Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

little_mac

Aktiv medlem
Hej, är rätt säker på att jag blivit blåst på blocket. Personen i fråga hade en kamera till salu på blocket till rätt kurs. Dum som jag var betalade jag i förskott. Säljaren lämnade namn, adress, personnummer, bild på körkortet, vbild på kvitto, bild på kameran, telefonnummer (som stämde överens med adress), kollade upp personen i fråga på ratsit.se osv, talades vid över telefon och fick ett seriöst intryck. Betalningen ägde rum i lördags, han har fått pengarna (konstaterat efter samtal med min bank). Idag har han hört av sig och meddelat att kameran är skickad men att papperet med kollinummer glömts kvar på hans jobb och att han nu är borta från kontoret (åter onsdag då kameran borde vara framme). Hans svarar dock inte i telefon efter upprepade samtal och mail. Betala aldrig i förskott, absolut, jag vet, men med så mycket information om honom kändes det som om det var en liten risk att bli blåst. Vad ska jag göra?
 

Nitobert

Aktiv medlem
jag skulle iaf, vänta till Onsdag innan jag började slå på trumman, det kan ju faktiskt vara så enkelt att han precis som han skriver glömt kvittot, det gjorde jag senast nu då jag sålde kameran.
och har han dessutom lämnat så mycket info skulle inte jag vara så värt orolig.
sedan är det ju ett ständigt problem med att handla över nätet, men nog är det i dom allra flesta fallen så att man har med ärligt folk att göra, och det enda skyddet jag som köpare kan ta till är ju internetgirot via blocket.
som säljare vägrar jag internetgirot, har blivit blåst på det, fick igen en vara använd och skadad utan ersättning.
 

little_mac

Aktiv medlem
jag skulle iaf, vänta till Onsdag innan jag började slå på trumman, det kan ju faktiskt vara så enkelt att han precis som han skriver glömt kvittot, det gjorde jag senast nu då jag sålde kameran.
och har han dessutom lämnat så mycket info skulle inte jag vara så värt orolig.
sedan är det ju ett ständigt problem med att handla över nätet, men nog är det i dom allra flesta fallen så att man har med ärligt folk att göra, och det enda skyddet jag som köpare kan ta till är ju internetgirot via blocket.
som säljare vägrar jag internetgirot, har blivit blåst på det, fick igen en vara använd och skadad utan ersättning.
Förvisso, men du hade troligen svarat i telefon. Det hade jag om en köpare blivit osäker.
 

Nitobert

Aktiv medlem
jag jobbade 1500 meter under jord i den avdelning av gruvan som inte har mobiltäckning, så det gick inte, och då jag kom hem på kvällen kom jag inte ihåg att höra av mig, nä, ta det lugnt i två dagar till.
jag är fö. i samma situation som du, ska hämta ut en D700 på posten på onsdag, KAN ju vara en tegelsten så vi får gruva oss tillsammans :)
 

little_mac

Aktiv medlem
jag jobbade 1500 meter under jord i den avdelning av gruvan som inte har mobiltäckning, så det gick inte, och då jag kom hem på kvällen kom jag inte ihåg att höra av mig, nä, ta det lugnt i två dagar till.
jag är fö. i samma situation som du, ska hämta ut en D700 på posten på onsdag, KAN ju vara en tegelsten så vi får gruva oss tillsammans :)
Jo det blev ju genast lite bättre ;) RIngde upp igen och då var det upptaget. Efter det svarade han inte. Nu är telefonen avstängd. Har hittat två misstänksamma annonser i Östersund. En på hans namn och en på ett namn som han delat telefonnummer med.

Har någon erfarenhet om försäkringsbolag kan hjälpa en?
 

Nitobert

Aktiv medlem
om det skiter sig och han/hon verkligen finns i östersund och det finns en verklig adress kan jag ev. hjälpa till då jag är där regelbundet
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Du skall snabbt som ögat ringa polisen och lämna in en anmälan om möjligt bedrägeri. Du skall samtidigt kontakta Blocket och meddela dem samma sak. De kommer då att spara på sig alla nödvändiga uppgifter om säljaren.

Du vet ju vilken bank och konto du överfört pengarna till, de uppgifterna lämnar du till Polisen och Blocket. Gör en sökning på clearingnumret så ser du i vilken stad just det kontoret finns.

Jag och 53 personer till hade lika mycket uppgifter tidigt i höstas om en säljare, allt verkade precis som vanligt, men blåsta det blev vi.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Om han är en bedragare och om detta är ett bedrägeri så finns det ingen anledning för dig att åka 40 mil ner till Östersund, då är allt bluff och han finns inte där.

Knappa in clearingnr på denna sida så ser du vilket bank kontor pengarna gått till.
http://www.bankplatser.nu/
 

little_mac

Aktiv medlem
Om han är en bedragare och om detta är ett bedrägeri så finns det ingen anledning för dig att åka 40 mil ner till Östersund, då är allt bluff och han finns inte där.

Knappa in clearingnr på denna sida så ser du vilket bank kontor pengarna gått till.
http://www.bankplatser.nu/
Jag har personens körkort i digital form, personnummer, adress, telefonnummer osv. Jag har svårt att förstå hur man har en falsk identitet med körkort, adress, telefonnummer osv.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag har personens körkort i digital form, personnummer, adress, telefonnummer osv. Jag har svårt att förstå hur man har en falsk identitet med körkort, adress, telefonnummer osv.
Precis det hade jag och 53 andra personer också. Bedragare använder andras identiteter. Jag hoppas verkligen att det inte är en bedragare i ditt fall också.
 

FrePe

Aktiv medlem
Det verkar dumt om han verkligen lämnat sina uppgifter, har du ringt honom på ett fast numer listat på personen på körkortet.

Tänk på att ett set med bild på kvitton, körkort osv. kan bedragaren få tag på genom att agera intressent på någon vara och kräva dessa saker som köpare.

Sedan finns det stollar som inte bryr sig, de gör en stor repa med x antal samtidiga köpare på flera annonser, oftast inget extremt i exklusivitet eller pris. Det går fort med inbetalade pengar och medans det pågår och innan polisen hinner agera så drar dom utomlands och håller sig där tills pengarna är slut.

Jag har blivit ordentligt blåst en gång, "bara" 2500kr (x ca. 50st anmälande som betalt i förskott) men förlorad stolthet var det som sved mest... känslan kröp över mig så fort jag gjort förskottsbetalningen och i retrospekt såg jag alla varningstecken glasklart.

Men i ditt fall, som sagt vänta tills det är glasklart att du blivit blåst...
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Slipade killar, de använder andras identiteter, vilket nuförtiden är lätt att hitta på nätet. Om du tror att du är blåst, som du skrev i inledningen, så kommer du att göra många andra en stort tjänst om du omedelbart kontaktar Polisen och Blocket.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Och det är inte i Östersund. Hur kan personen då ha en adress i Östersund och ett telefonnummer via telia registrerat som överensstämmer med adressen? Ingen lekman till bedragare börjar jag ana.
Om det verkligen är -6 vill säga.
Sedan säger kanske inte kontoret så mycket för man behöver ju inte bo vid det kontor kontot är listat i. Förutom att man kanske väljer ett kontor nära där man jobbar istället för där man bor (inte troligt just här) så kan man ha flyttat antingen permanent eller tillfälligt. Det kan finnas många förklaringar.

Slipade killar, de använder andras identiteter, vilket nuförtiden är lätt att hitta på nätet. Om du tror att du är blåst, som du skrev i inledningen, så kommer du att göra många andra en stort tjänst om du omedelbart kontaktar Polisen och Blocket.
Det kan ju vara klädsamt att invänta tid för ordinarie postgång.
 
ANNONS