Annons

Ljusstarkt objektiv till Canon 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klara Sol

Avslutat medlemskap
Jag ska till New York och funderar på att passa på att köpa ett nytt objektiv till kameran. Jag har en Canon 350D, 2005, som funkar fint och jag undrar om det är ngn idé att köpa ett objektiv med stor bländare eller inte. Hur länge håller en kamera???

Jag behöver råd!!!
 

bach7617

Aktiv medlem
. Jag har en Canon 350D, 2005, som funkar fint och jag undrar om det är ngn idé att köpa ett objektiv med stor bländare eller inte. Hur länge håller en kamera???

Jag behöver råd!!!
Är du nöjd med kameran så är väl det jättebra. Vad har du för objektiv till den idag och vad är det du saknar?
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Om du ska gå mycket runt och fota i New York är det ju smidigt att ha en kamera som inte är för tung. 350D är en liten och lätt kamera och kit-objektivet 18-55 (om du har det?) är ju också väldigt lätt. Ett ljusstarkt objektiv gir fram för allt möjligheten för att få en fin bakgrundsoskarpa som 18-55:an oftast inte gir på lite längre avstånd. Ett litet, ljusstarkt teleobjektiv kunde vara intressant kanske? Canons lilla kompakta 85mm/1.8 gir en väldigt proffsig 'bokeh' och är inte dyr begagnat. Ett 50mm f1,8 STM (måste vara STM!) kostar o vägar nästen inget, men levererar på högt nivå.
Mvh. Johannes
 

Klara Sol

Avslutat medlemskap
Tusen tack!

För era svar!

Jag har idag ett 18-55mm (Canon) och ett 18-200mm (Tamron) så jag är mest sugen på ett med bländare som är större än 3,5.

Tänker besöka B&H. Förra gången jag var där hade de stängt just den veckan pga av nåt religiöst... Men då förra gången kunde jag besöka den pch jag lovar, det är en upplevelse!
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
STM betyder att objektivet har en särskilt autofokusmotor, som gir en mjukare fokusering när man filmar, men det är iof. inte så viktigt. Det viktiga är att nya modellen med STM har väldigt bra optik. Bra på f1.8 och rene Leica-klassen på f2.8 - 8. Dessutom är den ganska billig (runt 1400 kr.)

Det finns naturligtvis också många andra ljusstärka objektiv som kunde vara intressanta som tx ett mer potent 70-200.

Mvh. Johannes
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har idag ett 18-55mm (Canon) och ett 18-200mm (Tamron) så jag är mest sugen på ett med bländare som är större än 3,5.
Om du kan tänka dig ett objektiv med fast brännvidd så är EF-S 24mm f/2.8 STM eller EF 50mm f/1.8 STM ett par förslag. Ställ in ditt 18-55 på 40mm respektive 50mm så kan du se vilket bildutsnitt du får med de båda objektiven.

Speciellt det första (EF-S 24/2.8) är mycket kompakt och gör sig nog bra på den lilla EOS 350D.
 

apersson850

Aktiv medlem
Tänk på att B&H är stängt på fredagarna.

I New York kommer man ofta på att man vill ha något vidvinkligare. Husen är stora och står tätt. Jag köpte en gång i tiden ett EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM just i New York, då till en 400D. Det satt på en stor del av dagen i New York.
 

Klara Sol

Avslutat medlemskap
Så bra!

Tack för era svar! Kanske är jag lite klokare och det ska bli jättekul att gå dit. Tack för tipset om stängd fredag! Som sagt, förra gången jag var där var det stängt hela veckan :-(
 

PMD

Aktiv medlem
Tänk på att B&H är stängt på fredagarna.

I New York kommer man ofta på att man vill ha något vidvinkligare. Husen är stora och står tätt. Jag köpte en gång i tiden ett EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM just i New York, då till en 400D. Det satt på en stor del av dagen i New York.
Idag skulle jag hellre välja EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM. Det äldre objektivet (EF-S 10-22) känns gedignare och är lite ljusstarkare men EF-S 10-18 har bildstabilisering och är lika skarpt (minst) samt billigare.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Nu uppfattar jag det inte som du specifikt söker en vidvinkelzoom för att fånga NY ... så jag har ett lite annorlunda tips. Canon EF 100/2,0 USM är ett fantastiskt prisvärt objektiv som fungerar kanonfint för sport, djur, porträtt och liknande där du vill ha ett ljusstarkt (2.0) skarptecknande objektiv. Jag vill påstå att det ger dig helt andra möjligheter och bildkvalitet jämfört med de objektiv du har idag. Vill du ha ett motsvarande "L" objektiv får du betala mångdubbelt mer och skillnaden på bildkvalitet är inte stor! :)
 

rronnbac

Aktiv medlem
Idag skulle jag hellre välja EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM. Det äldre objektivet (EF-S 10-22) känns gedignare och är lite ljusstarkare men EF-S 10-18 har bildstabilisering och är lika skarpt (minst) samt billigare.
Dessutom mindre och lättare, vilket heller inte är dåliga saker.
 
ANNONS