Annons

Har jag köpt ett dåligt begagnat objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

thommym

Aktiv medlem
Jag köpte ett begagnat NIKKOR AF-S 50mm f/1.4G och tog direkt några testbilder med varierande bländaröppning för att kolla vinjetteringen. Bilderna nedan är tagna med bländarförval på f/1.4, 2, 2.8 etcetera. Som synes är f/1.4 märkbart mörkare, så jag undrar vad det beror på?
Objektivet ser oklanderligt ut vid okulärbesiktning, som nytt.
 

Bilagor

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Hej Thommy!

Förmodligen är det vinjettering det handlar om i det här fallet. Det är mycket vanligt med vinjettering på full öppning, men den avtar vid nedbländning. Är din kamera Nikon FX eller Nikon DX? Om det är Nikon FX är vinjetteringen mer markerad än om du använder Nikon DX.

Här kan du läsa mer om objektivet och det finns också bildexmpel på vinjettering vid olika bländare.

https://kenrockwell.com/nikon/50mm-f14-afs.htm

https://photographylife.com/reviews/nikon-50mm-f1-4g/2
 

thommym

Aktiv medlem
Hej Thommy!

Förmodligen är det vinjettering det handlar om i det här fallet. Det är mycket vanligt med vinjettering på full öppning, men den avtar vid nedbländning. Är din kamera Nikon FX eller Nikon DX? Om det är Nikon FX är vinjetteringen mer markerad än om du använder Nikon DX.
Visst finns det vinjettering, men så mycket? Provade med tredjedelssteg på bländaren från f/1.4 till f/2.8 och då ser det ut såhär. Så det är kanske bara vinjettering. Isf lite mer än jag trodde.
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
Mätmetod?

Kameran mäter ljuset vid full öppning. Jag tycket det är konstigt att en bild blir mörkare. Men du kanske kör spotmätning och då bara mäter precis i mitten? Det skulle ju kunna förklara. För mitten är lika exponerad i alla.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har sålt mitt 50/1,4 mot ett 1,8 istället. Men jag testade mitt 50/1,8 och jag ser något liknade, har aldrig tänkt på det tidigare :). Men i princip så blir hela bilden mörkare från 1,8 upp till /3,2 då börjar den få en mer jämn belysning. Tror inte det är något konstigt med ditt

Jag testade faktiskt med två olika ljusmätningar och fick samma effekt
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Det kan hända att bilden blir mörkare vid största bländare på andra objektiv också som har stor bländare. Troligen hänger automatiken i kamerahuset inte med. Prova med manuell inställning.
 

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Hej igen Thommy!

Jag tror fortfarande, och är i stort sett övertygad om, att det är vinjettering det handlar om. Det finns en del tester av detta objektiv på internet som också gör gällande att det lider av vinjettering vid största bländare. Det är inget dåligt objektiv för det, många ljusstarka objektiv lider av desamma. Här kan du läsa mer och förhoppningsvis får du hjälp.

https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000006357&configured=1&lang=sv
 

thommym

Aktiv medlem
Hej igen Thommy!

Jag tror fortfarande, och är i stort sett övertygad om, att det är vinjettering det handlar om. Det finns en del tester av detta objektiv på internet som också gör gällande att det lider av vinjettering vid största bländare. Det är inget dåligt objektiv för det, många ljusstarka objektiv lider av desamma. Här kan du läsa mer och förhoppningsvis får du hjälp.

https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000006357&configured=1&lang=sv
Tack för kommentar Henrik. Jag har också kommit fram till att det verkligen är så mycket vinjettering. Jag hade iofs läst om detta tidigare, men blev överraskad av att det var märkbart. Har bara f/2.8 i mina andra objektiv till min D850.

Nåväl, det tas ju lätt bort i "framkallningen".
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag ser också tydligt i bilderna att det vinjetterar.
Det var därför jag tänkte att spotmätning i mitten gav resultatet. Alla bilder är exponerade lika i mitten.
Men någon högre upp i tråden har nu testat olika mätmetod och ändå fått samma effekt. Så ingen mätmetod verkar ta hänsyn till bildens genomsnittliga exponering.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag ser också tydligt i bilderna att det vinjetterar.
Det var därför jag tänkte att spotmätning i mitten gav resultatet. Alla bilder är exponerade lika i mitten.
Men någon högre upp i tråden har nu testat olika mätmetod och ändå fått samma effekt. Så ingen mätmetod verkar ta hänsyn till bildens genomsnittliga exponering.
Det bästa är nog att mäta infallande ljus med en handhållen exponeringsmätare och ställa in exponeringen manuellt. Då har man eliminerat kamerans ljusmätning och exponeringsautomatik från testet.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Kör manuellt när du testar sådana saker, så man kan vara säker på att exponeringen är densamma.

50mm 1.4G är tyvärr ett dåligt objektiv, så föreslår att du byter det oavsett.
50 mm 1,4G är ett MYCKET BRA objektiv. Läs recensionerna här på Fotosidan! Och Cyberphoto har gett betyget "Toppklass". Jag har själv detta objektiv och är mycket nöjd.
Första rutan visar en mörk bild över hela ytan. Detta är ingen vignettering utan helt enkelt en fel exponering!
 

ztenlund

Aktiv medlem
50 mm 1,4G är ett MYCKET BRA objektiv. Läs recensionerna här på Fotosidan! Och Cyberphoto har gett betyget "Toppklass". Jag har själv detta objektiv och är mycket nöjd.
Första rutan visar en mörk bild över hela ytan. Detta är ingen vignettering utan helt enkelt en fel exponering!
Omdömet "dåligt" är kanske inte särskilt rättvisande, men om det är "MYCKET BRA" infinner sig ju frågan vad objektiv som Zeiss Otus 55/1,4 och Sigma 50/1,4 Art är? ;)

Jag tycker att det är ganska spattigt för vad det kostar nytt jämfört med 1,8G som är klart billigare. Det är dock inte samma sak som att det är dåligt, men jag skulle nog inte använda f/1,4 på det och då faller idén med att betala för ett som är ljusstarkare om man inte gillar karaktären e dyl. Och där tycker jag att 1,8G oftast ser bättre ut.

Bommad exponering eller inte så är en del av det man ser vinjettering. Den är ganska kraftig.
 

apersson850

Aktiv medlem
Objektiv med hög ljusstyrka, vilket innebär en fysiskt stor bländaröppning, ger ofta problem med fullt utnyttjande på digitala kameror, har jag läst. Detta ska ha att göra med ljusstrålarnas riktning kontra de ljussamlande pixlarnas riktning i sensorn. Åtminstone en del kameror fuskar genom att höja ISO, utan att visa det för fotografen, när man kör med stora bländaröppningar.
Jag funderade på om det var något sådant som inte skett här.
 

PMD

Aktiv medlem
Innan vi drar några slutsatser om objektivets prestanda (och dess eventuella fel) bör TS göra om testet utan att blanda in kamerans ljusmätning och exponeringsautomatik. Dessa båda faktorer kan påverka testet så att det inte blir tillförlitligt.
 

alf109

Aktiv medlem
Innan vi drar några slutsatser om objektivets prestanda (och dess eventuella fel) bör TS göra om testet utan att blanda in kamerans ljusmätning och exponeringsautomatik. Dessa båda faktorer kan påverka testet så att det inte blir tillförlitligt.
Håller med om manuell ljusmätning. Kameran mäter ju ljuset på full öppning och då kommer exponeringen att anpassas efter hur objektivet exempelvis vinjetterar på på full öppning och då kommer bilderna att bli en smula överexponerade på mindre öppningar (antar jag).

Om du inte har någon lös mätare så kan du testa att spotmäta och använda en mätpunkt i mitten av bilden. Då borde man i alla fall eliminera för det som kan ställa till problem när man mäter över en större del av bildytan.
 
ANNONS