Annons

Skärmtyp IPS vs WVA

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Marie G

Ny medlem
Jag ska inhandla en ny bärbar dator som i första hand ska användas för bildbehandling. Efter att ha gjort en liten kravlista och googlat runt på nätet för att hitta något passande, så ser jag att leverantören ibland anger skärmtypen som WVA (inte ofta,men det händer). Det gör mig lite villrådig. Kan inte läsa mig till vad som skiljer en WVA-skärm från en IPS-skärm.. Och vad är bäst när man ska behandla bilder? Finns det möjligen någon i detta forum som kan förklara..? Tusen tack på förhand!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kan inte läsa mig till vad som skiljer en WVA-skärm från en IPS-skärm.. Och vad är bäst när man ska behandla bilder? Finns det möjligen någon i detta forum som kan förklara..? Tusen tack på förhand!
Kanske inte något svar på din fråga, men det var en IPS-skärm som (åtminstone tidigare) ansågs mest lämpad för seriös fotoredigering, men eftersom utvecklingen går så rasande fort vad det gäller datorer och kringutrustning, kanske inte det gäller längre !?

Vad en WVA-skärm är för något, har jag inte en susning om, så uppdaterad är jag :).
 

Micke_O

Aktiv medlem
Har aldrig hört talas om WVA. Googlar man lite kan det antingen stå för Wide Viewing Angle eller någon misstänkt omskrivning för MVA.

Som Tony skriver är det IPS som gäller. Finns i några olika "smaker" https://en.wikipedia.org/wiki/IPS_panel och är egentligen ingen garanti för att monitorn är bra, men förutsättningarna är bättre.
 

Erik X

Aktiv medlem
Flertalet bärbara har någon typ av "supertwisted nematic" skärm eftersom den teknologin är billigast, vad de nu kan ha fått för fantasifulla namn hos respektive tillverkare.. De har nackdelen att ljusstyrkan och i viss mån färgnyans ändras väldigt kraftigt med betraktningsvinkeln i höjd- och sidled, väldigt svårt att bedöma om ett foto ser vettigt ut..
IPS (har olika namn beroende på tillverkare) ser likadana ut i princip från alla betraktningsvinklar vilket är bra vid fotoredigering. De lider mer eller mindre av ett fenomen som brukar kallas "IPS glow"; bakgrundsbelysningen lyser igenom svart skärm i vissa vinklar.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag ska inhandla en ny bärbar dator som i första hand ska användas för bildbehandling. Efter att ha gjort en liten kravlista och googlat runt på nätet för att hitta något passande, så ser jag att leverantören ibland anger skärmtypen som WVA (inte ofta,men det händer). Det gör mig lite villrådig. Kan inte läsa mig till vad som skiljer en WVA-skärm från en IPS-skärm.. Och vad är bäst när man ska behandla bilder? Finns det möjligen någon i detta forum som kan förklara..? Tusen tack på förhand!
IPS är den paneltyp som generellt sett har bäst färgåtergivning av alla LCD-paneltyper och brukar därför lämpa sig bäst till fotoredigering. Detta betyder dock såklart inte att alla IPS-skärmar är bra.

Skulle också vilja påpeka att en av de viktigaste sakerna om man vill ha så korrekta färger som möjligt är att skaffa en kalibrator och kalibrera skärmen.
 
ANNONS