Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för tunga objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


Vilket eller vilka stativ rekommenderas till Nikon 200-400mm?

Objektivet i sig väger en hel del och då krävs det ju ett stativ också som bidrar till
att både kamera och objektiv är stilla när man fotar efter att ha ställt in utrustningen i önskad riktning
mot fotoobjektet!


Tack på förhand! :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har ett kolfiberstativ från Manfrotto som är specificerat att tåla max 8 kg. Min telefotoutrustning väger drygt 2 kg, och jag kan inte tänka mig att ha ett mindre stativ. Det skulle ganska säkert bli för ostadigt.

Utan att veta vilken kamera du kommer att använda så gissar jag ändå att totalvikten på kamera med objektiv blir minst 4 kg, så ett stativ som är specat att tåla åtminstone cirka 10-12 kg bör du nog sikta på.

På prisjakt.nu kan man filtrera på bl.a. max belastning, så börja där och se vad du får kvar att leta bland.

Viktigt för bra stabilitet är också rejält stativhuvud.
 

iSolen.se

Guest
Jag har ett kolfiberstativ från Manfrotto som är specificerat att tåla max 8 kg. Min telefotoutrustning väger drygt 2 kg, och jag kan inte tänka mig att ha ett mindre stativ. Det skulle ganska säkert bli för ostadigt.

Utan att veta vilken kamera du kommer att använda så gissar jag ändå att totalvikten på kamera med objektiv blir minst 4 kg, så ett stativ som är specat att tåla åtminstone cirka 10-12 kg bör du nog sikta på.

På prisjakt.nu kan man filtrera på bl.a. max belastning, så börja där och se vad du får kvar att leta bland.

Viktigt för bra stabilitet är också rejält stativhuvud.
Underskatta inte fördelarna av att kunna hänga kameraväskan som en tyngd under, timer eller fjärrkontroll och mirror up om du har en DSLR. Jag har aldrig haft ett för stabilt stativ.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Manfrotto 057 ger mkt stabilitet/krona. Om du inte går på ngt ur Gitzos sortiment. Och sen ett passande huvud till så klart.
 

gunte

Aktiv medlem
Har ett likadant nikon som sitter på ett
Triopo DG 3 gimball och ett Berlebach 4012..som dock har utgått men finns säkert nåt liknande...är inne på åttonde året med det stativet utan knussel.. Stabilt stativ är bara förnamnet..
 

afe

Aktiv medlem
Vad vill du fotografera med objektivet och stativet? Jag tycker det påverkar valet en hel del ...
 

PMD

Aktiv medlem
Har ett likadant nikon som sitter på ett
Triopo DG 3 gimball och ett Berlebach 4012..som dock har utgått men finns säkert nåt liknande...är inne på åttonde året med det stativet utan knussel.. Stabilt stativ är bara förnamnet..
Det är visserligen ett trästativ men är det inte lite litet och klent för ett objektiv som väger 3,4 kg (+ en kamera som förmodligen väger bortåt kilot)?
 

gunte

Aktiv medlem
Det är visserligen ett trästativ men är det inte lite litet och klent för ett objektiv som väger 3,4 kg (+ en kamera som förmodligen väger bortåt kilot)?
Litet ! ? Tycker jag inte, 2-delat över metern I transportläge, runt 1.90 fullt uppe..vikt mellan 3-4 kilo, vill minnas att maxvikt var satt till15-18 kg.
 

PMD

Aktiv medlem
OK, jag trodde att det var runt 1.6 meter högt och tål belastning upp till 10 kg. Jag har väl fått fel uppgifter då.
 

gunte

Aktiv medlem
OK, jag trodde att det var runt 1.6 meter högt och tål belastning upp till 10 kg. Jag har väl fått fel uppgifter då.
För att skingra frågetecknen..hittade uppgifter på 162 cm men då vet jag inte hur det mäts.
Kanske benen är väldigt mycket spretande då.
Oljade mitt för nån vecka sedan och utfällt är det högre än ägaren som är 180 cm over havet.
men 15 kg max och ca 3,5 kg stämde.
 

PMD

Aktiv medlem
Det låter som att det är ett stativ som skulle kunna fungera för TS (förutom möjligen vikten).

(Höjden blir förstås olika om man mäter med eller utan huvud. Det kanske är förklaringen till de olika siffrorna?)
 

alf109

Aktiv medlem
En fråga som är ganska avgörande är om vikt och storlek är en viktig parameter? Om de inte är det är trästativen från exempelvis Stabil och Berlebach ganska svårslagna när det gäller att vara stadiga och släcka ut vibrationer till exempel. Om vikten är avgörande är det väl kolfiber som gäller, men en sanning som ofta kommer bort i resonemanget är att vikt ger stabilitet. Själv kör jag numera med ett Gitzo gt3541xls och en RRS BH55 kula, anledningen är inte att det är bäst och mest stabilt, tidigare hade jag ett Berlebach med växelhuvud till storformatskameran, ett Stabil snabb med Manfrottos stora kula till mellanformat och ett litet Gitzo med en Gitzokula till småbild. Jag skaffade det nya för att kunna ha ett stativ till alla mina kameror och eftersom jag släpar runt på utrustningen en hel del (har ingen bil) så blev trästativen för tunga och otympliga tyckte jag.

Så som sagt, mycket beror på vad man skall använda stativet till och hur man skall transportera det. :)
 
Senast ändrad:
ANNONS