Annons

Uppgradera från D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

Prauter

Aktiv medlem
Oavsett vilken kamera du väljer kommer det vara en rejäl uppgradering från din D300s. Fortsätter du med DX kanske du får 1 ev bättre iso-prestanda som andra har påpekat. Och väljer du FX kan du nog räkna med 2 ev. Dessutom har det hänt otroligt mycket i autofokus-prestanda och då tänker jag bl.a. på autofokus i mörker.

Jag hade satsat på D7200 eller D750, förutsatt att du kan tänka dig en annan knapplayout än din nuvarande D300s. Valet däremellan handlar om pris.

Men att betala mer för D500 än för en FX skulle i min värld endast vara logiskt om man verkligen föredrar DX (med allt vad det innebär) och absolut behöver den seriebildtagningen och bufferten. Det skiljer ju 10 000 till en d7200 och det kan man få grymma objektiv för.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja afe pratar om tre klasser vad gäller Fujinon objektiv, det har vi evighets pratat att Sony också borde ha. C/N har mycket äldre begagnade objektiv, men klarar dom den allt mera avancerade autofokusen som bland annat Canon och Nikon har.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Ja mobilkameror är jobbiga ;-) det går tom göra helt ok utskrifter...i mindre storlekar. Lycka till med köpet, för egen del jag låter nog min D300 tjänstgöra några år till, den duger för mig.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för alla synpunkter!
Efter att ha kollat runt på diverse reviews etc har valet faktiskt fallit på en Fujifilm X-T2!
Dess förmåga att leverera fantastiska jpg är en stark säljpunkt, sen verkar den även vass på både autofokus och ISO samt DR =)

https://www.youtube.com/watch?v=iYf7t9lzslQ
Jo, Fuji ger fina och detaljrika för att inte säga nyanserade JPEG direkt ur kameran. Objektiven håller överlag hög klass såväl optiskt som mekaniskt och ekipaget blir i regel mindre än D300s plus glugg. Dessutom är dynamiska omfånget bra och bruset lågt. Skall man inte gå in för sportfoto specifikt och inte behöver ett större utbud av supertelen skall detta vara en utmärkt kamera (har själv haft XT1).
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Oavsett vilken kamera du väljer kommer det vara en rejäl uppgradering från din D300s. Fortsätter du med DX kanske du får 1 ev bättre iso-prestanda som andra har påpekat. Och väljer du FX kan du nog räkna med 2 ev. Dessutom har det hänt otroligt mycket i autofokus-prestanda och då tänker jag bl.a. på autofokus i mörker.

Jag hade satsat på D7200 eller D750, förutsatt att du kan tänka dig en annan knapplayout än din nuvarande D300s. Valet däremellan handlar om pris.

Men att betala mer för D500 än för en FX skulle i min värld endast vara logiskt om man verkligen föredrar DX (med allt vad det innebär) och absolut behöver den seriebildtagningen och bufferten. Det skiljer ju 10 000 till en d7200 och det kan man få grymma objektiv för.
OMM man tar snabba förlopp tex fåglar sport mm är seriebildstagningen guld värd. Vilket lyft!! ISO prestanda likaså, vilket lyft!!! Innan jag bytte från 300 till 500 funderade jag mycket på 7200 och prisskillnaden. Nu är jag otroligt glad åt att jag satsade på 500. Specifikationsbitare må säga annorlunda men efter att ha sett skillnaderna mellan de tre är jag helt övertygad om att JAG gjorde rätt. Andra med andra behov väljer FX eller 7200 eller Fuji eller.... Fåglar, natur, hundsport, hästsport mmm
 
ANNONS