Annons

Fota fåglar på Mallorca i nov/dec!

Produkter
(logga in för att koppla)

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej!

Dagarna blir bara kortare och kortare nu och mycket mörkare, något jag inte alls lade märke till på samma sätt innan jag började fotografera. Jag har ledigt en vecka i månadsskiftet november/ december så jag fick idén att åka någonstans hyffsat nära och inte allt för dyrt, och då verkar Mallorca med sina våtmarker och gömslen vara ett bra alternativ! Dessutom många specialare som rödnäbbad trut, hökörn, balearisk sångare m.m.
Många fåglar, t ex småhägrarna, saknas över vintern, men mycket roligt verkar finnas kvar, bl a god chans på övervintrande alpjärnsparv som ska vara mycket lättare att få se än under häckningen!

Fåglarna kommer att hittas med Gosney-guiden och mallorcabirdwatchings forum.

Det jag som aldrig varit där tidigare undrar över är de lite mer praktiska detaljerna, t ex:

Behöver jag ta med mig ett trebensstativ, eller finns det gänga för stativfoten i parkernas gömslen? Själva gömslena har jag hört är mycket bra och bjuder på närobsar, men känner bara skådare som varit där, inga fotografer.

Är det turister precis överallt även i nov/dec, eller kan jag visa mig på stranden 08:00 med 500:at och fota t ex rödnäbbad trut och svartbent strandpipare utan att känna mig som en snuskgubbe?

Har ni några egna tips på fotomotiv man inte får missa, både fåglar eller djur och landskap/ kulturhistoria? Drakgrottorna har jag förstått måste ses t ex!

Finns det bra matmöjligheter utanför turiststråken, typ dagens lunch eller motsvarande? Är inte så intresserad av att äta på finare restauranger.

Frågor jag missat att ställa? Tacksam för alla tips!

Mvh

Daniel
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Hej!

Dagarna blir bara kortare och kortare nu och mycket mörkare, något jag inte alls lade märke till på samma sätt innan jag började fotografera. Jag har ledigt en vecka i månadsskiftet november/ december så jag fick idén att åka någonstans hyffsat nära och inte allt för dyrt, och då verkar Mallorca med sina våtmarker och gömslen vara ett bra alternativ! Dessutom många specialare som rödnäbbad trut, hökörn, balearisk sångare m.m.
Många fåglar, t ex småhägrarna, saknas över vintern, men mycket roligt verkar finnas kvar, bl a god chans på övervintrande alpjärnsparv som ska vara mycket lättare att få se än under häckningen!

Fåglarna kommer att hittas med Gosney-guiden och mallorcabirdwatchings forum.

Det jag som aldrig varit där tidigare undrar över är de lite mer praktiska detaljerna, t ex:

Behöver jag ta med mig ett trebensstativ, eller finns det gänga för stativfoten i parkernas gömslen? Själva gömslena har jag hört är mycket bra och bjuder på närobsar, men känner bara skådare som varit där, inga fotografer.

Är det turister precis överallt även i nov/dec, eller kan jag visa mig på stranden 08:00 med 500:at och fota t ex rödnäbbad trut och svartbent strandpipare utan att känna mig som en snuskgubbe?

Har ni några egna tips på fotomotiv man inte får missa, både fåglar eller djur och landskap/ kulturhistoria? Drakgrottorna har jag förstått måste ses t ex!

Finns det bra matmöjligheter utanför turiststråken, typ dagens lunch eller motsvarande? Är inte så intresserad av att äta på finare restauranger.

Frågor jag missat att ställa? Tacksam för alla tips!

Mvh

Daniel
Hej. Jag är ofta på Mallorca just för fågelfotografering. Något du inte får missa är Albufeira strax utanför Alcudia. Där finns riktigt fina ”gömslen” som gör att man kommer mycket nära.
Just Albufeira huserar många hägerarter under vintern, en del ibisarter kan också ses.
I bergen finns det stora möjligheter att se grågam. Rödnäbbad trut finns ju främst vid stränderna, jag kan rekommendera Can Pastilla mycket nära flygplatsen. Just Can Pastilla har en del grönområden där trevliga fälthöns ses, kornsparv, grässångare, sträckande hägrar, flamingo m.m
Turistbelastning är inte något problem under vintern, mycket få söker sig till stränderna om det inte inträffar värmeböljor...
Kör hårt med ditt 500 mm
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Nu är jag tillbaka sedan några dagar, och jag kan verkligen rekommendera en fågelfoto-vecka på Mallorca!

Artlistan blev inte så lång, 90 arter, men många av dom var "roliga" sådana. Och kvaliteten på observationerna var genomgående mycket hög. Det skulle ta mig lång tid att ta så många högkvalitativa bilder på så många arter i Sverige som jag gjorde nu på en vecka.

Landskapet utanför städerna var fantastiskt med höga berg som fond nästan överallt.

Nu var värmeböljor det minsta problemet, den 3:e december var vägen Port de Pollenca - Soller över Tramuntana Mountains t o m avstängd pga snö, och nästa morgon var det nattfrost i Albufera ända nere på havsnivå! Temperaturen generellt låg mellan 2-13 grader med mulet i stort sett alla dagar utom den sista. Optimisten i mig säger mig att det är optimalt eftersom det eliminerar värmedaller =)

Angående stativ har man ingen användning för det i gömslena i Albufera. Det sitter bänkar fastsatta golvet och typ fönsterbänkar att vila armbågarna på så man får inte plast med något stativ. Bättre att ha en beanbag att vila objektivet på. Själv lutade jag motljusskyddet mot kanten på luckan, men det sliter ju på Lenscoaten i längden.

De flesta restauranger uppe mot Alcudia verkar hålla stängt över vintern, i princip hela Alcudia med affärer och allt var igenbommat och öde! Men det finns fortfarande ställen öppna så att det räcker och blir över.

Jag bodde på Apartamentos Hotel i Port de Pollenca. Kan rekommenderas. ca 3700 för 8 nätter i lägenhet på 40 kvadrat med trinettkök om man vill laga mat själv. Ca 3,5 km till Lidl, 15 minuter till Albufera och precis vid foten av Cap de Formentor. Dock var hotellrestaurangen stängd nu på vintern. Gästerna var mestadels hantverkare och cyklister.

En varning: Drick inte kranvattnet, inte ens ett glas! Jag drack mycket kranvatten i Spanien, så när köpevattnet var slut en morgon tog jag ett glas kranvatten, det blev en onödigt spännande förmiddag...

Jag kommer definitivt att åka tillbaka i vår när artrikedomen är lite större, det finns nog få bättre och bekvämare ställen att fota fågel på.
 

sears

Aktiv medlem
Tack för återkopplingen! Mycket fina bilder du tog och tack för att du skrivet information om fåglarna.

Gillar speciellt purpurhönan. Väldigt spännande fågel.
Låter som ett perfekt ställe att åka till under vinterhalvåret.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Tack så mycket, ett vinterbesök kan som sagt verkligen rekommenderas!

Rekommenderar denna för att få en känsla för området och en fingervisning om var många av arterna kan hittas: http://www.easybirder.co.uk/Mallorca_birds_book.html
Brukar även finnas att köpa på www.naturbokhandeln.se

Har du mer tur med vädret (att vägarna är öppna) skulle jag lägga lite tid på att hitta alpjärnsparv uppe i Tramuntana-bergen mellan Lluc och Soller. Även besöka Cuber-reservoaren vid samma väg.

Bestämmer du dig för att åka så hör av dig om du vill ha mer information om vilka arter du kan hitta vart!

Mvh

Daniel
 
ANNONS