Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturliga färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Vilken färg är ”svårast” ?

Analog film har den absolut svåraste färgåtergivningen av alla tillgängliga bildformat. Den är i stort sett omöjlig att korrigera upp till korrekt återgivning. Man kan tycka att den ser "trevlig" ut, men så hemaskt mycket med verkligheten har den inte att göra.

Lägg sedan till en omgång scanning, så har du lagt kaka på kaka, två olinjära kaotiska operationer ovanpå varandra. Det finns oftast inte ens en teoretisk möjlighet att via en scan av ett negativ komma fram till vad den verkliga färgen framför objektivet var.
Alla färger är lika omöjliga (analogt) kanske du svarar...?

Men generellt för kameror och övrig hårdvara...?
Men för min bildskärm, en HPLP 2475w tror jag den heter, tydligen ett måndagsexemplar som från dag 1 har visat helt fel färger (alldeles för mycket åt det röda hållet och alltför mattat), och trots massor med försök att rätta till det med Spyder 3 så har jag för länge sedan resignerat. På den skärmen kan jag inte göra nån bildbehandling alls (m a p färger).

Jag insåg detta alltför sent, så att klaga hos Dustin var tyvärr kört. Min 15” Retina på min MacBookPro fr 2015 är jag å andra sidan supernöjd med!
mvh
/B
 

snap01

Aktiv medlem
Alla färger är lika omöjliga (analogt) kanske du svarar...?

Men generellt för kameror och övrig hårdvara...?
Men för min bildskärm, en HPLP 2475w tror jag den heter, tydligen ett måndagsexemplar som från dag 1 har visat helt fel färger (alldeles för mycket åt det röda hållet och alltför mattat), och trots massor med försök att rätta till det med Spyder 3 så har jag för länge sedan resignerat. På den skärmen kan jag inte göra nån bildbehandling alls (m a p färger).

Jag insåg detta alltför sent, så att klaga hos Dustin var tyvärr kört. Min 15” Retina på min MacBookPro fr 2015 är jag å andra sidan supernöjd med!
mvh
/B
Tror du inte får något svar, tråden är snart 10 år gammal.
 
ANNONS