Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Med en spegelfri kamera upptäcker du omedelbart om kameran eller exponeringen är fel när du tittar i sökaren.
Min X-Pro2 är spegelfri och jag kan inte se exponeringsfel i OVF:en annat än via histogrammet.

Plåtar man raw är dessutom "rätt exponering" i EVF:en inte optimal exponering. Till det behövs histogrammet och det finns i DSLR:er också.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
I princip håller jag med om att de senaste landvinningarna i spegellösa som ses hos A9 och i viss mån i A7RIII samt EM1 II gör att för de flesta behövs inte DSLR teknik. Det som lär göra spegellöst dominant på sikt lär vara filmning och lägre tillverkningskostnad.

Detta gör inte att de idag dominerande spegellösa systemen behöver dominera i framtiden. Ffa behöver ett sådant system 100% kompatibilitet med de idag dominerande objektivfattningarna - Canon EF och Nikon F. Denna kompatibilitet finns inte idag. Undantaget skulle vara om en spegellös kamera hade sådana enorma fördelar att man övergav sina system så som hände vid övergången till autofokus. Även där tog det många år för Canon att köra om Nikon.
 

Corsa

Medlem
Jag har verkligen inte läst alla inlägg men av de första 20 lästa känns det som att man idag inte har förstått att dagens kameror och system är designade för vissa applikationer. Med applikation menar jag exempelvis studio, sport, landskap, stadsmiljö, street, arkitektur, makro, repro, astro etc. etc.

Man kan alltså inte jämföra en Phase One-kamera med en spegellös om man samtidigt inte definierar applikationen. Den ena kommer att vara överlägsen den andra i vissa applikationer och vice versa.

När jag började arbeta som fotograf i slutet av 70-talet kunde man i princip bara välja film efter applikation. Sport i hall blev Tri-X pressad till 3200 punkt slut. Även om Leica M4 fanns och användes så var spegelreflexkameror det som användes mest.

För att återgå till dagens fråga och dagens mångfald av teknik. Om min applikation är att skanna A4-sidor, vilken kamera är det bästa valet? Spegellöst eller systemkamera? Eller ska man kanske skaffa sig en scanner? Låt det belysa det centrala, definiera applikationen innan man diskuterar systemval.
 

martinot

Aktiv medlem
I princip håller jag med om att de senaste landvinningarna i spegellösa som ses hos A9 och i viss mån i A7RIII samt EM1 II gör att för de flesta behövs inte DSLR teknik. Det som lär göra spegellöst dominant på sikt lär vara filmning och lägre tillverkningskostnad.
Förutom det så viktiga frågan av ekosystem, och främst objektivutbudet, så även om jag tycker Sony det sista året gjort en bra uppryckning på ffa. FE-sidan (tyvärr inte så mycket på APS-C-sidan), så har de fortfarande en liten bit kvar till den nivå som finns för utbudet hos EF-mount och F-mount.

Även om vi struntar i problemet med objektivutbudet för mig personligen (finns tex. inget motsvarande till mitt 200-500/5,6 eller mitt lätta 300/4 med fresnel lins) och enbart fokuserar på kamerahuset, så är det också en fråga om prestanda/pris.

A9 verkar vara en fantastiskt fin och lyckad kamera, men även om den skulle kunna ersätta min nuvarande DSLR som är en D750, så är det ju till ett helt annat prisläge.

Även om jag inte hade investerat i något alls kamerahus, och var helt fri att köpa nytt från början, så hade jag idag haft (för mig personligen, och mina behov) haft väldigt svårt att motivera ett köp av A9 (ca 50. 000) vs D750 (ca 15 000). Det är en stor skillnad i pengar. Som inte hade varit i närheten motiverbart för iaf. mig och just mina behov.

På sikt medger tekniken med mindre mekanik och färre rörliga delar helt säkert kostnadsbesparingar, men tyvärr så är det praktiska förhållandet på marknaden inte riktigt där än (snarare tvärt om i dagsläget).

Jag är övertygad om att det bara är en tidsfråga tills den dagen spegellöst helt (eller i princip helt) ersätter DSLR vid nyförsäljning. Men jag tror inte den dagen inträffar under detta året (2018).

Det sagt är jag grymt imponerad tekniskt och ingenjörsmässigt vad Sony lyckats göra med A9, och kommer att med stort intresse fortsätta följa den spegellösa utvecklingen (har redan en hög spegellösa system som jag redan idag uppskattar för dess egenskaper).
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har verkligen inte läst alla inlägg men av de första 20 lästa känns det som att man idag inte har förstått att dagens kameror och system är designade för vissa applikationer. Med applikation menar jag exempelvis studio, sport, landskap, stadsmiljö, street, arkitektur, makro, repro, astro etc. etc.

Man kan alltså inte jämföra en Phase One-kamera med en spegellös om man samtidigt inte definierar applikationen. Den ena kommer att vara överlägsen den andra i vissa applikationer och vice versa.

När jag började arbeta som fotograf i slutet av 70-talet kunde man i princip bara välja film efter applikation. Sport i hall blev Tri-X pressad till 3200 punkt slut. Även om Leica M4 fanns och användes så var spegelreflexkameror det som användes mest.

För att återgå till dagens fråga och dagens mångfald av teknik. Om min applikation är att skanna A4-sidor, vilken kamera är det bästa valet? Spegellöst eller systemkamera? Eller ska man kanske skaffa sig en scanner? Låt det belysa det centrala, definiera applikationen innan man diskuterar systemval.
Kan bara helt instämma i principen som du beskriver här. Det är det unika användningsområdet och behovet som är det centrala. Där är där man alltid skall starta.
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Känns som ett något prematurt (eller medvetet helt onödigt provokativt) begrepp.

När det passerat några decennium sedan DSLR:er helt försvann från marknaden, så är nog kanske ett sådant begrepp mer relevant och korrekt att nyttja sig av.

Tills vidare så tycker jag att DSLR och spegellöst har sina klara olika styrkor och svagheter. Kanske främst beroende på vad man fotograferar, men även hur.

Det sagt (om du inte talar om "SLR" som kameror med kemisk film) så är det inte heller omöjligt att visa den färdiga bilden. Bara att det inte kan göras i sökaren.
Jag försöker absolut inte att provocera. Existerade SLR-tekniken inte förut hade hade den knappast utvecklats i dag. Den har stannat kvar därför att så många har Canon och Nikon.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Förutom det så viktiga frågan av ekosystem, och främst objektivutbudet, så även om jag tycker Sony det sista året gjort en bra uppryckning på ffa. FE-sidan (tyvärr inte så mycket på APS-C-sidan), så har de fortfarande en liten bit kvar till den nivå som finns för utbudet hos EF-mount och F-mount.

Även om vi struntar i problemet med objektivutbudet för mig personligen (finns tex. inget motsvarande till mitt 200-500/5,6 eller mitt lätta 300/4 med fresnel lins) och enbart fokuserar på kamerahuset, så är det också en fråga om prestanda/pris.

A9 verkar vara en fantastiskt fin och lyckad kamera, men även om den skulle kunna ersätta min nuvarande DSLR som är en D750, så är det ju till ett helt annat prisläge.

Även om jag inte hade investerat i något alls kamerahus, och var helt fri att köpa nytt från början, så hade jag idag haft (för mig personligen, och mina behov) haft väldigt svårt att motivera ett köp av A9 (ca 50. 000) vs D750 (ca 15 000). Det är en stor skillnad i pengar. Som inte hade varit i närheten motiverbart för iaf. mig och just mina behov.

På sikt medger tekniken med mindre mekanik och färre rörliga delar helt säkert kostnadsbesparingar, men tyvärr så är det praktiska förhållandet på marknaden inte riktigt där än (snarare tvärt om i dagsläget).

Jag är övertygad om att det bara är en tidsfråga tills den dagen spegellöst helt (eller i princip helt) ersätter DSLR vid nyförsäljning. Men jag tror inte den dagen inträffar under detta året (2018).

Det sagt är jag grymt imponerad tekniskt och ingenjörsmässigt vad Sony lyckats göra med A9, och kommer att med stort intresse fortsätta följa den spegellösa utvecklingen (har redan en hög spegellösa system som jag redan idag uppskattar för dess egenskaper).
Vinstmarginalen i relation till ren tillverkningskostnad måste vara enorm på A9 och EM 1 II t ex. EVF har ingen koppling till sensorstorlek och vare sig spegel/spegelmotor eller glasprisma behövs. Jag tror att då alla är med i spelet kommer vinstmarginalerna på spegellöst att falla mycket och priserna kommer att falla mycket (givetvis utrymme för utvecklingskostnader men med mer mogen teknik blir dessa lägre i takt med att landvinningarna minskar. Nästa steg är att slopa slutaren och få en kamera helt utan rörliga delar.
 

martinot

Aktiv medlem
Vinstmarginalen i relation till ren tillverkningskostnad måste vara enorm på A9 och EM 1 II t ex. EVF har ingen koppling till sensorstorlek och vare sig spegel/spegelmotor eller glasprisma behövs. Jag tror att då alla är med i spelet kommer vinstmarginalerna på spegellöst att falla mycket och priserna kommer att falla mycket (givetvis utrymme för utvecklingskostnader men med mer mogen teknik blir dessa lägre i takt med att landvinningarna minskar. Nästa steg är att slopa slutaren och få en kamera helt utan rörliga delar.
Jo, det tror jag också.

De marknadspriser vi ser i dagsläget på spegellöst (och kanske speciellt Sonys dyrare hus) återspeglar nog extremt långt ifrån det faktiska tillverkningspriset.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag försöker absolut inte att provocera. Existerade SLR-tekniken inte förut hade hade den knappast utvecklats i dag. Den har stannat kvar därför att så många har Canon och Nikon.
Det där förstår jag inte riktigt (alltså i relation till ditt tidigare uttalande)?

Att utvecklingen går framåt på alla tekniska områden, oavsett om bilar eller kameror, håller jag med om helt, och det tror jag de flesta gör. Det är knappast något som är kontroversiellt.

Däremot innebär det ju inte att varken spegellöst, eller tex. elbilar, löst alla dagens problem, eller att de under år 2018 helt kommer ha lyckats att ersätta varken DSLR eller petroleumdrivna fordon. Inte ens om man endast kikar på nyförsäljning.

Bara för att något kommer inträffa i framtiden, så innebär det ju inte att det är förlegade produkter på dagens marknad, i dag.

Därav att jag tycker ditt uttalande, frånsett det kanske medvetet provokativa eller inte (det vet bara du själv ärligt innerst inne), är oavsett ett vad jag anser rent faktiskt felaktigt och prematurt begrepp. I dag.
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Det där förstår jag inte riktigt (alltså i relation till ditt tidigare uttalande)?

Att utvecklingen går framåt på alla tekniska områden, oavsett om bilar eller kameror, håller jag med om helt, och det tror jag de flesta gör. Det är knappast något som är kontroversiellt.

Däremot innebär det ju inte att varken spegellöst, eller tex. elbilar, löst alla dagens problem, eller att de under år 2018 helt kommer ha lyckats att ersätta varken DSLR eller petroleumdrivna fordon. Inte ens om man endast kikar på nyförsäljning.

Bara för att något kommer inträffa i framtiden, så innebär det ju inte att det är förlegade produkter på dagens marknad, i dag.

Därav att jag tycker ditt uttalande, frånsett det kanske medvetet provokativa eller inte (det vet bara du själv ärligt innerst inne), är oavsett ett vad jag anser rent faktiskt felaktigt och prematurt begrepp. I dag.
Jag förstår inte riktigt varför du blir provocerad...
Att SLR-tekniken är +50 år gammal och knappast skulle bli uttvicklat i dag är väl ett faktum?
Och jag säger ju inte att dSLR (som jag har själv) är illa. Men den har några begränsningar som börjar ställa till med problem. Titta på alle Sony- eller Olympusfotografer som blir allt fler. Titta på begagnat marknaden hur priset på Canon och Nikonuttrustning sjunkar ganska markant just nu.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt varför du blir provocerad...
Nu är det ingen större idé att diskutera om du sagt det för att provocera eller inte (vet bara du och går aldrig att bevisa åt en eller andra hållet). Det kanske inte heller är det intressanta i sig.

Vad jag, vänligen och ganska oprovocerande, försökte påpeka i ganska neutrala ordalag att uttalande som "SLR är ju på något sätt en 'dinosaurier' från den tiden där det var omöjligt att visa den färdiga bilden." vare sig är korrekta, och att det kan uppfattas som onödigt provokativt, och tillför då knappast diskussionen speciellt mycket konstruktivt eller matnyttigt.

Därav rimmade inte ditt svar "tekniken går ju framåt" som ett svar på varför du vill (som jag anser felaktigt och onödigt) nyttja sådana begrepp. Lite goddag yxskaft över det hela.

Men verkar som om det var mest du som blev "provocerad" av detta. :)

Vilket faktiskt absolut inte var min mening. Tror nämligen att trådar och diskussionsklimat blir bättre om man håller sig till saklig fakta, och inte främst som ett medel för att provocera varandra (även om det säkert bitvis är orsaken till att Jonas startade denna tråden, skulle jag misstänka).

Teknikskiften går sällan över en dag (och ännu mer sällan över ett år). Fram tills dess så kommer ny teknik innehålla vissa nackdelar och barnsjukdomar (och fördelar), och äldre teknik innehålla sina jämförelsevis konservativa nackdelar (och fördelar).

Svårare än så är det inte.

Summa: att tekniken går framåt är inte det jag säger emot (då har du inte läst något alls vad jag skrivit), men att man kan välja att hålla sig med giltiga, och potentiellt mindre provocerande, begrepp för den sakens skull. Det är två helt olika saker.

Låt oss fokusera på innehållet och diskussionen i sig (utan onödiga "fajter"). Tekniken är såpass intressant att det finns mycket vettigt att debattera utan liknande onödiga svängar.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt varför du blir provocerad...
Att SLR-tekniken är +50 år gammal och knappast skulle bli uttvicklat i dag är väl ett faktum?
Och jag säger ju inte att dSLR (som jag har själv) är illa. Men den har några begränsningar som börjar ställa till med problem. Titta på alle Sony- eller Olympusfotografer som blir allt fler. Titta på begagnat marknaden hur priset på Canon och Nikonuttrustning sjunkar ganska markant just nu.
Att nya system ökar är närmast en matematisk säkerhet eftersom de alltid börjar från noll. Detta säger inget om att det måste fortsätta vara så. Att folk köper något behöver heller inte innebära att det är bättre än något annat. Jag ser heller inga bevis för att just Canon eller Nikonprylar tappar extra i värde. Bortsett från rena proffsmodeller så är ju prisfallet från nytt till 1 gen beg väldigt stort på t ex Oly EM1 och Panas GH serie. En EM1 beg idag kostar bara ca 4500kr och en GH4 fås för 6000kr - en bit under halva lanseringspriset. Så jag skulle inte generalisera så om DSLR vs spegellöst. Men i sak, om vi bortser från priset, så håller jag med om att bättre spegellösa räcker för majoriteten av användarna och skulle idag för dessa ersätta DSLR. Däremot är jag inte övertygad om att de idag gör det ffa p g a objektivdominansen hos C/N samt kostnaden för motsvarande eller närliggande AF prestanda. T ex Nikon D500 är billigare än EM1. Tyvärr verkar G9 inte nått ända fram med DFD tekniken. A9 är närmast revolutionerande men väl dyr för de flesta.
 

PMD

Aktiv medlem
Det beror ju på hur du jobbar. Om du växlar mycket mellan inomhus med WB ställt till kunstljus eller manuell Kelvin, använder M i samband med blixt osv. och samtidigt kör automatik utomhus, är risken för att du ibland dra fram kameran och skjuter en helt misslyckad absolut bild rejäl. Och när det går snabbt är det ofta därför att ett unikt motiv har visit sig...
Eftersom det alltid går att ändra vitbalansen i efterhand (vid råkonverteringen) så kan inte en bild bli misslyckad pga "felaktigt" inställd vitbalans.

Med en spegelfri kamera upptäcker du omedelbart om kameran eller exponeringen är fel när du tittar i sökaren.
Det beror förstås på hur man har sökarparametrarna inställda. Det är rätt ofta man vill ha förstärkningen inställd så att man ser motivet klart istället för hur bilden kommer att bli. Speciellt om det är bråttom.
 

PMD

Aktiv medlem
Vinstmarginalen i relation till ren tillverkningskostnad måste vara enorm på A9 och EM 1 II t ex. EVF har ingen koppling till sensorstorlek och vare sig spegel/spegelmotor eller glasprisma behövs. Jag tror att då alla är med i spelet kommer vinstmarginalerna på spegellöst att falla mycket och priserna kommer att falla mycket (givetvis utrymme för utvecklingskostnader men med mer mogen teknik blir dessa lägre i takt med att landvinningarna minskar. Nästa steg är att slopa slutaren och få en kamera helt utan rörliga delar.
Canon, Fujifilm, Hasselblad, Leica, Olympus, Panasonic, och Sony är med i spelet. Pentax har väl ingen spegelfri systemkamera för tillfället? Jag tror att varken Q eller K-01 görs längre.

Vilka andra är inte med?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Canon, Fujifilm, Hasselblad, Leica, Olympus, Panasonic, och Sony är med i spelet. Pentax har väl ingen spegelfri systemkamera för tillfället? Jag tror att varken Q eller K-01 görs längre.

Vilka andra är inte med?
De som gått "all in" är ju egentligen bara Sony, Fuji, Pana och Oly. När man släppt DSLR är man beroende av att sälja spegellöst även med lägre marginal än dagens - det var det jag syftade på, ursäkta oklarheten.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tänkte att den mindre objektivfattningsdiametern kanske ställer till det lite.
Det tror jag inte är något större problem.

Dessutom styrs väl bländaren mekaniskt på de flesta nikonobjektiv.
Nikon FT-1, dvs adaptern för F-objektiv på Nikons spegelfria kameror, har en spak som styr bländaren, precis som de flesta Nikonkameror med F-fattning.

Autofokus fungerar bara med AF-S-objektiv, dvs inte sådana med skruvfokus.

Så om Nikon vill att deras nästa spegelfria system ska ha F-fattning så är det ju bara att bygga in mekanisk bländarstyrning i kamerorna, precis som i spegelreflexkamerorna.

Tyckte även att jag läste någonstans i denna tråd att ”registrerings avståndet” (eller vad det nu stod) även skiljde mellan Nikon o Canon.
Registeravståndet för F-fattningen är längre än det är för EF-fattning. Därför går det att göra en adapter för att använda F-objektiv på kameror med EF-fattning, men inte tvärtom. Någon större betydelse för användning på spegelfria kameror tror jag inte det har. Skillnaden är rätt liten.
 

PMD

Aktiv medlem
De som gått "all in" är ju egentligen bara Sony, Fuji, Pana och Oly. När man släppt DSLR är man beroende av att sälja spegellöst även med lägre marginal än dagens - det var det jag syftade på, ursäkta oklarheten.
Fast av dessa tre har Sony fortfarande kvar ett sortiment av kameror av nästan-spegelreflextyp. SLT-kamerorna är inte riktigt spegelfria på samma sätt som kamerorna med E-fattning.
 

PMD

Aktiv medlem
Tre tror jag. Det ser ut som att A68 fortfarande säljs. Men visst verkar Sony lägga tyngdpunkten på E-kameror. Huruvida A-fattningen är så död som en del gör gällande återstår dock att se.
 

martinot

Aktiv medlem
Tekniskt sant. Men bortsett från två hus satsas inget på detta system.
Är beredd att hålla med. Är det någon kamerateknik som har en större chans att försvinna från marknaden 2018 (eller kanske 2019) så kan nog snarare SLT vara den tekniken som ligger närmast till hands.

Även om konceptet absolut var intressant och innovativt, så är jag nog även beredd att hålla med Mats L. om att det tyvärr ofta kan praktiskt ses som att SLT kombinerar det dåliga från DSLR med det dåliga hos spegellöst, istället för att vara en lyckad kombo av de båda varianterna (som man kanske hade hoppats på).
 
ANNONS