Annons

Ny dator ?

Produkter
(logga in för att koppla)

weru

Aktiv medlem
Så fort man går in FS så ser man att man kan få en ny dator om man köper en Xtra-Pc. Det är en sticka som man sätter i USB så har man fått en ny dator. I deras reklam står det att dataföretagen föraktar denna produkt. Varför köpa en ny dator när du kan använda detta. Ligger det någon sanning i detta, är det någon som har köpt och testat? Tacksam för era synpunkter.
Rune
 

Canon-Krille

Aktiv medlem
Om det låter för bra för att vara sant, så är det i regel så det är.

Dessutom kan du ladda ned det gratis, det är bara ett Linux operativsystem på stickan.

// Krister
 

zoologic

Medlem
Xtra-PC är ett USB-minne med en Linux-distribution. Om man har en gammal långsam dator kan den upplevas som snabbare om man i stället för Windows kör en Linux-distribution som kräver mycket lite resurser jämfört med Windows. På det sättet är det ju inte helt osanning men däremot är det ju onödigt att betala mer än vad ett lika stort USB-minne kostar eftersom det finns liknande Linux-distributioner att hämta gratis.

Så äger man redan en USB-sticka som inte används till något kan man ju göra en liknande grej själv helt kostnadsfritt.

Så fort man går in FS så ser man att man kan få en ny dator om man köper en Xtra-Pc. Det är en sticka som man sätter i USB så har man fått en ny dator. I deras reklam står det att dataföretagen föraktar denna produkt. Varför köpa en ny dator när du kan använda detta. Ligger det någon sanning i detta, är det någon som har köpt och testat? Tacksam för era synpunkter.
Rune
 

weru

Aktiv medlem
Om det låter för bra för att vara sant, så är det i regel så det är.

Dessutom kan du ladda ned det gratis, det är bara ett Linux operativsystem på stickan.

// Krister
Tackar dig för att du ville kommentera min fråga. Ska kolla på Linux operativsystem. Tack för hjälpen.
Rune
 

weru

Aktiv medlem
Xtra-PC är ett USB-minne med en Linux-distribution. Om man har en gammal långsam dator kan den upplevas som snabbare om man i stället för Windows kör en Linux-distribution som kräver mycket lite resurser jämfört med Windows. På det sättet är det ju inte helt osanning men däremot är det ju onödigt att betala mer än vad ett lika stort USB-minne kostar eftersom det finns liknande Linux-distributioner att hämta gratis.

Så äger man redan en USB-sticka som inte används till något kan man ju göra en liknande grej själv helt kostnadsfritt.
Ska kolla på Linux operativsystem.
Rune
 

afe

Aktiv medlem
Kan också vara värt att notera att i stort sett inga av de program du tidigare har installerat kommer att fungera om du byter från Windows till Linux (men det finns gott om gratisalternativ).
 

PeterWem

Aktiv medlem
Förslag som liknar Windows:

https://www.thewindowsclub.com/linux-like-windows

Men det kräver att du har ett USB-minne där du kan lägga det nya operativsystemet och starta upp det. Som Windows på DVD.
Bildbehandlingsprogram är bland annat darktable, Rawtherapee, GIMP, Krita. Adobe har saknar support för Linux.

Jag kör Ubuntu som operativsystem. Bekvämt med alla program att installera motsvarande Google Play eller App Store.
 

martinot

Aktiv medlem
Så fort man går in FS så ser man att man kan få en ny dator om man köper en Xtra-Pc. Det är en sticka som man sätter i USB så har man fått en ny dator. I deras reklam står det att dataföretagen föraktar denna produkt. Varför köpa en ny dator när du kan använda detta. Ligger det någon sanning i detta, är det någon som har köpt och testat? Tacksam för era synpunkter.
Rune
Nej, det är ren bluffreklam.

Är din dator trasig eller fel på hårdvaran så kommer den inte att bytas ut eller repareras på något magiskt sätt.

Har du fel på mjukvaran/systemet i din dator, oavsett om den kör Windows eller macOS, så kan du lösa problemet enkelt genom att installera om systemet.

Då får du fördelen av att alla dina program/appar, och all din hårdvara, kommer att fortsätta att fungera. Byter du system tex. till Linux kan det potentiellt bli en massa strul med hårdvara och program som slutar att fungera.

Dessutom; på hyfsat normala desktopdatorer så blir det inte snabbare med Linux i sig, utan finns fall där det blir tvärt om långsammare.

Mitt tips;

1. Har du problem med trasig hårdvara så hjälper inte att byta system. Du behöver fokusera på att reparera eller byta hårdvaran, eller delar av den.

2. Har du problem med systemet så är det enklast och snabbast åtgärdat genom att installera om det samma.

Då besparar du dig en massa onödig tidsförspillan och massa potentiella bekymmer. Dessutom slipper du lägga tid på att lära om saker på nytt.

Är reklam alldeles för fantastisk och helt otrolig? Jo, då är den som princip aldrig sann.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Är din bil seg? Startar den inte på morgonen och går motorn dåligt? Vi har ett förslag...ta en taxi. Du kommer fram på nolltid och bilen känns oftast ny och fräsch.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Dessutom; på hyfsat normala desktopdatorer så blir det inte snabbare med Linux i sig, utan finns fall där det blir tvärt om långsammare.
Lägg ner med din "hjälp" snälla du. Att linux springer åttor runt Windows är en självklarhet som är lika gammal som datorvärlden själv. Din mening ovan diskvalificerar dig från att ge råd till folk nästan per automatik !
Linux använder betydligt mindre resurser än windows vilket leder direkt till att hårdvaran kan istället nyttjas av program och appar istället för att dra runt tung windows installation.
Herregud säger jag bara och jag är för fan ateist!
 

PMD

Aktiv medlem
Det stora problemet med att byta från MS Windows till Linux påpekas av Anders i inlägg #8. Då hjälper det inte hur många åttor Linux än springer runt Windows.

(Jag använder varken Linux eller MS Windows, kanske är bäst att tillägga ...)
 

martinot

Aktiv medlem
Lägg ner med din "hjälp" snälla du. Att linux springer åttor runt Windows är en självklarhet som är lika gammal som datorvärlden själv. Din mening ovan diskvalificerar dig från att ge råd till folk nästan per automatik !
Linux använder betydligt mindre resurser än windows vilket leder direkt till att hårdvaran kan istället nyttjas av program och appar istället för att dra runt tung windows installation.
Herregud säger jag bara och jag är för fan ateist!
Mycket talibanism där för att vara ifrån någon som kallar sig "ateist". 😂
 
ANNONS