Annons

Från Mac till pc - hur göra med lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
har nyss köpt en pc och hade innan det en mac. har alltid säkerheltskopierat mina bildfiler och lightroomkataloger till en extern hårddisk.

Nu när jag kopplar i hårddisken i den nya datorn så plingar det bara till men det dyker inte upp någon hårddisk i "den här datorn"

lyckades dock hitta den i en annan meny , typ "enheter" eller liknande men det verkar inte som att jag kan öppna och se innehållet. antar då att min externa hårddisk är Mac-formaerad på något vis.

SAmma sk med min andra externa disk. den dyker inte heller upp och verkar inte kunna öppna den heller.
Så hur gör jag nu?

----------------------------------------------------------------------------------------

Del två.
I min nya pc har jag ssd diskar. mina externa diskar är mekaniska och mycket långsammare. hur mycket påverkar det snabbheten att lägga över alla bilder på min ssd disk i nya datorn?
Eller kan jag lika gärna köra den lightroomkatalogen direkt från den externa mekaniska disken?

(om jag nu klarar öppna upp hårddisken överhuvudtaget på min pc)

Tänkte att om jag skapar en ny katalog på nya datorn och laddar in alla nya bilder jag tar, och sen när jag vill använda mina gamla bilder så öppnar jag katalogen från min externa disk, så slipper jag ladda upp 15000 bilder till den nya datorn.

MEn går det mycket snabbare med ssd så laddar jag över dom ändå.


Alla tips och funderingar är välkomna :)
 

Nisse.K

Aktiv medlem
har nyss köpt en pc och hade innan det en mac. har alltid säkerheltskopierat mina bildfiler och lightroomkataloger till en extern hårddisk.

Nu när jag kopplar i hårddisken i den nya datorn så plingar det bara till men det dyker inte upp någon hårddisk i "den här datorn"

lyckades dock hitta den i en annan meny , typ "enheter" eller liknande men det verkar inte som att jag kan öppna och se innehållet. antar då att min externa hårddisk är Mac-formaerad på något vis.

SAmma sk med min andra externa disk. den dyker inte heller upp och verkar inte kunna öppna den heller.
Så hur gör jag nu?

----------------------------------------------------------------------------------------

Del två.
I min nya pc har jag ssd diskar. mina externa diskar är mekaniska och mycket långsammare. hur mycket påverkar det snabbheten att lägga över alla bilder på min ssd disk i nya datorn?
Eller kan jag lika gärna köra den lightroomkatalogen direkt från den externa mekaniska disken?

(om jag nu klarar öppna upp hårddisken överhuvudtaget på min pc)

Tänkte att om jag skapar en ny katalog på nya datorn och laddar in alla nya bilder jag tar, och sen när jag vill använda mina gamla bilder så öppnar jag katalogen från min externa disk, så slipper jag ladda upp 15000 bilder till den nya datorn.

MEn går det mycket snabbare med ssd så laddar jag över dom ändå.


Alla tips och funderingar är välkomna :)
Här har du instruktioner för hur du läser HFS+(Mac diskar) i Windows, https://www.makeuseof.com/tag/4-ways-read-mac-formatted-drive-windows/
Jag hade börjat med 1. Install Apple HFS+ Drivers, men har själv aldrig provat någon av metoderna.

Det kommer gå snabbare att läsa in bilderna från en SSD, men om du primärt jobbar i Lightroom kommer programmet ändå skapa "smart previews" som sparas på SSDn och då blir inte hastigheten på den externa disken lika avgörande. Jag har själv alla mina bilder på mekaniska diskar på min primära datorn och märker ingen skillnad när jag redigerar på laptopen som har en NVMe SSD.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Hej Nisse. Tusen tack för snabbt svar. ska kika på länken och se om jag förstår något :)

om inte hastigheten spelar så stor roll så låter jag nog bilderna vara kvar där som jag skrev, känns smidigare, samt att jag får mer plats på min interna disk vilket är skönt.

Om jag nu gör så, räcker det då att jag går in i lightroom och väljer "öppna katalog" och sen letar fram den från min externa disk? och då hittar han bilderna och förinställningarna och sånt själv eller är det något mer jag måste göra för att det ska funka?
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Hej Nisse. Tusen tack för snabbt svar. ska kika på länken och se om jag förstår något :)

om inte hastigheten spelar så stor roll så låter jag nog bilderna vara kvar där som jag skrev, känns smidigare, samt att jag får mer plats på min interna disk vilket är skönt.

Om jag nu gör så, räcker det då att jag går in i lightroom och väljer "öppna katalog" och sen letar fram den från min externa disk? och då hittar han bilderna och förinställningarna och sånt själv eller är det något mer jag måste göra för att det ska funka?
Som jag skrev kommer du bara kunna läsa bilderna från den externa disken, inte spara nya eller redigera dom befintliga utan att först formatera den till något som Windows klarar.
Har du tillräckligt ledigt utrymme på SSDn eller någon annan disk så kopiera ALLT till ett temporärt ställe, formatera disken med NTFS eller exFAT och kopiera sedan tillbaka allt.

Jag skulle rekommendera att du har katalogen på SSDn men bilderna på den externa disken. Och självklart med backup både för bilderna och katalogen.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Som jag skrev kommer du bara kunna läsa bilderna från den externa disken, inte spara nya eller redigera dom befintliga utan att först formatera den till något som Windows klarar.
Har du tillräckligt ledigt utrymme på SSDn eller någon annan disk så kopiera ALLT till ett temporärt ställe, formatera disken med NTFS eller exFAT och kopiera sedan tillbaka allt.

Jag skulle rekommendera att du har katalogen på SSDn men bilderna på den externa disken. Och självklart med backup både för bilderna och katalogen.
jag menade mer om jag väl får upp disken så kör jag därifrån (den externa)
men jag måste alltså formatera disken för att få den att fungera på pc?
(har ej kollat länken än, så det kanske framgår där)

Men jag förstår nog inte helt hur detta fungerar då.

Tänkte att det finns ett program som gör att jag "öppnar upp" den externa "mac"disken så att den funkar lika bra till pc. och när det är klart så kör jag bara lightroom och bilderna därifrån.

Som jag gör med min laptop (macbook pro) när jag är ute och reser. då exporterar jag bara bilderna till en extern hårddisk och öppnar upp i lightroom. Drar jag ut den disken från den bärbara datorn så hittar inte lightroom bilderna längre.

Tänkte alltså ha samma system här på min stationära dator eftersom alla bilder redan ligger på en disk.
 

andreassofus

Aktiv medlem

skalman-63

Aktiv medlem

Canalog

Avslutat medlemskap
har nyss köpt en pc och hade innan det en mac. har alltid säkerheltskopierat mina bildfiler och lightroomkataloger till en extern hårddisk.
Hej Andreas!
Förlåt en kanske dum fråga från en novis som jag -
Varför väljer du att gå ifrån Mac till PC? Det vanliga är väl att man gör tvärtom, från PC till Mac - som jag själv gjorde för ett par år sedan...
Jag är nöjd med bara ett kort svar från dig!
mvh
/B
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Hej Andreas!
Förlåt en kanske dum fråga från en novis som jag -
Varför väljer du att gå ifrån Mac till PC? Det vanliga är väl att man gör tvärtom, från PC till Mac - som jag själv gjorde för ett par år sedan...
Jag är nöjd med bara ett kort svar från dig!
mvh
/B
Varför valde du att gå från PC till MAC?
Ta argumenten du hade och vänd på dom så får du kanske anledningen.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Hej Andreas!
Förlåt en kanske dum fråga från en novis som jag -
Varför väljer du att gå ifrån Mac till PC? Det vanliga är väl att man gör tvärtom, från PC till Mac - som jag själv gjorde för ett par år sedan...
Jag är nöjd med bara ett kort svar från dig!
mvh
/B
hejsan. varför tror du att det är vanligare att man går från pc till mac?

anledningen för mig att jag bytte till pc är att jag inte tycker en apple-dator är värd sina pengar längre. man får en ganska dålig mac-dator jämfört med en och om man lägger samma pengar.

I framtiden blir det dessutom ännu billigare att äga en pc då du kan uppgradera din burk på ett mycket billigare och bättre sätt än en mac. du är väldigt begränsad med en mac.

detta gäller Imac som man i huvudsak ska ha till bild och videoredigering.
Jag äger också en Macbook pro som jag är ruskigt nöjd med och som jag har med mig på mina resor och så.

Sen kommer den andra biten, om man vill spela spel så är en Imac helt värdelös. dom sätter in för dåliga grafikkort.
det var väl lite av anledningarna :)

Sen måste jag säga att jag inte märker jättestor skillnad i arbetsflödet mellan mac och pc. dom fungerar egentligen på samma sätt. men i stället för massa appar på mac så använder du program på pc istället. Även om det finns appar på pc också.

Men windows 10 verkar vara riktigt bra måste jag säga :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om jag var du skulle jag helt enkelt skaffa en ny HD för några hundringar och lägga över bilderna på den. Mjukvarufix är ingen bra idé i längden, bara som tillfälliga nödlösningar.
hur menar du?
att ha en pc-formaterad disk och ladda över bilderna dit och köra katalogen och bilderna ifrån den hela tiden?

men jag måste ju fortfarande i så fall ha ett program för att kunna öppna den mac-formaterade hårddisken.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
hur menar du?
att ha en pc-formaterad disk och ladda över bilderna dit och köra katalogen och bilderna ifrån den hela tiden?

men jag måste ju fortfarande i så fall ha ett program för att kunna öppna den mac-formaterade hårddisken.
Som jag skrev i något av mina tidigare inlägg:
  • Köp en ny disk och formatera med NTFS
  • Koppla in båda i MACen,
  • Kopiera över allt från den gamla till den nya
  • Kolla så allt går att importera i Lightroom på den nya datorn
  • Formatera den gamla disken med NTFS och använd som backup
 

AFJ

Aktiv medlem
Om jag vore du skulle jag:

- Lägga katalogfilen på datorns interna hårddisk. LR skapar nämligen alla previews i en struktur under katalogfilen - det kommer att ge bäst prestanda.

- Originalfilerna kan du ha på en extern USB-disk. Det kommer inte spela så stor roll när du jobbar i LR. Importen till en USB-disk blir ofta något långsammare än till en intern disk men det kan du säkert leva med. Någon gång skall man ju fika...

- Jag håller med Erland, se till att den USB-disk som används på PC:n har ett format som stöds "native" av Windows. Om du väljer att formatera den med exFAT så kan disken hanteras i såväl Windows som Mac.

- Hur du skall göra för att få över bilderna från din Mac-formaterade disk till en Windows-disk beror väl lite på om du har din Mac kvar eller om den redan är på skroten.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Som jag skrev i något av mina tidigare inlägg:
  • Köp en ny disk och formatera med NTFS
  • Koppla in båda i MACen,
  • Kopiera över allt från den gamla till den nya
  • Kolla så allt går att importera i Lightroom på den nya datorn
  • Formatera den gamla disken med NTFS och använd som backup

så jag kan alltså koppla in en ntfs disk på macen? och skriva över från en mac-formaterad disk till den?

är det inte det som är problemet att det inte går?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om jag vore du skulle jag:

- Lägga katalogfilen på datorns interna hårddisk. LR skapar nämligen alla previews i en struktur under katalogfilen - det kommer att ge bäst prestanda.

- Originalfilerna kan du ha på en extern USB-disk. Det kommer inte spela så stor roll när du jobbar i LR. Importen till en USB-disk blir ofta något långsammare än till en intern disk men det kan du säkert leva med. Någon gång skall man ju fika...

- Jag håller med Erland, se till att den USB-disk som används på PC:n har ett format som stöds "native" av Windows. Om du väljer att formatera den med exFAT så kan disken hanteras i såväl Windows som Mac.

- Hur du skall göra för att få över bilderna från din Mac-formaterade disk till en Windows-disk beror väl lite på om du har din Mac kvar eller om den redan är på skroten.
du skriver något om "native" är det något som bara finns på vissa usb-diskar eller ?

ursäkta dumma frågor men förstår inte hur sånt här fungerar.

Jag har kvar min mac så den kan jag använda i så fall för att föra över bilderna till den nya disken.

Men varför klarar jag inte göra det på min pc istället? är macen bättre på att hantera sånt?
 

ztenlund

Aktiv medlem
du skriver något om "native" är det något som bara finns på vissa usb-diskar eller ?
Han menar att du ska använda ett filsystem på hårddisken som Windows har inbyggt stöd för från början, vilket rimligen betyder NTFS eller exFAT.

Men varför klarar jag inte göra det på min pc istället? är macen bättre på att hantera sånt?
Det har i princip alltid varit så att Apples filsystem inte fungerar i Windows. Tvärtom har i viss mån fungerat om det lagts in tillägg. I det gamla MacOS "Classic" så lade Apple till slut in ett tillägg som gjorde att man kunde läsa och skriva disketter från DOS/Windows. Ja, även dessa hade ett eget filsystem på Mac... Från början hade det också en klar fördel eftersom DOS bara hade 8+3 tecken i filnamnen.

Jag vet inte hur det är nu. Förut så var det väl så att MacOS/OS X bara kunde läsa NTFS, men inte skriva. Hur det är nu vet jag inte. De kanske har lagt till fungerade och ej betamässigt stöd numera.
 
ANNONS