Annons

Vem behöver fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det var någon som påstod at Fujinon 58/1.2 var så mycket bättre än den jämförbara Nikkor 85/1.8G.

Som jag visat ovan så är Nikon objektivet överlägset.

Jag fortsatte att kolla fakta för så alla objektiv som har publicerade data och det är ser inte bra ut för Fujinon.

Fujifilm har lyckats skapa en hype kring sina linser som inte håller i verkligheten. Dyrt och dåligt bode vara deras slogan.

Vad som är incessant är hur mycket bättre Nikons Z objektiv är jämfört med de äldre F linserna. De teoretiska MTF kurvorna ser spektakulära ut, och så gör det första recensionerna..
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Olympus är i fin form. Det är bara kamerorna som visar rött...
"Anledningen till att det finns en bild av att m4/3 håller på att läggas ned beror på att Olympus har ekonomiska problem. Jag tror att de har en fin produkt och ett starkt varumärke. Det kommer antagligen in en ny mer dynamisk ägare om de inte lyckas lösa sina problem, som för Hasselblad.
"

- Jag har hört att Nikon köper Olympus, som köps av Canon som i sin tur köps av Sony. Det ryktas om att Toyota ska inleda ett samarbete med Sony...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det var någon som påstod at Fujinon 58/1.2 var så mycket bättre än den jämförbara Nikkor 85/1.8G.

Som jag visat ovan så är Nikon objektivet överlägset.
Nej, det du visat på ovan är att du sannolikt övertolkat ett mätresultat från Photographylife som för det första är lite oklart exakt vad de mätt och för det andra inte riktigt verkar stämma med andra mätresultat som man kan googla fram.

Och hade du läst hela det testet du länkade till och jämfört med hela testet som samma sajt gjort av Nikon-objektivet hade du nog upptäckt att det snarare är två rätt jämnbra objektiv.

Men jag kan hålla med om att Nikon-objektivet är överlägset mer prisvärt i relation till sin prestanda.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var någon som påstod at Fujinon 58/1.2 var så mycket bättre än den jämförbara Nikkor 85/1.8G.

Som jag visat ovan så är Nikon objektivet överlägset.
Nej, det har du inte. Det är förstås möjligt Nikonobjektivet är överlägset, men det återstår att visa.
 

afe

Aktiv medlem
Fujifilm har lyckats skapa en hype kring sina linser som inte håller i verkligheten. Dyrt och dåligt bode vara deras slogan.
Fujis objektiv är visserligen inte billiga, men de är bra (om man inte som du feltolkar oklara testresultat). Nikons 85/1,8 är också bra och mer prisvärt än Fujis 56:a, men det passar ju inte på Fujis kameror :)
 

martinator

Aktiv medlem
Det handlar om flera steg i utvecklingen. Vinsten på kameror med M43 och APS-C är troligen lövtunn. Producenten tjänar än så länge mer på varje FF.
Sen handlar det om vad du gör med alla dina bilder. Utskrift i format typ 50x70 eller 70x100 cm? Här kan man möjligen se skillnader. Visar man bilderna på en 4K skärm handlar det mest on beskäring. Men du kan aldrig se mer än 4K även om originalet var mycket större.
Apples iMac har ju 5K sedan några år. Var tar de där extra pixlarna vägen?
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Utveckla lite mera vad du menar, Det är svårt att lita på rapporter som Sony själva skriver om vad gäller försäljning, det är bara tråkigt. Canon har sålt mest spegelfria kameror av alla vad jag förstått.
Ja det är väl inte omöjligt att Sony i USA sålde fler FF än någon annan i augusti.
Nu ser ju marknaden annorlunda ut med Canon R och Nikon Z.
Z6 kommer inte förrän i november. Så vem säljer bäst till jul?
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det är väl inte omöjligt att Sony i USA sålde fler FF än någon annan i augusti.
Nu ser ju marknaden annorlunda ut med Canon R och Nikon Z.
Z6 kommer inte förrän i november. Så vem säljer bäst till jul?

En reflektion är att om Sony haft dom småbildsobjektiv dom har i dag för låt oss säga C:A 10 år sedan med lite då nya efter hand, vilket skulle ha skapat en större beg-marknad hade nog varit bra för försäljningen. Logiskt för mig är att C/N enorma objektarsenal med tillbehör, dom släpper nya efter hand så klart, avancerad autofokus kräver nyare objektiv så det är en stor fördel, särskilt mycket bra begagnat.
 
ANNONS