Annons

Canon 35/1,4 II, spegellöst eller avvakta?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Sitter och går igenom bilderna från gårdagens bröllop, och en stor mängd bilder är inte fokus (framfokus) från min Sigma 35 Art/1,4. Vet att det är fler som har haft problem med det här objektivet. Kör i dagsläget en Canon 5D Mark IV, och en 5Ds, och hade kollat att skärpan satt med min 5D IV men inte min 5Ds som jag körde 35:an på. Brukar gilla att köra vidvinkel på min 5Ds och tele på 5D IV då 5Ds:en är så pass högupplöst så går det att beskära bilderna i efterhand och på sätt utnyttja bilden på flera sätt eller hur jag ska säga.

Nu är jag så pass less, känns inte kul att inte kunna lita på grejerna, att jag vill byta ut min Sigma 35:a. Har sneglat på Fuji förut men kommit fram till att jag trots allt vill ha fullformat. Har aldrig kört Sony men väldigt många lovordar dem och eye-fokusen lockar, men har aldrig testat en Sony-kamera ordentligt och tycker inte dem inte ligger riktigt skönt i handen när jag testat dem. Sen skulle det kosta väldigt mycket pengar att byta ut mitt Canon-system mot Sony.

Canon´s 35/1,4 II ser magisk fin ut, men den är rätt dyr, och känns lite fel att lägga ut så mycket pengar när spegellöst kommer mer och mer, och är sugen på att se vad Canon kommer med där framöver. Men Canon R inte känns tillräckligt bra, inte i nuläget alla fall. Lite långsam serietagning, för dålig video-spec (hade önskat 120 fps i HD). Men kanske skulle kunna vara ett alternativ tills Canon släpper en mer professionell (känns fel att skriva så men hittar inget bättre ord) spegellös kamera.

Så vad säger ni, har ni något förslag vad jag ska göra?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kör du på R behöver du inte byta objektiv för att sätta fokusen perfekt varje gång. Bara att aktivera ansiktsföljning. Du bör få liknande resultat som med 5D IV i Live view vilket innebär att du kan testa redan nu. Med både 5D IV och R kan man ta två bilder samtidigt med ett stegs skillnad. Kan vara bra på exempelvis bröllop där man kanske annars skulle ha bränt ut högdagern. Kostar skrivhastighet och plats på minneskortet om man kör med Dual Pixel Raw.
 

Malmberget

Medlem
Har precis gått över från Canon till Sony. Köpte en a7r iii. Är super nöjd, skulle bytt tidigare om jag fattat hur bra Sony är. Kör mina Canon gluggar med metabones adapter mark V. Inga problem, flygande fågel så sitter fokusen ändå. Finns en sida med en sony ambassadör med massor av bra filmer och tips hur du får ut det mesta av kameran och hur man kan ställa in den för olika typer av fotografering. markgaler.com är sidan.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Skulle inte Sony a7iii ( eller riii) alternativt A9 vara ett alternativ. Du köper till sigma mc11 och kan sätta på din sigmaglugg.

Kanske inte helt bra lösning men fingerar tills Canon släppt något. Kört Canon 5d mk iv och Sony a7rii tillsammans. Hade också sjukt mycket problem med sigma 35 1.4 art till Canon. Slutade med att jag lätt den ligga hemma. Däremot hade jag aldrig problem med sigma 85 1.4 art.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Kör du på R behöver du inte byta objektiv för att sätta fokusen perfekt varje gång. Bara att aktivera ansiktsföljning. Du bör få liknande resultat som med 5D IV i Live view vilket innebär att du kan testa redan nu. Med både 5D IV och R kan man ta två bilder samtidigt med ett stegs skillnad. Kan vara bra på exempelvis bröllop där man kanske annars skulle ha bränt ut högdagern. Kostar skrivhastighet och plats på minneskortet om man kör med Dual Pixel Raw.
Jag är faktiskt lite sugen på Eos R, tyckte den kändes bra när jag snabbt testade den på Cyberphoto-mässan förra året och är inte så stor skillnad i pengar mot en Canon 35/1,4 II heller. Det som tar emot är att det förmodligen kommer att komma en mer professionell variant i en inte alltför lång framtid, samtidigt litar jag inte på min Sigma 35 som det är nu och den använder jag ganska mycket och vill inte vänta för länge heller.

Hur upplever du att det fungerar att byta fokus på skärmen, eller använder du touch-baren (eller vad den kallas)?

Har precis gått över från Canon till Sony. Köpte en a7r iii. Är super nöjd, skulle bytt tidigare om jag fattat hur bra Sony är. Kör mina Canon gluggar med metabones adapter mark V. Inga problem, flygande fågel så sitter fokusen ändå. Finns en sida med en sony ambassadör med massor av bra filmer och tips hur du får ut det mesta av kameran och hur man kan ställa in den för olika typer av fotografering. markgaler.com är sidan.
Jag har velat länge fram och tillbaka om jag ska testa Sony eller inte, och har fortfarande inte bestämt mig än, och dem gör fantastiska kameror men som jag skrev så ligger dem inte riktigt bra i handen för mig. Sen förlorar jag rätt mycket pengar på att sälja mina Canon-kameror och skaffa motsvarande i Sony, och köpa in mig ett system som jag egentligen aldrig ha testat.

Skulle inte Sony a7iii ( eller riii) alternativt A9 vara ett alternativ. Du köper till sigma mc11 och kan sätta på din sigmaglugg.

Kanske inte helt bra lösning men fingerar tills Canon släppt något. Kört Canon 5d mk iv och Sony a7rii tillsammans. Hade också sjukt mycket problem med sigma 35 1.4 art till Canon. Slutade med att jag lätt den ligga hemma. Däremot hade jag aldrig problem med sigma 85 1.4 art.
Har funderat mycket i dem banorna också, men tror (läs hoppas) att Canon´s nästa spegellösa kommer att uppfylla de önskemål jag har och som jag skrev så gillar jag hur Canon-kameror ligger i min hand och meny-system osv. Hade problem med min 85:a Art men efter jag justerat den med dockan så upplever jag att den sätter skärpan mycket bättre. Men som jag skrev så fungerar 35:an bra på 5d IV, sist jag kollade, men vill inte ha objektiv som jag inte kan lita på.

Tycker Eos R ser rätt fin ut, och deras nya R-objektiv verkar magiska (även magiskt dyra), men det jag saknar är som sagt lite högre framerait och 120 fps i HD, och lite osäker om jag skulle vänja mig att inte ha joysticken för att välja fokus-punkt men det kanske bara är en vanesak. Även att den saknar två kortplatser är ett minus, speciellt vid bröllop.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag använder M5 och dess touch and drag. Är man dominant på vänster öga blir det strul med nästan och touchen. Regnar det blir det strul med touchen. För övriga situationer fungerar den bra genom att dra tummen mot någons ansikte där ansiktsföljningen sedan låser.
Sigma 35 kan du testa med 5D IV och Live view. Sätter den fokus varje gång i Live view kommer den göra det med R också.


För portätt använder jag inte längre 6D eller 7D utan helt och hållet M5.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det går att välja.
Så brukar det vara, förutsatt att kameran kan hålla isär objektiven, vilket ibland har orsakat problem med tredjepartsobjektiv.

Sedan måste objektivet förstås vara konsekvent. Fokuserar objektivet slumpmässigt lite olika så hjälper ingen justering i världen mot det.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har aldrig behövt göra det, utan har räckt att använda USB-dockan för Sigma-objektiven. Gissar att micro-justering i kameran är individuellt för varje objektiv, så gör jag det på 35:an så gäller det bara för den?
De är objektivberoende och påvkerar inte de andra. Fast man kan ju iofs välja global mikrojustering och då beror felet på kamerahuset och inte objektivet. Har du använt USB-dockan för mikrojustering eller du har bara använt den för firmware. Sistnämnda gör ju inget för ditt problem.

/Stefan
 

gunnargren

Aktiv medlem
Så brukar det vara, förutsatt att kameran kan hålla isär objektiven, vilket ibland har orsakat problem med tredjepartsobjektiv.

Sedan måste objektivet förstås vara konsekvent. Fokuserar objektivet slumpmässigt lite olika så hjälper ingen justering i världen mot det.
Precis, sen så är det bara på vissa avstånd det felfokuserar. På nära håll fungerar det bra, men inte på längre avstånd.

De är objektivberoende och påvkerar inte de andra. Fast man kan ju iofs välja global mikrojustering och då beror felet på kamerahuset och inte objektivet. Har du använt USB-dockan för mikrojustering eller du har bara använt den för firmware. Sistnämnda gör ju inget för ditt problem.

/Stefan
Självklart har jag använt det för microjusteringen, men där kan man välja vilket avstånd man vill justera justera skärpan på. Som jag skrev till ztenlund så felfokuserar den bara på längre avstånd, inte nära, går det att välja på microjusteringen också?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Som jag skrev till ztenlund så felfokuserar den bara på längre avstånd, inte nära, går det att välja på microjusteringen också?
Detta är skillnaden mellan kalibrering och mikrojustering. Kalibrering ställs in mot olika avstånd. Mikrojustering fungerar mot ett givet avstånd.

Spegellöst löser problemet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har levet med spegellöst hos Fuji-X i 7 år och deras fina objektiv.
Canon 5D har jag levt med i 15 å5.
Första generationen av X-PRO1 och senare X-T1 var ganska trötta. Processorerna var inte snabba nog. Det påverkade AF och mycket annat.

Med X-PRO2 och X-T2 blev kamerorna mycket bättre. Nu gick det fota springande hundar och gallophästar och mycket annat.
X-T2 hade ungefär samma prestanda på AF som min 5Ds R.

Fast både Canon och X-T2 hade problem på vintern och när ljuset blev svagt
Har inte testat Canon R som skulle vara mitt normala spår eftersom jag har mycket L-objektiv. Bland annat 85/1,4 IS som är perfekt för porträtt och en del andra bilder.

Själv kommer jag köra vidare med Canon 5D MKIV. Tycker att Canon R är en snikmodell av Canon 6D. Dessutom tar de häftigt betalt för både hus och objektiv.
Canon ger nu stora rabatter. Försäljningen går nog inte som man tänkt sig.

Själv tänker jag avvakta med att byta ut 5D MKIV. Har jag fotat med Canon 5dSLR i 15 år kan jag hålla på några år till.
För många av oss är det viktigt att få en kamera som vi trivs med. Tycker varken Nikon eller Canon med sina första modeller inte är där än.
Fuji, Olympus och Sony har ett försprång där. De har hållit på med det här ett antal år.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Precis, sen så är det bara på vissa avstånd det felfokuserar. På nära håll fungerar det bra, men inte på längre avstånd.


Självklart har jag använt det för microjusteringen, men där kan man välja vilket avstånd man vill justera justera skärpan på. Som jag skrev till ztenlund så felfokuserar den bara på längre avstånd, inte nära, går det att välja på microjusteringen också?
Var lite diffus och okorrekt. Med USB-dockan kalibrerar du vid olika avstånd. Mikrojustering görs i kameran. Har du bara problem vid längre avstånd så ska du kalibrera. Har du konstant skillnad på alla avstånd så räcker mikrojustering.

/Stefan
 

gunnargren

Aktiv medlem
Var lite diffus och okorrekt. Med USB-dockan kalibrerar du vid olika avstånd. Mikrojustering görs i kameran. Har du bara problem vid längre avstånd så ska du kalibrera. Har du konstant skillnad på alla avstånd så räcker mikrojustering.

/Stefan
Som sagt så verkar det bara vara på längre avstånd den felfokuserar, men jag kan inte ändra med USB-dockan heller eftersom den fokuserar rätt på min 5D IV och det är min huvudkamera.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det är inget lätt val att köpa eos R. Velade länge och var också inne på Sony men tvekade av samma orsaker som du.Tillslut slog jag till i somras och köpte R med en ringadapter. Jag har aldrig haft en så hög träffprocent gällande perfekt fokus som med R. Det är nästan oförskämt enkelt. Huset är också efter lite personliga inställningar bra att handha.

Jag orkade helt enkelt inte vänta längre på möjliga kommande pro-hus utan fotar nu istället med det bästa Canon kan erbjuda inom spegellöst för tillfället. På sikt kommer R bytas ut eller gå som 2:a-hus men då har jag kunnat köpa framtidens optik under tiden och inte gårdagens.

Hoppas nu också på lite lättare RF-optik med is framöver. Skulle önska lite vädertåliga och optiskt fina fasta 2-2.8:eek:r som komplement till alla snabba megaklumpar. 35:an är ok men tyvärr inte tätad.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Det är inget lätt val att köpa eos R. Velade länge och var också inne på Sony men tvekade av samma orsaker som du.Tillslut slog jag till i somras och köpte R med en ringadapter. Jag har aldrig haft en så hög träffprocent gällande perfekt fokus som med R. Det är nästan oförskämt enkelt. Huset är också efter lite personliga inställningar bra att handha.

Jag orkade helt enkelt inte vänta längre på möjliga kommande pro-hus utan fotar nu istället med det bästa Canon kan erbjuda inom spegellöst för tillfället. På sikt kommer R bytas ut eller gå som 2:a-hus men då har jag kunnat köpa framtidens optik under tiden och inte gårdagens.

Hoppas nu också på lite lättare RF-optik med is framöver. Skulle önska lite vädertåliga och optiskt fina fasta 2-2.8:eek:r som komplement till alla snabba megaklumpar. 35:an är ok men tyvärr inte tätad.
Lutar faktiskt åt att det blir en Eos R. Precis som du säger så vet man inte när Canon släpper sitt pro-hus, och på ryktena så verkar det bli en högupplöst kamera och jag är mer intresserad av en 5D IV variant. Men kommer förmodligen ha kvar min 5D IV och min 5Ds tills vidare, sen får man se vad Canon släpper framöver och ta beslutet då. Men har inte fått in alla pengar från jobben jag gjort än, så jag har ett tag till på mig att bestämma mig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Brukar läsa Canon rumors och Fuji rumors för att hålla koll på vad som kan vara på gång. Givetvis måste man läsa alla ryktessajter med en stor gnutta salt.

Något det kommit mycket rykten om är att Canon kommer lansera en helt ny generation sensorer.
De skall vara liknande Sonys BSI teknik. Skall göra Canons sensorer mer jämförbara med Sonys

Ryktas också om en ny spegellös variant på 5Ds r med 80-100 MPX. Samt en mer proffsig kamera med snabbare AF.
Det verkar som Canon ännu inte riktigt har allt det här på plats.

Kommer nog hända mer första halvåret 2020 än vad som händer under resten av 2019.

Canon totalt är ett av de företag i världen som registrerar flest patent. De är faktiskt innovativa.
 
ANNONS