Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa som frilansfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har uppfattat att några tycker att jag formulerat mig illa i första inlägget. Vidhåller dock att jag inte är benägen att vilja ändra något där.
I så fall är det väldigt enkelt att svara på fin fråga: Nej, en resa vars syfte är familjesemester är aldrig avdragsgill. För att kunna betala en resa med firmans pengar måste motivet för resan vara att den är till nytta för firman.
 

dloow

Avslutat medlemskap
I så fall är det väldigt enkelt att svara på fin fråga: Nej, en resa vars syfte är familjesemester är aldrig avdragsgill. För att kunna betala en resa med firmans pengar måste motivet för resan vara att den är till nytta för firman.
Det måste ju vara ett regelverk som styr. Att väga in känslor, dvs att på något sätt uppskatta hur mycket en resa görs av personligt skäl att komma iväg till värmen, och väga detta med företagets nytta känns rätt svårt.

Låt säga att jag hade tagit med en modellkompis och tillbringat 10h om dagen med modellfotografering men åker av personliga skäl primärt för att få komma till solen. Resan ebbar ut i en portfolio till modellen, en stor portfolio till mig själv och X antal bilder som skickas till reklambyråer och magasin. Helt uppenbart stor vinning för företaget och enkelt att belägga. Hade lika många ställt sig tveksamma till resans syfte (Syftet är ju trots allt, som jag skrev, främst att få komma till solen) ?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det måste ju vara ett regelverk som styr. Att väga in känslor, dvs att på något sätt uppskatta hur mycket en resa görs av personligt skäl att komma iväg till värmen, och väga detta med företagets nytta känns rätt svårt.
Och likafullt något Skatteverket ideligen tvingas ägna sig åt.

Det finns ett regelverk, och det sammanfattade Erland rätt bra - du kan dra av kostnader som uppstår i samband med det du gör för att tjäna pengar. Men det finns en stor gråzon där, och det gäller inte bara resor utan saker som om en mobiltelefon eller ett mobilabonnemang kan/skall betalas via firman. Tjänstebilar, lokal för firmans verksamhet i en bostad är andra klassiker där gränserna vid det här laget är hyfsat väldefinierade, men där det fortfarande finns utrymme för tolkning.

Just fotografer är besvärliga ur Skatteverkets synvinkel, vi kan behöva mycket konstigt för vår verksamhet (t.ex kan ju rekvisita till en bild bestå av allt möjligt) och skulle det bli bråk tvingas de göra en rimlighetsbedömning. Tycker man sedan att den bedömningen är fel och det blir konflikt är det upp till Skatteverket att försöka göra det troligt att de kostnaderna man försöker dra av inte hade med verksamheten att göra. Men det landar ju också indirekt i att man själv tvingas försöka göra det troligt att utgiften var nödvändig för att få jobbet gjort. Och har man inte bra argument för det är risken stor att det blir dyrt.

Kort sagt - det blir i slutändan en bedömning om man följt regelverket eller inte.
 
Senast ändrad:

lofling

Aktiv medlem
Det måste ju vara ett regelverk som styr. Att väga in känslor, dvs att på något sätt uppskatta hur mycket en resa görs av personligt skäl att komma iväg till värmen, och väga detta med företagets nytta känns rätt svårt.

Låt säga att jag hade tagit med en modellkompis och tillbringat 10h om dagen med modellfotografering men åker av personliga skäl primärt för att få komma till solen. Resan ebbar ut i en portfolio till modellen, en stor portfolio till mig själv och X antal bilder som skickas till reklambyråer och magasin. Helt uppenbart stor vinning för företaget och enkelt att belägga. Hade lika många ställt sig tveksamma till resans syfte (Syftet är ju trots allt, som jag skrev, främst att få komma till solen) ?
Nu var det ett tag sedan jag kollade reglerna men det här varit väldigt klart vad man fått dra av för arbetsrum. Det har inte räckt med att säga att man jobbat hemma utan det ska vara ett separat rum. För arbetskläder har det inte gått att dra av alls om det inte varit specifikt skyddskläder, inte ens om det varit krav på t.ex. kritstrecksrandig kostym på kontoret. Troligen för att det fuskats tidigare och att man faktiskt har nytta av både bostad och kostym utöver jobbet i dessa fall. Att då en privat resa med arbetsinslag skulle gå att dra av verkar ologiskt och inte konsekvent överhuvudtaget (vilket i sig inte utesluter att det går, även om jag tror det är väldigt osannolikt).
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det måste ju vara ett regelverk som styr. Att väga in känslor, dvs att på något sätt uppskatta hur mycket en resa görs av personligt skäl att komma iväg till värmen, och väga detta med företagets nytta känns rätt svårt.

Låt säga att jag hade tagit med en modellkompis och tillbringat 10h om dagen med modellfotografering men åker av personliga skäl primärt för att få komma till solen. Resan ebbar ut i en portfolio till modellen, en stor portfolio till mig själv och X antal bilder som skickas till reklambyråer och magasin. Helt uppenbart stor vinning för företaget och enkelt att belägga. Hade lika många ställt sig tveksamma till resans syfte (Syftet är ju trots allt, som jag skrev, främst att få komma till solen) ?
Det var lite det jag var inne på innan. Det handlar om hur du lägger upp och motiverar din resa. Den här varianten låter lite mer som en affärsresa som "lika gärna kan gå dit solen skiner" så att säga. Många är de konferenser som kanske gått lite väl långt rent geografiskt (säkert även på andra områden också *host*)

Men som också påpekats - bedömningen görs individuellt och beroende på hur petigt det är så kan man ifrågasätta valet av resmål baserat på din nuvarande kundkrets och inriktning. Detta har säkert sagts tidigare i tråden men hur skall du motivera att porträtten på modellen kräver resan?

Jag inbillar mig att det måste på något sätt framgå att du har för avsikt att bedriva verksamhet och/eller leverera bilder från liknande miljöer framöver. Eller att du fått en tydlig beställning från en kund som behöver denna typ av porträtt och resan är ett måste.

Visst. någon gång måste vara den första men det är trots allt inte oss du skall övertyga. Det är återigen Skatteverket. Så slå en signal...och återkoppla med besked. Tyvärr är jag inte optimistisk om du går på linjen du står fast vid än så länge. Då skulle i princip var och varannan resa kunna genomgå en "strategisk agenda" så den blev avdragsgill för fotografer.

Nåja, det är väl så det spelas i den högre skolan. Men då vill jag inte vara med...
 

PMD

Aktiv medlem
Men som också påpekats - bedömningen görs individuellt och beroende på hur petigt det är så kan man ifrågasätta valet av resmål baserat på din nuvarande kundkrets och inriktning. Detta har säkert sagts tidigare i tråden men hur skall du motivera att porträtten på modellen kräver resan?

Jag inbillar mig att det måste på något sätt framgå att du har för avsikt att bedriva verksamhet och/eller leverera bilder från liknande miljöer framöver. Eller att du fått en tydlig beställning från en kund som behöver denna typ av porträtt och resan är ett måste.
Fina bilder i tropisk miljö kan väl vara något att ha i skyltfönstret hos en fotograf? Det kan kanske locka kunder.

Fast jag tror inte heller att Skatteverket skulle godkänna TS upplägg.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror heller inte Skatteverket går med på det, men om de skulle godkänna företagets avdrag lär i stället de som deltager i resan förmånsbeskattas så det går nog på ett ut.

Att få genom sånt här i enskild firma är nästan omöjligt, och bara något lättare i aktiebolag (fåmansbolag).

TS skriver att det primära syftet är att resa med familjen, och vill sedan få det på papperet till att det handlar om något annat. Med tanke på det primära syftet tror jag det i efterhand blir svårt att få det till att det är tillräckligt mycket "professionell" verksamhet för att slippa beskattning.

I större företag går det utmärkt att göra konferensresor till utlandet, om man kan visa att större delen av tiden ägnats åt faktiskt konfererande (typ hela arbetsdagar för deltagarna). I en enskild firma tror jag som sagt det är omöjligt, och i fåmansbolag (AB) svårt - i synnerhet om deltagarna är familjemedlemmar.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror heller inte Skatteverket går med på det, men om de skulle godkänna företagets avdrag lär i stället de som deltager i resan förmånsbeskattas så det går nog på ett ut.

Att få genom sånt här i enskild firma är nästan omöjligt, och bara något lättare i aktiebolag (fåmansbolag).

TS skriver att det primära syftet är att resa med familjen, och vill sedan få det på papperet till att det handlar om något annat. Med tanke på det primära syftet tror jag det i efterhand blir svårt att få det till att det är tillräckligt mycket "professionell" verksamhet för att slippa beskattning.

I större företag går det utmärkt att göra konferensresor till utlandet, om man kan visa att större delen av tiden ägnats åt faktiskt konfererande (typ hela arbetsdagar för deltagarna). I en enskild firma tror jag som sagt det är omöjligt, och i fåmansbolag (AB) svårt - i synnerhet om deltagarna är familjemedlemmar.
Jag har en kompis som gjort såna här resor tidigare i aktiebolag som säger att reglerna skärpts. Resans syfte må uttryckligen vara fotograferingen. Solar man på stranden eller shoppar en eftermiddag kommer de underkänna HELA resan enl revisorn (och dessutom riskera skattetillägg 40%).

Känn efter: Är syftet fotot eller kom fotot till för att försöka få avdrag?
 

afe

Aktiv medlem
Jag har en kompis som gjort såna här resor tidigare i aktiebolag som säger att reglerna skärpts. Resans syfte må uttryckligen vara fotograferingen. Solar man på stranden eller shoppar en eftermiddag kommer de underkänna HELA resan enl revisorn (och dessutom riskera skattetillägg 40%).

Känn efter: Är syftet fotot eller kom fotot till för att försöka få avdrag?
Ja, det var ungefär det jag menade - det är nästan omöjligt att få till såna här avdrag för företaget.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om man bokar reguljärflyg och åker till Kreta. Anländer sent efter eftermiddag. Fotar nästa hela nästa dag från morgon till nått med modellerna. Sover över en natt till för att sedan ta reguljärflyg hem.
Bilderna används som reklamsyfte för sitt företag.

Skulle inte hela denna resa, flygbiljetter och 2 övernattningar, ev transport från flygplats till lägenheterna samt till plats för foto vara helt avdragsgilla för samtliga inblandade? Enda jag kan tänka mig inte är avdragsgillt kan vara maten.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Om man bokar reguljärflyg och åker till Kreta. Anländer sent efter eftermiddag. Fotar nästa hela nästa dag från morgon till nått med modellerna. Sover över en natt till för att sedan ta reguljärflyg hem.
Bilderna används som reklamsyfte för sitt företag.

Skulle inte hela denna resa, flygbiljetter och 2 övernattningar, ev transport från flygplats till lägenheterna samt till plats för foto vara helt avdragsgilla för samtliga inblandade? Enda jag kan tänka mig inte är avdragsgillt kan vara maten.

/Stefan
Familjen kanske tycker det är aningen tråkig resa :)

TS: Hyr in modeller, det är mycket billigare än boende, mat och flyg.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Om man bokar reguljärflyg och åker till Kreta. Anländer sent efter eftermiddag. Fotar nästa hela nästa dag från morgon till nått med modellerna. Sover över en natt till för att sedan ta reguljärflyg hem. Bilderna används som reklamsyfte för sitt företag.

Skulle inte hela denna resa, flygbiljetter och 2 övernattningar, ev transport från flygplats till lägenheterna samt till plats för foto vara helt avdragsgilla för samtliga inblandade? Enda jag kan tänka mig inte är avdragsgillt kan vara maten.
Jo, det skulle nog funka. Men bara för de personer som var inblandade i arbetet.

Som Ola uttryckte det i sitt inlägg strax innan ditt: "Resans syfte må uttryckligen vara fotograferingen." Eller som Anders uttryckte det innan det: Skatteverket ser till resans "primära syfte". Orsaken att resan över huvud taget kom till skall alltså handla om jobb.

Sedan kan det ju vara så att man reser till Kreta i en vecka och i huvudsak solar och badar,men under en dag hyr en lokal modell och säg en hyrbil för att åka till en location. De utgifterna (modellen, hyrbilen), om de tydligt kan separeras från resan i övrigt, kan man sannolikt ta upp som utlägg i firman. Men inte biljetten till Kreta eller boendet (eller ens delar av de sakerna).

Den bedömningen baserar jag på vad jag läst och hört från revisor, Skatteverket själva och andra fotografer. Skatteverket vill kunna se ett tydligt orsakssammanhang mellan en utgift och arbete, och att den utgiften inte ens till någon del handlar om annat.
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Jag förstår. Men jag förstår inte att modellerna måste betala för sig själva. Det är ju på papper mitt företags intresse att modeller följer med, i syfte att porträttera familj och barn. Hade det varit skillnad på om det var en annan familj som jag skulle fotografera, än min egna?
Du måste ha ett seriöst uppdrag (med överskott). Att lägga ut bilderna på din hemsida efteråt räcker självklart inte.
 

Olsin

Aktiv medlem
Låt säga att jag är på semester. Av en händelse bevittnar jag ett grekiskt bröllop och får möjligheten att fotografera det. Skulle du påstå att jag inte kan publicera bilder från det i min marknadsföring - UTAN att samtidigt erbjuda "paketresor" till Grekland?
Det skulle du kunna göra, men det gör inte att resan blir avdragsgill som en kostnad.
 
Syftet är i båda fallen att ta bilder som ska användas i marknadsföring.
Naturligtvis, men det är ju inte särskilt väsentligt. Avgörande är vad som marknadsförs. Trådskaparen marknadsför inte kläder utan bilder. Om han tar bilder som han inte kan ta i Sverige, men ska verka på den svenska marknaden, då är jag mycket tveksam till att man kan dra av en familjeresa utomlands för att ta bilder till marknadsföring som visar något man inte kan köpa av honom.

En annan avgörande skillnad är att H&M inte kombinerar fotograferingen med en semesterresa utan man lägger all fokus på att ta bilderna.
 
Det måste ju vara ett regelverk som styr. Att väga in känslor, dvs att på något sätt uppskatta hur mycket en resa görs av personligt skäl att komma iväg till värmen, och väga detta med företagets nytta känns rätt svårt.

Låt säga att jag hade tagit med en modellkompis och tillbringat 10h om dagen med modellfotografering men åker av personliga skäl primärt för att få komma till solen. Resan ebbar ut i en portfolio till modellen, en stor portfolio till mig själv och X antal bilder som skickas till reklambyråer och magasin. Helt uppenbart stor vinning för företaget och enkelt att belägga. Hade lika många ställt sig tveksamma till resans syfte (Syftet är ju trots allt, som jag skrev, främst att få komma till solen) ?
Som sagt: Ring Skatteverket. De styrs inte av känslor utan av regler.
 

Ventures

Aktiv medlem
Undrar om diskussionen skulle vara annorlunda om resan gick till Padjelanta och ett fiskespö råkade slinka med? :).
Reglerna hos skatteverket är förstås samma.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Undrar om diskussionen skulle vara annorlunda om resan gick till Padjelanta och ett fiskespö råkade slinka med? :).
Problemet är detta som David i senare skede lade till:

Låt säga att jag hade tagit med en modellkompis och tillbringat 10h om dagen med modellfotografering men åker av personliga skäl primärt för att få komma till solen. Resan ebbar ut i en portfolio till modellen, en stor portfolio till mig själv och X antal bilder som skickas till reklambyråer och magasin. Helt uppenbart stor vinning för företaget och enkelt att belägga. Hade lika många ställt sig tveksamma till resans syfte (Syftet är ju trots allt, som jag skrev, främst att få komma till solen) ?
Då fallerar allt och är absolut inte avdragsgillt. Däremot som jag tidigare skrev om nedan är det. Det är beprövat, men inte av mig.

Om man bokar reguljärflyg och åker till Kreta. Anländer sent efter eftermiddag. Fotar nästa hela nästa dag från morgon till nått med modellerna. Sover över en natt till för att sedan ta reguljärflyg hem.
Bilderna används som reklamsyfte för sitt företag....
/Stefan
Sen kan man helt på ett ok sätt få sin semester inbakad. Tvärtom är mkt svårare, dvs åka på semester och sedan dra det på företaget.

/Stefan
 
ANNONS