Annons

Hjälp: alternativ till Nikon SB-910

Produkter
(logga in för att koppla)

Miss Ah

Medlem
Jag är helt ny på blixtar, dock inte ny med kamera, även om jag "bara" är hobbyfotograf. Jag har en Nikon D40 och ska köpa till blixt till kameran. Jag har tittat ut en som jag vill ha som jag tycker verkar ha det jag letar efter och som funkar bra, nämligen Nikon SB-910 (jag är medveten om att Nikon D40 inte har ett inbyggt kommandoläge för att trigga SB910 eller andra blixtar externt, det kan jag leva med eftersom jag inte använder kameran på det sättet just nu). Problemet är bara att SB-910 har utgått och jag har svårt att hitta ett alternativ i samma prisklass och med samma kvalitet. Sb 5000 är ju ganska dyr, jag tyckte att SB-910 var i högsta laget så någon SB-5000 tror jag inte att det blir. Samtidigt vill jag inte köpa en ny blixt om tre år utan vill kunna ha den jag köper ett bra tag framöver.

Mina frågor är alltså:
Går det inte att få tag på en ny SB-910 längre och vad finns det för bra alternativ?
Krav som jag ställer på blixten, som jag kan komma ihåg att jag tänkte på när jag läste på om blixtar - det kan finnas fler krav som jag inte minns nu (ursäkta bristen på kameraterminologi, jag är bättre på att fota än på att prata om fotografering):
Att den har en sensor (i-TTL tror jag att det heter), att man kan vinkla både upp/ner och åt sidorna, att det är ungefär samma kvalitet på ljus/reflektion som med SB-910, att den inte lägger av direkt batterimässigt tex vid bröllop där mycket foton tas - dock inte krav att de håller för evigt eftersom jag är hobbyfotograf, gärna hårda plastfilter om möjligt (om inte bättre alternativ finns idag).

Tusen tack för hjälpen!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du kan ju alltid försöka hitta en begagnad. Annars gör förmodligen SB-700 det du vill, om du inte måste ha en riktigt lika kraftig blixt.
 

cardazio

Aktiv medlem
Köp begagnad. Ska du byta upp dig kanske det är portabel studioblixt som gäller (tex godox ad600), men sb910 är en jättebra start.

Vad gäller batteritid är sanyo eneloop och ikea ladda de batterier som brukar nämnas mest.
 

Miss Ah

Medlem
Du kan ju alltid försöka hitta en begagnad. Annars gör förmodligen SB-700 det du vill, om du inte måste ha en riktigt lika kraftig blixt.
Jag drar mig lite för att köpa beg när det ändå är ett par tusen det handlar om. Kanske är jag orolig i onödan men det skulle kännas så surt om jag upptäckte efteråt att den inte fungerar som den ska. Jag har ju ingen erfarenhet av blixtar så det skulle nog kunna ta ett tag innan jag inser att något är ur funktion.
 

Miss Ah

Medlem
Köp begagnad. Ska du byta upp dig kanske det är portabel studioblixt som gäller (tex godox ad600), men sb910 är en jättebra start.

Det känns lite sådär att köpa beg. Det är så mycket pengar om den inte skulle funka men det kanske oftast är ok att köpa beg. Som jag skrev så vet jag ju inte så mycket om blixtar så det är lätt att jag missar något vid kontrollen av den. Svårt val! Jag vill ju ha en SB-910... Du vet inte ett bra alternativ till SB-910 annars? Eller är det bara femtusaren?
 

PMD

Aktiv medlem
SB-700 vs. SB-910

Skiljer det mycket mellan dem?
Inte mycket. Den stora skillnaden är att SB-910 är lite kraftfullare (ledtal 34 mot 28 för SB-700). För normalt inomhusbruk bör det inte vara ett stort problem om man väljer SB-700.

SB-700 är å andra sidan lite mindre och lättare än SB-910.

Jag tycker att SB-700 är ett bättre köp än SB-910 (och jag har båda).
 

Miss Ah

Medlem
Inte mycket. Den stora skillnaden är att SB-910 är lite kraftfullare (ledtal 34 mot 28 för SB-700). För normalt inomhusbruk bör det inte vara ett stort problem om man väljer SB-700.

SB-700 är å andra sidan lite mindre och lättare än SB-910.

Jag tycker att SB-700 är ett bättre köp än SB-910 (och jag har båda).

Tack så mycket!! Då kanske det blir en sån :)
 

Ventures

Aktiv medlem
SB-900 kanske? Den går att hitta ännu billigare begagnad än SB-910 och om man inte blixtrar för mycket lär den inte smälta eller gå i viloläge. SB-800 är en potent blixt också (c:a 1000 kr begagnad). Använder man inte TTL eller behöver inbyggd slavblixtfunktion så finns det äldre versioner av toppmodellerna som går att få för några hundralappar (SB-28, SB-80 etc.). Det kan tyckas onödigt att köpa en blixt som är värd mer än kamerahuset, men blixten kan man ha länge.
 

Miss Ah

Medlem
Tusen tack alla ni för all hjälp! Så fint att det finns så många kunniga människor som hjälper till när man kört fast :) Jag börjar luta mer och mer åt en SB-700. Jag tror att det är tillräckligt för mig. I alla fall just nu. I värsta fall får jag väl sälja den sen och köpa en ny om jag vill avancera.
 

cardazio

Aktiv medlem
SB-900 kanske? Den går att hitta ännu billigare begagnad än SB-910 och om man inte blixtrar för mycket lär den inte smälta eller gå i viloläge. SB-800 är en potent blixt också (c:a 1000 kr begagnad). Använder man inte TTL eller behöver inbyggd slavblixtfunktion så finns det äldre versioner av toppmodellerna som går att få för några hundralappar (SB-28, SB-80 etc.). Det kan tyckas onödigt att köpa en blixt som är värd mer än kamerahuset, men blixten kan man ha länge.
SB900 klagar på värme och vägrar jobba emellanåt. Vill man ha något där man slipper vänta på blixten är SB910 bättre. SB800 är mer kraftfull men menysystemet är horribelt, så jag tror ts hittade rätt från början.

Dock kan man köpa två-tre begagnade blixtar för priset av en ny. Det går att hitta sådana som inte använts begagnade för att folk hör att man ska använda blixt men sedan tappat intresset direkt efter.
 

Ventures

Aktiv medlem
SB900 klagar på värme och vägrar jobba emellanåt. Vill man ha något där man slipper vänta på blixten är SB910 bättre. SB800 är mer kraftfull men menysystemet är horribelt, så jag tror ts hittade rätt från början.

Dock kan man köpa två-tre begagnade blixtar för priset av en ny. Det går att hitta sådana som inte använts begagnade för att folk hör att man ska använda blixt men sedan tappat intresset direkt efter.
En liten utvikning om SB-900. Det finns någon som testat 900 mot 910 i uppladdningstid och visst lägger 900 av efter ett stort antal blixtar medan 910 fortsätter och fortsätter. (910 var ju en uppgradering föra att åtgärda överhettningsproblemet). Men för den normale amatörfotografen kommer man inte upp i det antal blixtar som gör att den lägger av, tänker jag. Jag har inte haft den själv utan har tre SB-800 som täcker mina blixtbehov för närvarande. SB-800 har seg meny, det håller jag med om, men när väl allt är inställt är det en bra blixt med några fler möjligheter än SB-700, t.ex. Här är en översikt av den ökände Rockwell: https://kenrockwell.com/nikon/flashes-compared.htm
SB-700 kommer att fungera utmärkt, men det är lite synd att betala fullt pris för en så pass gammal blixt. Köp SB-700 begagnad i så fall. Går den mot förmodan sönder har du råd att köpa ett par till begagnade.
 

PMD

Aktiv medlem
SB-800 har seg meny, det håller jag med om, men när väl allt är inställt är det en bra blixt med några fler möjligheter än SB-700, t.ex. Här är en översikt av den ökände Rockwell: https://kenrockwell.com/nikon/flashes-compared.htm
SB-800 har ingenting (förutom högre effekt) som inte SB-700 har om man ska använda blixten på en modern kamera med i-TTL (som Annas D40). Om man också vill använda blixten med 15-20 år gamla kameror, samt kameror för film, så är D800 däremot det självklara valet.

SB-700 kommer att fungera utmärkt, men det är lite synd att betala fullt pris för en så pass gammal blixt. Köp SB-700 begagnad i så fall. Går den mot förmodan sönder har du råd att köpa ett par till begagnade.
Jag håller i princip med om detta råd, men man bör ha tålamod tills man hittar ett bra exemplar. Helst komplett med alla tillbehör och givetvis utan skavanker och repor.
 

cardazio

Aktiv medlem
Men för den normale amatörfotografen kommer man inte upp i det antal blixtar som gör att den lägger av, tänker jag.
Det räcker med några få om du kör full styrka. Har använt både sb900 och sb910 för porträtt utomhus och tar då kanske 25 bilder på 4-10 minuter. Tyvärr klarar inte sb900 det. Sb910 har inte problem där.

SB800 är bra, men tröskeln sitter i menysystemet. En helt annan värld av användarvänlighet hos sb9xx.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Köp begagnad. Ska du byta upp dig kanske det är portabel studioblixt som gäller (tex godox ad600), men sb910 är en jättebra start.

Vad gäller batteritid är sanyo eneloop och ikea ladda de batterier som brukar nämnas mest.
Om man har planer på att komplettera med större studioblixt agregat senare (som t.ex. Godox AD 600) senare kan det vara en god ide att välja t.ex Godox V860 ii eller Godox V1 som ersättning för SB910 eftersom båda dessa använder samma radio utlösningsystem som Godox studiioblixtar.

Att bara skaffa en AD 600 som ersättning för en SB910 är förmodligen inte någon bra ide eftersom den blir alldeles för ljusstark i många situationer, men förstås bra utomhus om man vill överglänsa solen eller i stora lokaler. Det finns även ljussvagare versioner som AD200pro, och Ad400pro. Pro medellerna har fördelen att man kan ställa in ned till 1/256 effekt jämfört med 1/128 på ursprungsmodellerna.
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag tror du kommer att bli nöjd med en SB700 - men köp en begagnad!

Själv har jag en SB900, en SB910 och så en SB400 - alla köpta begagnade. Hade ytterligare en 900 tidigare som jag sålt vidare. De två 900:rorna köptes bara för att komma över bältesväskan till 900 (som är oändligt mycket bättre än den så kallade väskan till 910) respektive en batteripack SD9 som blev 'gratis' vid köpet av blixten...
Den blixt jag oftast använder är dock SB400, som sitter på min Df. Den köpte jag begagnad från USA - när jag tröttnade på att vänta på att en skulle dyka upp här i landet... Begagnatköp funkar jättebra, t.o.m. från så långt borta, så det finns ingen som helst anledning att betala (dyrt!) för obegagnat. Det är bara att vänta in rätt tillfälle.
 

cardazio

Aktiv medlem
Att bara skaffa en AD 600 som ersättning för en SB910 är förmodligen inte någon bra ide eftersom den blir alldeles för ljusstark i många situationer, men förstås bra utomhus om man vill överglänsa solen eller i stora lokaler.
Kör du i hss tappar blixten väldigt mycket av sin styrka snabbt, så även om du får ut kraften när du kör upp till 1/250s, så har du precis nog med kraft för ett porträtt kring 1/4000-1/8000s, f2, iso 100 i soliga förhållanden. Men som du säger är det två skilda saker och man kan tänka på att köpa en trigger (godox xpro) som fungerar både nu och senare. Även om man köper en studioblixt är det bra att ha kvar speedlighten.

En sista sak är att studioblixten kan vara för stark under kvällar som du nämner. Vi har kört porträtt på gatan på kvällen under vintern och fick sätta på dubbla ND gel på sb910 till slut.
 

Miss Ah

Medlem
Jag tror du kommer att bli nöjd med en SB700 - men köp en begagnad!

Själv har jag en SB900, en SB910 och så en SB400 - alla köpta begagnade.
Den blixt jag oftast använder är dock SB400, som sitter på min Df. Den köpte jag begagnad från USA - när jag tröttnade på att vänta på att en skulle dyka upp här i landet... Begagnatköp funkar jättebra, t.o.m. från så långt borta, så det finns ingen som helst anledning att betala (dyrt!) för obegagnat. Det är bara att vänta in rätt tillfälle.
Så bra att du berättar om din upplevelser med begagnat. Kanske ska jag våga mig på en begagnad...
Är den sb400 som bara går att vinkla upp och ner? Stör inte det vid stående foton?
 
ANNONS