Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuseringsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

haol

Ny medlem
Plåtar fåglar med Canon 400 5,6 tillsammans med ett EOS 40D, alltså ett hus som har några år på nacken.
Upplever att utrustningen har problem med att hitta skärpa på, främst rörliga mål, men även på stillasittande fåglar.
Kommer jag att få ett bättre resultat om jag uppgraderar huset till 70D?
//HASSE
 

Dragoen

Aktiv medlem
Tror det blir enklare att få hjälp om du visar några bilder med de problem du upplever.
Om du inte får korrekt fokus på stillastående objekt så kan det vara så att ditt objektiv fram/bak-fokuserar, att den ej sätter fokus på korrekt avstånd.

Att då byta från 40D till 70D hjälper inte då felet i så fall ligger i objektivet.
Däremot kan även kamerahuset fram/bak-fokusera och i det fallet så kan eventuellt ett byte hjälpa.

Har du några fler objektiv och i så fall, upplever du samma problem med dessa?
 

apersson850

Aktiv medlem
Ibland kan man fixa till fokuseringsproblem själv, med hjälp av mikrojustering. Sådan finns i 70D, men inte i 40D.
Jag har själv en EF 50 mm f/1,4 USM som är i princip oanvändbar på 40D, men på de hus jag har med mikrojustering (7D och 1DX) fungerar den bra.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Plåtar fåglar med Canon 400 5,6 tillsammans med ett EOS 40D, alltså ett hus som har några år på nacken.
Upplever att utrustningen har problem med att hitta skärpa på, främst rörliga mål, men även på stillasittande fåglar.
Kommer jag att få ett bättre resultat om jag uppgraderar huset till 70D?
//HASSE
Det är mycket sällan man hör talas om att EF 400mm 5,6 L felfokuserar.
Jag antar att du har fler objektiv och i så fall, hur fungerar AF med andra gluggar?
Vid felfokus så är det nog kamerahuset som behöver kalibreras i stället för telet i första hand.

Eftersom objektivet är några år gammalt så kanske det har fått en törn någon gång?

På rörliga mål, typ flygande fågel så kan 40D ha svårt att hänga med i rörelsen med följande fokus "servo".
7D är betydligt snabbare och det bör 70D också vara.
 

haol

Ny medlem
Tack för alla svar.

Objektivet är nytt så man hoppas ju att detta är ok, men man kan inte vara helt säker.
Misstänker dock att det är kamerahuset som är problemet, upplever inte fokusproblem med ett
17-85 mm optik.
Eftersom det nästan alltid rör sig om rörliga mål har vi kameran oftast inställd på "sportfotografering". Detta innebär att sökaren inte indikerar var skärpan är ställd utan man får anta att skärpan ställs i centrum.
Vi får "skjuta" massor med bilder och hoppas på det bästa. Väldigt okontrollerad fotografering.

Plåtar man en stillasittande fågel med kameran inställd på "baszonen" visar sökaren att den "söker" skärpa i ytterkanterna, känns som om aldrig "centrumarkeringen" i sökaren indikerar skärpa. Känns som detta är ett fel?

//HASSE
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det är så det blir vid okontrollerad fotografering och automatik.
Använd helst manuellt val av fokuspunkt och gärna mittpunkten.
Vid rörliga motiv, välj "AI servo".
I stället för automatisk val som "P" så prova med fördel "Av" (bländarförval). Du behöver ganska höga ISO för att få korta exponeringstider så att du undviker både rörelse och skakningsoskärpa. På fri hand så handlar det om slutartider från 1/640 s och kortare på en höft. Du kan utan vidare köra med bländare 5,6 för fågel man behöver sällan blända ned ytterligare.
 

haol

Ny medlem
Det är så det blir vid okontrollerad fotografering och automatik.
Använd helst manuellt val av fokuspunkt och gärna mittpunkten.
Vid rörliga motiv, välj "AI servo".
I stället för automatisk val som "P" så prova med fördel "Av" (bländarförval). Du behöver ganska höga ISO för att få korta exponeringstider så att du undviker både rörelse och skakningsoskärpa. På fri hand så handlar det om slutartider från 1/640 s och kortare på en höft. Du kan utan vidare köra med bländare 5,6 för fågel man behöver sällan blända ned ytterligare.
Vi har försökt ställa in kameran enligt dina förslag och i em provplåtat på sidensvansflockar utan att få det att fungera riktigt.
Har nu gjort en djupdykning i manualen och ställt in kameran enligt följande:
"Av"-program förval bländare 5,6
Al servo inställt.
Pressa ISO
Fokuseringspunkten manuellt vald till centrum.

Återkommer om resultat efter morgondagens provplåtning.

//HASSE
 

eskil23

Aktiv medlem
Enpunksfokus skulle jag bara använda om jag ska fotografera en fågel. Inte för att fota fåglar i flock.
 

haol

Ny medlem
Har nu testfotat med olika inställningar utan att, som jag tycker, få ett bättre resultat.
Talade med företaget där jag köpt objektivet.
För att utesluta fram/bak fokusering (vilket tydligen inte är helt ovanligt!) kommer vi göra noggrannare tester på fasta "måltavlor" på olika avstånd, inställningar samt givetvis med stativ.

//HASSE
 
ANNONS