Annons

Finns det kameror med fokusgaffling?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har märkt att de bilder jag är tvungen att slänga av tekniska skäl i princip bara handlar om att fokus hamnat helt fel i bilden. När det gäller exponering går det oftast att fixa i efterbehandlingen, och är jag osäker vid exoneringen brukar jag gaffla ett par steg åt varje håll.

Jag har ladrig sett en kamera som kan hjälpa mig att på samma sätt fokusera "fel" lite grann åt varje håll - kanske baserat på information om avstånd och skärpedjup. Finns sådana kameror?

Per.
 

pdahlen

Aktiv medlem
En sådan önskar jag också :). Kanske att det finns någon Olympus som har detta? Tanken är att det ska vara något enkelt som exponeringsgafling men med fokus. Flera kameror har ju stackning men det är något annat.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ja, stackning vill jag inte ha, nästan motsatsen. Det är det korta skärpedjupet jag vill åt, där skärpan sitter på rätt ställe!

Per
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, stackning vill jag inte ha, nästan motsatsen. Det är det korta skärpedjupet jag vill åt, där skärpan sitter på rätt ställe!

Per
Fast tar du t ex fokusförskjutningsläget i D850 så producerar det bara en räcka med bilder som man sedan kan lägga ihop i datorn efteråt, så just det är ju inte problemet. Däremot så är det ju inte en funktion man använder om man snabbt vill ta en bild och kameran bör inte röra på sig, så stativ är förstås att rekommendera.

Panasonic har nog någon funktion som heter post focus, eller något i den stilen, men den ger inte full upplösning. Kameran filmar nog i princip och flyttar fokus.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Ja, stackning vill jag inte ha, nästan motsatsen. Det är det korta skärpedjupet jag vill åt, där skärpan sitter på rätt ställe!

Per
Så länge inte kameran stackar automatiskt till en bildfil så är det väl precis vad du vill ha (?).
Då tar ju kameran ett antal bilder med justerad fokus. Du kan sedan välja den bästa.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jo Olympus ser ut att ha några modeller som kanske kan tänkas fungera (focus bracketing), den sparar bilderna i raw utan att slå ihop dem. Tittade på D850 men den fungerar inte i praktiken för man är tvungen att ange start punkt och starta en serie av bilder, vilket inte fungerar om man för ”varje bild” önskar välja ut den bästa ur en serie
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fast tar du t ex fokusförskjutningsläget i D850 så producerar det bara en räcka med bilder som man sedan kan lägga ihop i datorn efteråt, så just det är ju inte problemet. Däremot så är det ju inte en funktion man använder om man snabbt vill ta en bild och kameran bör inte röra på sig, så stativ är förstås att rekommendera.
Om man inte ska lägga ihop dem, utan bara välja den med "bäst" fokus, så behövs inget stativ.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om man inte ska lägga ihop dem, utan bara välja den med "bäst" fokus, så behövs inget stativ.
Nej, inte för att få ihop bilderna, men om skärpedjupet är väldigt kort är risken att man själv svajar och då kan det blir så att ingen av bilderna har skärpan där man vill i alla fall.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Nej, inte för att få ihop bilderna, men om skärpedjupet är väldigt kort är risken att man själv svajar och då kan det blir så att ingen av bilderna har skärpan där man vill i alla fall.
Fast när jag använder mig av 'af-C' på mina Nikon så jobbar ju fokus fram och tillbaks något lite hela tiden när jag håller avtryckaren 'halvt' nedtryckt, har jag avtryckaren nedtryckt helt då och tar 10 bilder i följd så blir alltid några bilder helt skarpa, och några bilder blir lite ur fokus.. troligen ligger fokus då både framför eller lite bakom det jag egentligen vill ha fokus på.. är inte det lite som 'gaffling'..?
Hälsn!
 

transalp-01

Aktiv medlem
Panasonic har in 4K-foto Post Focus:
https://www.panasonic.com/se/consumer/lumix-g-compact-system-cameras-dslm-lara/lumix-g-compact-system-cameras--dslm-/post_focus.html

Dock en gammal artikel i länken men ger dig ändå en bild över hur det funkar.

Finns till ett antal m43 kameror, bla G80 och G9.

För att få högupplösning är det G9 som gäller. Den kan ge 18mp bilder eftersom den kan filma i 6K. G80 tror jag bara ger 8 mp med 4K teknik.

Jag har testat det med min G80 och det funkar. Dock inget jag har använt seriöst utan bara lekt med.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja precis. Vanlig serietagning - fast med Single focus - borde fixa biffen.

Tryck ner avtryckaren halvvägs. Fokus låser.
Dräm iväg en serie bilder i hög frekvens samtidigt som du gungar lite fram och tillbaka.

Kan väl tänkas fungera.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror att Nikon 1 (vila i frid) har önskad funktion.

Den tar en lång serie bilder. Börjar redan innan du tryckt ner avtryckaren. Efteråt väljer kameran automatiskt ut bästa bild åt dig
 

lonian

Aktiv medlem
Manuell fokus och slänga iväg så snabba bilder som går, rucka kameran fram och tillbaka. Så gjorde jag vid ett självporträtt när jag ville ha skärpan just i ögonen på en stor bländare.
 

tompaw

Medlem
Fujis X-H1 har fokusgaffling med valbart antal bilder och valbar fokusdifferens mellan dem. Men jag har aldrig testa det. Kanske man skulle göra det...

Mvh

Thomas Werner
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Panasonic har in 4K-foto Post Focus:
https://www.panasonic.com/se/consumer/lumix-g-compact-system-cameras-dslm-lara/lumix-g-compact-system-cameras--dslm-/post_focus.html

Dock en gammal artikel i länken men ger dig ändå en bild över hur det funkar.

Finns till ett antal m43 kameror, bla G80 och G9.

För att få högupplösning är det G9 som gäller. Den kan ge 18mp bilder eftersom den kan filma i 6K. G80 tror jag bara ger 8 mp med 4K teknik.

Jag har testat det med min G80 och det funkar. Dock inget jag har använt seriöst utan bara lekt med.
G80 har gaffling för focus också, inte bara sk postfocus, utan full upplösning. Troligtvis har G9 detta också.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur smidigt det är att använda för de kameror som har det?

Tex om man fotograferar makro så skulle man kunna ställa in 5 bilder med motsvarande 1mm förskjutning och då kör den detta tills man stänger av funktionen, dvs att man inte ska behöva sätta detta inför varje bild.

Men man skulle kunna använda det vid porträttfoto eller fågelfoto också, men då kanske det mer är 1cm och 1dm eller 1m vi pratar om

Helst så skulle steget sättas automatiskt beroende på bländare och avstånd så att varje steg sätts tex som 10% av DoF, så kunde det sköta sig automatiskt
 
ANNONS