Annons

Vem skulle ni låta bygga er nya PC-dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
En M2 NVME är snabbare än en SATA SSD
En M2 NGFF är samma som en SATA SSD fast i ett annat fysiskt format

En Samsung 970 EVO Plus är en M2 NVME så svaret är troligtvis ja han har funderat på en M2-disk

För övrigt sänks priset på Samsung 970 EVO (utan plus) varje dag just nu

Men varför inte fundera på en Adata XPG SX8200 Pro som inte är speciellt mycket efter Samsung i prestanda men billigare. Den sjunker också i pris just nu.
Det här är en process och jag tar gärna emot tips. Det är kul o höra andras erfarenheter! Tex jag hörde när värmen hos Ryzen-processorn går upp så sänks prestandan. Därför är en bra kylning viktig. När Ryzen 3900X med anpassat moderkort X570-chipet ger så fina möjligheter vill man ju inte snåla in på ”långsamma” minnen :)
 

HenryB

Aktiv medlem
Det här är en process och jag tar gärna emot tips. Det är kul o höra andras erfarenheter! Tex jag hörde när värmen hos Ryzen-processorn går upp så sänks prestandan. Därför är en bra kylning viktig. När Ryzen 3900X med anpassat moderkort X570-chipet ger så fina möjligheter vill man ju inte snåla in på ”långsamma” minnen :)
Här kan du räkna ut prestandan på RAM-minnen: https://notkyon.moe/ram-latency.htm

Det blir i praktiken väldigt liten skillnad mellan standard PC3200-minnen och dyrare minnen. Viktigare är att minnena är kompatibla med ditt moderkort för att undvika problem. Du kan kolla på tillverkarens hemsida för kompabilitet.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Här kan du räkna ut prestandan på RAM-minnen: https://notkyon.moe/ram-latency.htm

Det blir i praktiken väldigt liten skillnad mellan standard PC3200-minnen och dyrare minnen. Viktigare är att minnena är kompatibla med ditt moderkort för att undvika problem. Du kan kolla på tillverkarens hemsida för kompabilitet.
Hej

Delar din uppfattning, det är mycket information att spjälka ner och det viktiga är att grejerna spelar bra ihop. Tycker Evo 970 kan räknas som standardminne och hastigheten är kompatibel med moderkortet, dock är det lite dyrare men marginellt. Men du får gärna ge tips, jag betalar gärna mindre bara det funkar.

Tycker combon Ryzen 3900X, Aorus X570 Ultra och Evo 970 plus ser bra ut?
 

HenryB

Aktiv medlem
Hej

Delar din uppfattning, det är mycket information att spjälka ner och det viktiga är att grejerna spelar bra ihop. Tycker Evo 970 kan räknas som standardminne och hastigheten är kompatibel med moderkortet, dock är det lite dyrare men marginellt. Men du får gärna ge tips, jag betalar gärna mindre bara det funkar.

Tycker combon Ryzen 3900X, Aorus X570 Ultra och Evo 970 plus ser bra ut?
När vi skriver minnen tänker jag på RAM-minnen och inte på hårddiskar. Din valda Samsung EVO 970 kommer säkert funka fint, kolla moderkortstillverkarens hemsida.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vill tacka alla som har gett värdefulla synpunkter i tråden. Bara för ett par dagar sedan var det ett tämligen blankt papper, förutom att jag var sugen på i9-9000K.

Det fina erbjudandet Komplett.se hade på en i9-9000KS gick ut vid midnatt. Jag släpper den datorn och istället satsar på Ryzen 3900 som jag tror är mer allround för mina behov, tex att kunna belasta CPU:n med krävande program.

Så jag drar mig tillbaka och ska analysera vad som kan funka bäst till en rimlig penning.

Tack igen 👍
 

alfin

Aktiv medlem
Tack för tipset, jag trodde Evo 970 plus var optimalt med 3500/3300 MB/s. Ska kolla upp ditt förslag, det är också en prisfråga.
Jag tror knappt du märker någon skillnad i praktiken. Kör på Samsung 970 Evo plus, det är en bra och snabb SSD.

Berätta när du är klar med bygget om du blev nöjd med snabbheten! Det är lite kul med AMD 3000-serien, för nu verkar de vara ikapp Intel även på Adobe-produkter och t.o.m nyare spel som skrivs för flerkärniga processorer.
 

lofling

Aktiv medlem
Min förhoppning var att citatet ska synas men jag tror inte det gör de... =/

Jag är ingen hejare på varken mjuk eller hårdvara men jag vet att CUDA gör stor skillnad för mig på i Darktable och Gimp, renderar man video kan det också vara till stor nytta vad jag förstår. Jag bytte grafikkort bara för att kunna köra Cuda.

I båda programmen klickar man i att man vill använda OpenCL. För att kunna köra OpenCL var jag tvungen att installera Cuda, men detta kanske bara gäller Linux? OpenCL kanske går att köra ändå? Jag är oerhört inkompetent när det gäller detta men tänkte att det kanske är värt att ställa frågan så ingen går på någon nit.
Jag insåg att jag skrev lite fel. Flera kort än RTX har CUDA och kan köra OpenCl. Däremot är de nyaste RTX även bra för de klarar att köra fp16, vilket de allra flesta andra kort (inga kanske, kommer inte ihåg) inte kan. För machine learning och en del applikationer som drar nytta av detta gör det en stor skillnad.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Oavsett vad du väljer lär du bli nöjd. Det enda som är intressant är att idag är AMD ikapp Intel och det är bara marginella skillnader oavsett vilker du väljer.

Det AMD verkar ha ett övertag i är om man gör flera saker samtidigt. Tex de som spelar spel och streamar ut det på nätet samtidigt. Då är AMD bättre.

Vad jag menade med minnenas klockfrekvens i förhållande till CAS är att man kan köpa ett minne med lägre klocka och lägre CAS som presterar lika bra eller bättre som ett högre klockat minne men till ett lägre pris. Men sånt jagande är bara för en störd it-nörd som jag *L*.

Vatten- eller luftkylning. Jag valde luftkylning därför att vattenkylning tar mer plats och det finns alltid en risk för läckage och det är obra. Dessutom enklare med luftkylning. Jag kör en Noctua på 90 mm med enkel fläkt. Japp Ni läser rätt. Inte 120 eller 140 mm och inte dubbla fläktar. Jag kör inte samma saker som de allra flesta på Fotosidan utan en massa virtuella labb-maskiner. Och vi pratar många virtuella burkar. Har lyckats få upp min CPU i 40 grader. Däremot lyckades jag få upp min Samsung 970 EVO i 70 grader när jag kopierade drygt 500GB i ett svep. CPUn har en TDP på 120W.
 

lofling

Aktiv medlem
Vill tacka alla som har gett värdefulla synpunkter i tråden. Bara för ett par dagar sedan var det ett tämligen blankt papper, förutom att jag var sugen på i9-9000K.

Det fina erbjudandet Komplett.se hade på en i9-9000KS gick ut vid midnatt. Jag släpper den datorn och istället satsar på Ryzen 3900 som jag tror är mer allround för mina behov, tex att kunna belasta CPU:n med krävande program.

Så jag drar mig tillbaka och ska analysera vad som kan funka bäst till en rimlig penning.

Tack igen 👍
Vad jag läst om olika DAW tror jag att en 3900x är mer bang for the buck faktiskt.

Samsung 970 Evo är fullt tillräckligt tror jag. De diskar jag sett med PCIe4.0 verkar faktiskt inte vara värda priset, för prestanda är inte mkt bättre och i vissa fall faktiskt sämre.

P.S. Det är fortfarande 9900 tippar jag, inte 9000. D.S.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Jag tror inte att man behöver fundera på PCIe-4 diskar idag. Att maxa ut en PCIe-3 kräver mycket och en PCIe-3 går som sagt varm vid stora datamängder ocn en PCIe-4 lär gå ännu varmare.

För övrigt är jag ett stort fan av Fractal-Designs chassi även om det såklart finns många andra som bygger fina chassin.

Och många andra som bygger sk*t-chassin. Tro mig jag vet *L*
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag tror knappt du märker någon skillnad i praktiken. Kör på Samsung 970 Evo plus, det är en bra och snabb SSD.

Berätta när du är klar med bygget om du blev nöjd med snabbheten! Det är lite kul med AMD 3000-serien, för nu verkar de vara ikapp Intel även på Adobe-produkter och t.o.m nyare spel som skrivs för flerkärniga processorer.
Kände en viss stress med erbjudandet från Komplett, som iof var bra. Men jag håller med, många specar är just på pappret. I praktiken så upplever man det inte. Om en sertting i foto tar 0.8 sek istället för 1,5 sek spelar inte så stor roll. Det funkar säkert lika bra med läshastigheter på 500 MB/s, men helhetsupplevelsen kommer säkert gå upp när allt spelar bra ihop. Det gäller att ”snåla” rätt.

Tycker nya AMD Ryzen 3900X ser intressant ut, mycket allroundprestanda och kärnor för pengarna. För bara några dagar sedan var jag helt övertygad om i9-9000. Internet rules :)

Är också inne på ett Gigabyte GTX 1660 6GB för strax under 3000kr, det är nya kort men på ”gammal” teknik. RAM 2x16 32 GB är jag inte helt klar med, men 2x16 går alltid att uppgradera till 64 och moderkortet tar 128 RAM. Sedan välja en Noctua-fläkt och skippa vattenkylning. Till sist, funderar på en Fractal-låda. Vill kunna meka själv och byta komponenter osv.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vad jag läst om olika DAW tror jag att en 3900x är mer bang for the buck faktiskt.

Samsung 970 Evo är fullt tillräckligt tror jag. De diskar jag sett med PCIe4.0 verkar faktiskt inte vara värda priset, för prestanda är inte mkt bättre och i vissa fall faktiskt sämre.

P.S. Det är fortfarande 9900 tippar jag, inte 9000. D.S.
Haha,,,exakt. 9900KS var det som gällde. Det blir många siffror att hålla reda på :) Min devis har alltid varit, har man en bra grund går det alltid att uppgradera efter hand. Ligga på topp kostar 🏦

Evo 970 plus är sannolikt riktigt bra och marginellt dyrare, tror de räcker långt i denna datorn. Men ska ändå kolla upp vad som finns.
 

lofling

Aktiv medlem
Kände en viss stress med erbjudandet från Komplett, som iof var bra. Men jag håller med, många specar är just på pappret. I praktiken så upplever man det inte. Om en sertting i foto tar 0.8 sek istället för 1,5 sek spelar inte så stor roll. Det funkar säkert lika bra med läshastigheter på 500 MB/s, men helhetsupplevelsen kommer säkert gå upp när allt spelar bra ihop. Det gäller att ”snåla” rätt.

Tycker nya AMD Ryzen 3900X ser intressant ut, mycket allroundprestanda och kärnor för pengarna. För bara några dagar sedan var jag helt övertygad om i9-9000. Internet rules :)

Är också inne på ett Gigabyte GTX 1660 6GB för strax under 3000kr, det är nya kort men på ”gammal” teknik. RAM 2x16 32 GB är jag inte helt klar med, men 2x16 går alltid att uppgradera till 64 och moderkortet tar 128 RAM. Sedan välja en Noctua-fläkt och skippa vattenkylning. Till sist, funderar på en Fractal-låda. Vill kunna meka själv och byta komponenter osv.
Om du inte bygger själv, påminner jag återigen om att du inte kan beställa alla Noctua, p.g.a. vikten.

Fractals lådor är vad jag kört på. R4 förut, och R6 senast, men det var för att få USB-C och plats för två grafikkort. Tror meshify eller C går utmärkt.

GTX1660 verkar tillräckligt för din del. Kanske kan vara värt att lägga lite till på ett Super, men inte nödvändigt alls.
 

lofling

Aktiv medlem
Haha,,,exakt. 9900KS var det som gällde. Det blir många siffror att hålla reda på :) Min devis har alltid varit, har man en bra grund går det alltid att uppgradera efter hand. Ligga på topp kostar 🏦

Evo 970 plus är sannolikt riktigt bra och marginellt dyrare, tror de räcker långt i denna datorn. Men ska ändå kolla upp vad som finns.
Evon är riktigt bra, men om du inte ska skriva så mkt till den så kan t.ex. Intel 660p vara helt tillräcklig.

Jo, det är bra om det går att uppgradera. Tyvärr har ju Intel ofta bytt sockel när nya processorer har släppts. AMD har behållit sina över flera generationer. Jag hoppas på att jag kan uppgradera min 3700X om några år. I alla fall till en 3950X utan att byta moderkort.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Om du inte bygger själv, påminner jag återigen om att du inte kan beställa alla Noctua, p.g.a. vikten.

Fractals lådor är vad jag kört på. R4 förut, och R6 senast, men det var för att få USB-C och plats för två grafikkort. Tror meshify eller C går utmärkt.

GTX1660 verkar tillräckligt för din del. Kanske kan vara värt att lägga lite till på ett Super, men inte nödvändigt alls.
Ställde frågan om att det blir rödflagg för en del Noctua-fläktar, men om fläkten monteras i butik är det okay, bara att beställningen får göras direkt i korgen.

Ska kolla upp GTX1660 ordentligt, prestandan och priset ser bra ut och jag gillar att det är tre fläktar för mindre oväsen. Tyckte Gigabyte 1660 ser bra ut, feta och fina för bra avkylning, plus då tre fläktar.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Evon är riktigt bra, men om du inte ska skriva så mkt till den så kan t.ex. Intel 660p vara helt tillräcklig.

Jo, det är bra om det går att uppgradera. Tyvärr har ju Intel ofta bytt sockel när nya processorer har släppts. AMD har behållit sina över flera generationer. Jag hoppas på att jag kan uppgradera min 3700X om några år. I alla fall till en 3950X utan att byta moderkort.
Har redan läst att en del väntar in 3950X :) Frågan var priset hamnar på? Det är egentligen ingen panik för min del, det var Komplett:s drive på i9-9900KS som triggade mig. Min dator funkar men kan inte riktigt göra det jag vill och har grejer för. Jag har budget för uppgradering men vill göra rätt.

En fråga, är du nöjd med 3700X?
 

lofling

Aktiv medlem
Ställde frågan om att det blir rödflagg för en del Noctua-fläktar, men om fläkten monteras i butik är det okay, bara att beställningen får göras direkt i korgen.

Ska kolla upp GTX1660 ordentligt, prestandan och priset ser bra ut och jag gillar att det är tre fläktar för mindre oväsen. Tyckte Gigabyte 1660 ser bra ut, feta och fina för bra avkylning, plus då tre fläktar.
Aha. Vad bra!

Jo, prestandan är bra tror jag. Gigabyte brukar anses bra, har dock sett lite olika omdöme för de inom RTX-segmentet, vilket berodde på dålig design som gav problem med kylningen. Men för 1660 ska det inte vara samma problem med värme. Vilket är det du tänker på, Gaming OC?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Aha. Vad bra!

Jo, prestandan är bra tror jag. Gigabyte brukar anses bra, har dock sett lite olika omdöme för de inom RTX-segmentet, vilket berodde på dålig design som gav problem med kylningen. Men för 1660 ska det inte vara samma problem med värme. Vilket är det du tänker på, Gaming OC?
Ja, typ OC men har ingen riktigt koll, det kan ju värt att gå upp lite i pris (du får gärna ge tips)? Jag har dock ingen lust att lägga typ 8000kr för ett grafikkort. Spelar heller inte dataspel, men skulle säkert kunna prova och då räcker ett bra ”budgetkort”.
 
ANNONS