cashback.
Köp objektiv OCH kamerahus eller kit – få ytterligare 470 kr–1 870 kr cashback*.

http://www.canon.se/kampanjer/
https://fuji-promotions.com/se/sv/pages/cb-1016/qualifying
https://lens.refundere.com/default.aspx
 

MichaelB

Aktiv medlem
Hur fungerar det om man köper en kamera beg som från början varit "grå import" går
det då inte att få service på den ?
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Att få kameran servad är inga problem, det är garantiåtaganden som kan vara svårare att få igenom.

Å andra sidan är det sällan garantin gäller öht för varor köpta i andra hand. I de fall man ändå får hjälp inom garantitiden så är det nog goodwill från företagets sida.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Företag i England som säljer till Sverige är ibland ålagda att ta ut svensk moms.
Jag vet inte riktigt kriterierna som bestämmer när det sker. Ngt i bakhuvudet säger att det beror på procentuella volymen.
Kolla upp det noga först.
 

PMD

Aktiv medlem
Skillnaden är 80 kr per tusenlapp så det kan löna sig ändå, men det är helt klart lämpligt att kolla så att inte vinsten av det lägre priset äts upp för mycket.
 

Keld

Aktiv medlem
Företag i England som säljer till Sverige är ibland ålagda att ta ut svensk moms.
Jag vet inte riktigt kriterierna som bestämmer när det sker. Ngt i bakhuvudet säger att det beror på procentuella volymen.
Kolla upp det noga först.
Företag som säljer för mer än 320 000kr, inom ett år, till Sverige, skall betala svensk moms på resten av försäljningen till Sverige det året och även året efter.

Om jag fattat rätt o nån förstår mitt svammel.
 

light

Aktiv medlem
Tack för svar!

Det är fotoaffärerna Cameraworld och Calumet som säljer den kamera jag är intresserad av. De säljer även till Sverige. Och båda har nästan exakt samma (låga) pris. Om det är fråga om gråimport från dem får jag ta reda på.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för svar!

Det är fotoaffärerna Cameraworld och Calumet som säljer den kamera jag är intresserad av. De säljer även till Sverige. Och båda har nästan exakt samma (låga) pris. Om det är fråga om gråimport från dem får jag ta reda på.
Skulle väldigt starkt misstänka att så är fallet, men bra att du checkar innan.

Har hört om vissa tillverkare som snackat om att i framtiden tom helt vägra serva gråimporterade kameror, ens emot betalning.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Är det Calumet kan du känna dig trygg för de brukar stoltsera med att bara sälja UK-produkter och har tidigare tagit rejält avstånd från parallell/gråimport.
Camera world kan jag inte uttala mig om.

Om det handlar om en Nikonkamera, så kan det vara intressant att veta att Svenska Nikon är en filial till Nikon UK.


Tack för svar!

Det är fotoaffärerna Cameraworld och Calumet som säljer den kamera jag är intresserad av. De säljer även till Sverige. Och båda har nästan exakt samma (låga) pris. Om det är fråga om gråimport från dem får jag ta reda på.
 

light

Aktiv medlem
Är det Calumet kan du känna dig trygg för de brukar stoltsera med att bara sälja UK-produkter och har tidigare tagit rejält avstånd från parallell/gråimport.
Tack för den infon. Då ska jag börja med att höra med dem för säkerhets skull. Kanske man också bör höra sig för med Fujifilm kundservice, för det är en fuji-kamera jag funderar på.
 

Kullis

Aktiv medlem
Tack för den infon. Då ska jag börja med att höra med dem för säkerhets skull. Kanske man också bör höra sig för med Fujifilm kundservice, för det är en fuji-kamera jag funderar på.
om de på sin hemsida pratar om 3 års garanti och att produkten skall skickas tillbaka till dem, så är det garanterad gråimport.

behöver inte vara dåligt, men det känns ju alltid tryggare och veta att man har en 'riktig' garanti(=och värt en högre kostnad) tycker jag.
 

Prauter

Aktiv medlem
Företag som säljer för mer än 320 000kr, inom ett år, till Sverige, skall betala svensk moms på resten av försäljningen till Sverige det året och även året efter.

Om jag fattat rätt o nån förstår mitt svammel.

Jag visste inte om detta, men det verkar stämma. Däremot kan det ju inte åligga konsumenten att kolla upp att företaget redovisar sin moms på ett korrekt sätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Slutsumman som anges innan man betalar lär nog vara rätt. Det vore inte rimligt att säljaren kan kräva mer pengar i efterskott.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Om du köper från Cyber får du ju godis. ...
Högre moms i Sverige, men även 2 års garanti, även om andra året är mer begränsat.
Köper du i butik i Sverige får du personlig service, garantin i England vet jag inget om.
En Fransk firma annonserade mycket i Sverige för några år sen med bra priser, men returer var knepiga.
Risken att få ett returexemplar ( som kan vara ett måndagsexemplar) kanske är högre från utlandet?

Det verkar som att England får bättre priser på objektiv än övriga Europa.
Olika marknader köper till olika priser, i Kina kanske du kan köpa för en 2/3 till halva priset Jämfört med Sverige.
Jag köpte en kamera från Japan för några år sen, men den har bara Japansk och Engelsk meny.
En kamera som köps i Kina kanske inte ens har Engelsk meny?

Kort sagt - det kan vara knepigt.

Ett extremexempel med ungefärliga priser:
Pentax kom ut med DA 560mm för 3 år sen. På Cyber och Scandinavian photo har den legat på 68.000 hela tiden. I € länder har den hela tiden kostat 7000€. I USA kostade den i början 7000$ och har nu dalat till lägst under 4500$. I England har den hela tiden kostat 3.000£, alltså nästan halv priset jämfört med Sverige.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag trodde i min enfald att det var dyrare i UK.
Tittade idag på en ny Nikon D4s på Ebay. Den ville de ha 82.000 sek för.
Märkligt eftersom en ny D4s kostar 47.000 i Sverige,
Nu skeppade de inte till specifikt Sverige och det kan man ju förstå med tanke på att ingen svensk betalar det dubbla för den kameran.

Någon som har en rimlig förklaring till prissättningen?

http://www.ebay.com/itm/Nikon-D4S-16-2-MP-CMOS-FX-Digital-SLR-with-Full-1080p-HD-Video-/182231291430?hash=item2a6dd4d626:g:mgoAAOSwhOdXo30m
 

esign

Medlem
Hongkong?

http://www.onestop-digital.com/

Jag har köpt härifrån. Mycket snabb leverans, och inga problem med utrustningen. Garantierna består av en amerikansk försäkring. Ingen aning om försäkringen fungerar eftersom det aldrig varit något fel på någon japansk kamera eller objektiv jag har köpt från eller på plats i Asien sedan 1974. Enda problemet skulle väl vara att märkesverkstaden i Europa kan vägra att reparera eller sälja reservdelar. Men det har jag ingen erfarenhet av.
 
ANNONS