Annons

Varning för internetköp med UPS som leverantör

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseJ_mölndal

Ny medlem
Det är faktiskt så att endast fraktbetalaren kan besluta om det vi kallar ändrat förfogande. Dvs ändrad leverans adress. Detta för att undvika bedrägerier. Dvs för Din säkerhet. Detta är standard villkor i alla fraktavtal och inget som är unikt för UPS. Om Du inte är hemma på dagtid kan ju knappast transportören stå för extrakostnaden för en ytterligare leverans eller hur?.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Leveranser av varor köpta på postorder är ett klassiskt exempel på när den som betalar inte är kunden. Adressaten betalar för tjänsten (via ombud), men det är är säljaren av varan som är transportörens kund.

Sådana arrangemang har i allmänhet stora chanser att bli struliga.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag väntar på UPS-leverans från Tyskland, planerad att ankomma här i morron fredag 11/10 "före dagens slut"....(när? solnedgången här uppe i Östersund kl. 17:58??)

Det blir spännande att se om dom fixar det, om det är leveransen eller jag som är UTKÖRD tills dess...

Ytterligare rapporter från mig kommer - jag tycker att det är viktigt att vi Fs-medlemmar som köper dyra prylar från utlandet håller ihop och agerar om möjligt gemensamt för att påverka dålig leveransservice mm!

/B
Jag fick paketet i fredags morse (aviserad leveransdag av UPS, redan 08:30, utkört till min bostad centralt beläget hyreshus i Östersund) och den lokale speditören ringde alltså på min mobil när paketbilen stod på gårdsparkeringen. Så jag kunde gå ut och kvittera och fick min leverans oskadad. Puuh!

Jag vet inte om det hjälpte till, men redan tidigt i händelsekedjan, strax efter första aviseringen (ett no-reply svar på första spårningsförsöket) UPS på onsdagen så registrerade jag mej själv som privatkund hos UPS så att jag kunde maila till dom med frågor etc
Jag skrev flera gånger där att jag begärde telefonavisering av chauffören strax innan utkörarens ankomst här....Inga reaktioner / svar fr UPS, men bra och tydliga infos om var paketet befann sig då och då, Langenhagen i Tyskland, Glostrup i Danmark osv.

T o m så sent som dagen innan aviserad leveransdag fick jag ca kl 13 ett engelskspråkigt mail / svar frpån UPS att telefonavisering, det var en ”tjänst dom inte hade, tyvärr” men ett par timmar senare på torsdagseftermiddagen kom ytterligare ett mail, men då troligen från den lokale utköraren, att ”visst, chaffisen skulle ringa mej på mitt mobilnr strax innan ankomst. Schysst! Och det funkade skitbra!

Det tyska fotoföretag jag handlade av SH Photo i Nürnberg (även benämnt FotoMax, seriöst ftg, med bra garantier och internet-säljvana) hade tyvärr i sitt orderformulär på nätet inget fält för tel avisering av leverans. Ingen info heller om att UPS var deras speditör.

Så denna gång funkade det. Men vad händer t ex en januarimorron om det kommit 4 dm blötsnö natten före...?
/B
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Jag fick mail om hemleverans från UPS, dom skulle komma hem till mig i onsdags. Jobbade hemifrån den dagen men jag fick inga besök. Kollade deras sida ett antal ggr och paketet var in transit hela dagen. Sent på kvällen kollar jag ytterligare en gång och ser då att klockan 11:00 har dom levererat till mig på Flugger färg i skutskär. Då vi inte har någon sådan färghandlare i byn så ringde jag förstås dagen efter och fick veta att det var på flugger färg i Gävle. Åkte motvilligt dit då jag på förhand hade mina aningar om att det var en tokig adress, mycket riktigt inte hade Flugger färg någon paketutlämning där inte, efter några fler samtal visar det sig att paketet ligger på Flugger färg i Bollnäs, och nej jag tänker inte åka dit och kolla. Aldrig mera UPS........
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är faktiskt så att endast fraktbetalaren kan besluta om det vi kallar ändrat förfogande. Dvs ändrad leverans adress. Detta för att undvika bedrägerier. Dvs för Din säkerhet. Detta är standard villkor i alla fraktavtal och inget som är unikt för UPS. Om Du inte är hemma på dagtid kan ju knappast transportören stå för extrakostnaden för en ytterligare leverans eller hur?.
Men du glömmer ju att de ändå åtminstone säger sig försöka flera ggr. Detta borde enkelt kunna lösas med en legitimering. Om jag exv. som i mitt fall styrt om leverans till mitt jobbs reception, så kunde jag ju se till att vara där om transportören gjort som är brukligt med många transportörer d.v.s. att ringa en halvtimme innan de kommer. Borde det vara ett problem? UPS är tyvärr inget för privatpersoner men kan säkert funka finfint för företag.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Har inte haft problem att ändra adress med ups från bh.

Det är mycket bättre att skicka till sin jobbadress då de kör ut typ 9-17. Problemet är att om man inte sitter på ett ställe med flera folkbiograf man är ute själv så är man körd.
Går även att ge fullmakt att de ska lämna utanför dörren, har gjort det när det handlar om billiga saker men skulle knappast göra det för några dyra.
 

Polar300

Aktiv medlem
Vad är en "folkbiograf" ?
Har aldrig stött på den termen förr...

Och UPS levererar snällt till de ännu snällare tjejerna på jobbets godsmottagning - men att få ett sms eller tfn om att den skitbruna bilen är på ingående till samhället - det går INTE...
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Även jag beställde från B&H i New York som jag skrivit tidigare på sid 2. Problemen som jag upplevde med UPS är minst två:

- Dels att de bara kan leverera till hemadressen och jobbar man och inte är hemma så kan man alltså inte leverera i praktiken överhuvudtaget och den erfarenheten ser jag här att flera haft.

- Dels att man p.g.a. avtalet med sändaren B&H, som tydligen stipulerar att adressen inte får ändras av p.g.a. en överenskommelse mellan transportör och kund. Enligt uppgifter jag då fick från UPS så hade man åtminstone då inte rätt att styra om leveransen till annan överenskommen plats än den som säljaren uppgivit initialt.

Av det följde för min del att jag alltså själv till slut måste hämta mitt paket hos UPS hub i Bromma.

Personligen tycker jag att det finns både positivt och negativt med avregleringen av gamla Posten och att det kommit nya lösningar för paketdistribution. För mig personligen så funkar Post Nord numera klart bäst om det gäller inrikespaket men så fort det ska betalas tull har de ju haft urstruliga rutiner som bara måste gå att rationalisera. I övrigt är mitt näst värsta problem efter UPS Schenker och det har ju mest att göra med att de inte har ett ombud i närheten. Hos vissa internetsiter så kan man ju heller inte välja transportör p.g.a. deras mycket begränsade valmöjligheter när det gäller transportörer. Alla transportörer har ju inte ett lika finmaskigt nät av utlämningsställen idag som Post Nord.
Det verkar vara väldigt olika, jag beställde från England nyligen o kom på att jag inte kunde vara hemma så jag gick in på deras hemsida o kunde där välja att dom lämnade till ett ombud (ICA) o det funkade klockrent fick även ett mail om att leveransadress var ändrad. Jag beställer ganska så mkt på ett år o när det är UPS så går det alltid o spåra o det funkar 100 varje gång o har gjort för mej i många år
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Vad är en "folkbiograf" ?
Har aldrig stött på den termen förr...

Och UPS levererar snällt till de ännu snällare tjejerna på jobbets godsmottagning - men att få ett sms eller tfn om att den skitbruna bilen är på ingående till samhället - det går INTE...
Nä, jag håller med dig. Se mitt tidigare inlägg i denna tråd -jag lyckades till sist att få chauffören att ringa när bilen var framme, men det var nog den lokala transportfirman här i Östersund i egenskap av under-underleverantör som visste vad kundservice är...reko företag!

Kanske också mitt meddelande till UPS tidigt i händelsekedjan, se skärmdump nedan, det jag skrev i meddelanderutan där hade måhända en viss effekt och nådde väl fram till den lokala speditören här - varifrån fick dom isåfall mitt telefonnummer? Vid beställningen hos det tyska fotoföretaget efterfrågades inte mitt telefonnummer!

Jag kommer nog också i framtiden att vägra UPS sköta frakten hit...

/B
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Så fort man får sändningsnumret så ringer vara UPS i Sverige och ber dom leverera till närmaste utlämningsställe så löser man alla problem med UPS.

/Stefan
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Så fort man får sändningsnumret så ringer vara UPS i Sverige och ber dom leverera till närmaste utlämningsställe så löser man alla problem med UPS.

/Stefan
I Stockholm möjligen....Närmaste utlämningsställe för Östersund är nog inte här i närheten...Sundsvall 19 mil eller tom Gävle 40 mil bort skulle jag tro...
/B
 

Astroscapist

Aktiv medlem
I Stockholm möjligen....Närmaste utlämningsställe för Östersund är nog inte här i närheten...Sundsvall 19 mil eller tom Gävle 40 mil bort skulle jag tro...
/B
Är du säker? Terminal och utlämningsställe är Inte samma sak. Tror terminalen är i Hässleholm för mig som är 5 mil bort och utlämningsstället är en mack i Åhus bara 1 km från mig. Säger jag inte till så kan det bli att de skickas till terminalen om jag inte är hemma. Det gör det även om det är ett mycket stor packet.
Man kan även ändra utlämningen till jobbadressen.


/Stefan
 
ANNONS