Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Den korta flänsvidden gör att "spegelreflex-objektiv" kommer att fortsatt kan användas även för spegellösa kamerahus (du kommer säkert att t.ex. kunna använda dina dyrt investerade Canon-objektiv med Canons spegellösa kamerahus med full funktion inom en någorlunda förutsägbar framtid).
Det kan man redan nu (och samma sak gäller för Nikon).

Med reservation för vad "full funktion" innebär, men användbara på de spegelfria Canon- respektive Nikon-kamerorna är EF- respektive F-objektiv definitivt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Blir ju dessutom nästan rent komiskt när vissa hypar alla avancerade ögonfokusfinnesser och andra nya avancerade AF-funktioner som finnes i det fantastiska kamerahuset, men sedan fokuserar på att köra gamla objektiv som varken utnyttjar AF alls, eller inte kan använda dessa nya AF-funktioner som "hypas" som så avgörande (och dessutom objektiv som optiskt inte heller kanske alltid är helt optimala för moderna högupplösta sensorer och/eller kamerafattningen/formatet i fråga).
Med A7R3 så funkar ögonfokus bra för Canonobjektiv. Har hört att även AF som förr var slö på Canon kan vara snabbare på A7R3.

/Stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Med A7R3 så funkar ögonfokus bra för Canonobjektiv. Har hört att även AF som förr var slö på Canon kan vara snabbare på A7R3.

/Stefan
Avser du Sigmas Canonobjektiv eller Canons Canonobjektiv, eller båda?

(Annars så tänkte jag inte på dig, utan andra i tråden som i samma andetag som de förespråkar ögonfokus-AF och andra avancerade AF-funktioner, talar om att det inte finns någon som helst objektivbrist, för att det finns så gott om MF-objektiv att använda.)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror inte på adaptrar, de jag sett för Canon-Sony har inte imponerat direkt och till Nikon finns det väl inte ens någon teoretisk som kan vara bra.

Det blir i så fall med orginalobjektiv någon normalzoom.
Det kanske hänt lite med både Metabones IV och A7r III trots allt med Canon "native"-glas. Ser ju ut som om t.o.m. Eye Focus funkar i detta lilla test både med följande AF och full serietagningsfrekvens på 9 bilder/sek. Det borde ju göra en del Canon-fotografer än mer intresserade.

https://youtu.be/yoyUv8sHYQU
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Avser du Sigmas Canonobjektiv eller Canons Canonobjektiv, eller båda?

(Annars så tänkte jag inte på dig, utan andra i tråden som i samma andetag som de förespråkar ögonfokus-AF och andra avancerade AF-funktioner, talar om att det inte finns någon som helst objektivbrist, för att det finns så gott om MF-objektiv att använda.)
Man verkar äntligen ha fått ögonfokus med Canonobjektiv på A7R3.
Sigmaobjektiv på A7R2 funkar Canon :)
Det gjorde Canonobjektiv med i iofs. Men inte just ögonfokus. Och jag fick/får inga skillnader i bildkvalitet med adapter. Registeravståndet är ju samma som objektiven är optimerade för ju.
Detta är min erfarenhet med A7R2 och MC-11, med Tamron, Canon och Sigma objektiv. Mina samyangobjektiv funkar såklart inte AF, men det gjorde den heller inte till Canon. Men det är stor skillnad mellan canonhus och Sonyhus när man fokuserar manuellt. Och fortfarande ingen försämring i bildkvalitet när man tar adapter på Sony. Tvärtom, den blir klart mkt bättre pga upplösning på sensorn och skillnader i AAfilter. Angående CA, båda enkelt att justera manuellt i LR.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
D850 är en mycket god kamera, några av nyheterna på den är den vinklingsbara skärmen, Touch kontroll med menynavigering och Fokuspeaking, en klar släng åt spegel fria kameror, A7R3 kan dock mindre med just Touch möjligheter med navigering i menyerna. OVF:en i D850 är för första gången lika stor och ljus som den i 1DXII, 7 eller 9 bilder mycket bra med 46mp.


Det ända som felar är någon forma av motsvarigheten till Canon´s Dualpixel system, lurar på om Nikon väntar med det till en Spegelfri modell kanske till 2019, heller om dom kommer till OS i Japan 2020 för att testas bland någon ny D6, annars blir det nog först till slutet av 2018 som vi får se hur bra både D850 och A7R3 lyckas med försäljningen, tror att D850 kommer att rulla på mycket bra, men att den kan få en spegel fri kompis till 2020.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Antal objektiv

Antalet olika objektiv kan ju ha en stor betydelse för val av kamerahus. Så här ser det ut hos Cyberphoto:
Canon EF = 255
Canon EF-M = 31
Nikon F = 244
Nikon 1 = 17
Sony A = 93
Sony E = 121
Pentax = 86
Micro-4/3 = 114

De flesta är inte i lager...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Antalet olika objektiv kan ju ha en stor betydelse för val av kamerahus. Så här ser det ut hos Cyberphoto:
Canon EF = 255
Canon EF-M = 31
Nikon F = 244
Nikon 1 = 17
Sony A = 93
Sony E = 121
Pentax = 86
Micro-4/3 = 114

De flesta är inte i lager...
Är det antalet olika objektiv? Låter mycket. Hade gissat det hade varit lagersaldot annars.

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Antalet olika objektiv kan ju ha en stor betydelse för val av kamerahus. Så här ser det ut hos Cyberphoto:
Canon EF = 255
Canon EF-M = 31
Nikon F = 244
Nikon 1 = 17
Sony A = 93
Sony E = 121
Pentax = 86
Micro-4/3 = 114

De flesta är inte i lager...
Fast detta är väl antalet olika objektiv med resp fattning och säger inget om antalet som ger AF och full kompatibilitet. Hade man listat de med full funktionalitet lika med originalet skulle ffa Sony och m43 minska. För Nikon blir det vilseledande eftersom de billigare kamerahusen endast ger full funktionalitet med AF-S objektiven. Sitter man på t ex en D3400 är listan nog kortare.
 

iSolen.se

Guest
Fast detta är väl antalet olika objektiv med resp fattning och säger inget om antalet som ger AF och full kompatibilitet. Hade man listat de med full funktionalitet lika med originalet skulle ffa Sony och m43 minska. För Nikon blir det vilseledande eftersom de billigare kamerahusen endast ger full funktionalitet med AF-S objektiven. Sitter man på t ex en D3400 är listan nog kortare.
Vi kan väl räkna de som passar nyaste kameran av varje märke tex A7Riii och D850.
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Största problemet med SLR är att man inte kan se hur bilden blir, men bara ser motivet genom sökaren/objektivet och får hoppas att ljus och vitbalans står rätt. Att måste titta på bilden EFTER att den har tagits är ganska gammaldags eftersom det tekniskt är fullt möjligt att visa bilden innan den exponeras. Och allt fler fotografer har växst upp med att en kamera är spegelfri och visar bilden på en skärm.
 

iSolen.se

Guest
Största problemet med SLR är att man inte kan se hur bilden blir, men bara ser motivet genom sökaren/objektivet och får hoppas att ljus och vitbalans står rätt. Att måste titta på bilden EFTER att den har tagits är ganska gammaldags eftersom det tekniskt är fullt möjligt att visa bilden innan den exponeras. Och allt fler fotografer har växst upp med att en kamera är spegelfri och visar bilden på en skärm.
Lustigt nog brukar just att man ser bilden som den är framhållas som en fördel med SLR.

Så länge en EVF har eftersläpning och lägre upplösning, dessutom sämre DR vinner en OVF på dagen. På natten och när man fotar macro föredrar jag EVF. OVF kameror som har Liveview har f ö samma möjlighet. Och nog tittar vi på den färdiga bilden på displayen ibland innan vi tar nästa?
 

larsborg

Aktiv medlem
Antalet olika objektiv kan ju ha en stor betydelse för val av kamerahus. Så här ser det ut hos Cyberphoto:
Canon EF = 255
Canon EF-M = 31
Nikon F = 244
Nikon 1 = 17
Sony A = 93
Sony E = 121
Pentax = 86
Micro-4/3 = 114

De flesta är inte i lager...
Kan det verkligen ha så stor betydelse, vid valet av kamerahus?
Hur många reagerar på möjligheten, att köpa hela 255 stycken olika objektiv, just från Canon? :)
 

iSolen.se

Guest
Kan det verkligen ha så stor betydelse, vid valet av kamerahus?
Hur många reagerar på möjligheten, att köpa hela 255 stycken olika objektiv, just från Canon? :)
Större delen är nog tredjepart men det som är viktigare är väl om det är få orginalobjektiv, det är ju där Sony tidigare haft problem.

Sen tror jag att jag skulle sakna mitt 200-500 och mitt 14-24 väldigt mycket oavsett märkesbyte.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kan det verkligen ha så stor betydelse, vid valet av kamerahus?
Hur många reagerar på möjligheten, att köpa hela 255 stycken olika objektiv, just från Canon? :)
Och det betyder 255st som passar Sony....
Tror inte det har betydelse vid valet av en kamera. Det viktigaste är att det finns kringutrustning som passar ens syfte.

/stefan
 

larsborg

Aktiv medlem
Och det betyder 255st som passar Sony....
Tror inte det har betydelse vid valet av en kamera. Det viktigaste är att det finns kringutrustning som passar ens syfte.

/stefan
Och det betyder 255 st som passar Sony .... och att alla fotografer förr eller senare, ändå faller för möjligheterna med ett kamerahus från Sony. :)
Visst, man köper det som behövs, som fungerar med sitt nuvarande kamerahus, märkligt vore det annars.
 

iSolen.se

Guest
Så var der förrut, men numera har Sony och Olympus jättefina sökare, der man ser bilden precis som den sparas på minneskortet - innan man har expnerad.
Jo men displayen kan inte återge verkligt DR. RAW-bilden är ju inte framkallad än, tex kan man inte se djupaste skuggorna och utbrända partier i en elektronisk sökare, vilka går att plocka fram igen i din raw-konverterare, i alla fall inte på V1 och A7Rii. Jag ska kolla A7Riii om någon dag.

Dessutom är det du ser inte riktigt det du får, det är aningens fördröjning även om det blivit mycket bättre. Fota något snabbt, tex ett öga som blinkar eller panorera en cykel.
 
ANNONS