Annons

Kompaktkamera för resa 3-4000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

hurthurt

Ny medlem
Behöver lite tips!

Vi ska resa till ett afrikanskt land och bo där i 3 månader, och vill ha en bra kompaktkamera för max 3-4000:-.
Vill ha en kamera som inte är alltför stor, utan behändig och smidig.
Får inte se för "flashig" ut bl.a. eftersom det här är ett mycket fattigt land och vill inte väcka för mycket uppmärksamhet.
Den ska ha bra zoom, då det finns mycket spännande natur och djurliv.
Den ska ta mycket bra bilder inomhus och i mörker, då det inte finns el överallt.

Har kollat lite tester och recensioner, tex. olika Canons, SX700, G16, S120. Sen verkar Panasonic DMC-TZ60 var poppis. Även den något äldre (och därmed billigare) Sony RX100.

Tacksam för all råd som jag kan få! Tycker om att fota och hoppas att med rätt kamera så kommer jag få med mig en gäng fina bilder som kan matcha minnena från den här resan!
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag skulle utan tvekan välja Panasonic DMC-TZ60. Har den högt på min egen önskelista efter att ha provat den. Lagom stor, stort zoomomfång (nästan onödigt stort), bra möjlighet att styra lite själv istället för att överlåta allt tänkande till automatiken, kan spara i raw och sist men inte minst den rejäla känslan, långt från den plastiga känslan hos många liknande kameror.
 

oyegie

Aktiv medlem
Bra zoom på kompakter brukar oftast vara på bekostnad av bildkvalite på grund av mindre sensor.
 

UGJ

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Sony RX 100 som jag också tycker känns mycket prisvärd i dagsläget. Liten kamera med mycket bra bildkvalité som också funkar ganska bra även i mindre bra upplysta miljöer tack vare förhållandevis stor bildsensor. På telesidan går den till motsvarande 100 mm vilket ju inte är perfekt till att plåta djur på avstånd. Å andra sidan gör bra bildkvalité och hög upplösning att det finns utrymme att beskära bilderna en del.

Nog svårt att få en kompaktkamera som både är bra i dåligt upplysta miljöer och dessutom har mycket tele.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tyvärr är kompakt, ljuskänslighet och stort zoomomfång med långt tele motstridiga egenskaper. TZ60 (eller närmaste konkurrent, Sony HX60V/50V) har väldigt liten sensor och ljussvag optik d u. Sedan har de några användbara knep i nödläge - multishot för att minska brus och multishot HDR för att få större tonomfång.

På det stora hela är det däremot svårt att få ihop det.

Det finns ju alternativ: två kompakter - en med stort zoom och väldigt liten sensor TZ60 t ex plus en RX100 eller rent av en äldre generation i TZ serien plus RX100.

Ett annat alternativ är en liten systemkamera som t ex Nikon 1 med 10-30 och 30-110 (telen blir ju små med 1" sensor.

Annars en större superzoomkompakt som t ex Panasonic FZ1000 (det är frågan om vad som menas med framträdande t ex - det är ingen fickkamera.
 

hornavan

Aktiv medlem
Köp en Panasonic Lumic GX1 eller en Olympus E-PL + en 45-175 och en 20 mm 1,7, det kan du få för ca fyra tusen och då har du mycket bättre bildkvalitet än kompaktkameror och nästan lika litet. Jag reser med GM1 + 45-175 + 15 mm 1,8, men den kombinationen är lite dyrare. Mycket fina grejer.
 

hurthurt

Ny medlem
Tack för all råd och synpunkter!
Om jag ska rangordna så kommer nog bildkvalitén för tele. Så då borde jag sikta in mig på Panasonic? Eller hur står sig Sony RX100 i jämförelse?
 
ANNONS