Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
En liten varning till er som har A7RIII, var försiktiga när ni använder kameran i regn och dimma. Vädertätningen verkar inte vara helt på topp.

http://www.imaging-resource.com/articles/2017-weather-testing-nikon-d850-vs-sony-a7riii-canon-5div-olympus-e-m1II
Tror att det, som det mesta, är en kostnadsfråga. Packningar och tätningar skulle addera på tillverkningspriset och innebära en dyrare kamera för slutkund (givet bibehållna marginaler för Sony).

Samma sak för andra tillverkare. Det är normalt bara de bättre och lite större kamerorna från tex. Panasonic, Olympus och Fujifilm som är hyfsat "vädertätade" med riktiga packningar (mina billigaste och minsta Panasonic eller Fuji är det inte, som exempel).

Skulle misstänka att Sonys Pro-hus som tex. A9 är mer ordentligt konstruerad, och även tätad med riktiga o-ringar och andra former av gummitätningar. Men så vänder det sig också till en något annorlunda kundkrets och marknad med ett kanske lite större behov av det.
 

Torda

Aktiv medlem
Så där funkar inte min för den är öppen hela tiden. Jag pratar om single shot nu AF-S. Om den funkar annorlunda för dig har de nog ändrat något i förhållande till tidigare modeller. På AF-C ska jag testa. Är det AF-C du kollat med?
Ja, det är det och jag använder mig nästan alltid av Single Shot och AF-C, där jag aktiverar fokus med tummen, vilket är det sätt jag använt fokusering på under de senaste 15 åren.

Jag har nu även testat lite med AF-S för A7rII och A7rIII (nedbländat) och jag kommer fram till:

-View On = bländartalet som man valt är det värde som kamerorna fokuserar med.
-View Off = kameran börjar fullt öppen, men börjar direkt blända ner när jag trycker på AF-on, även om fokus inte hittats.

Ingen skulle bli gladare än jag om det är någon inställning jag missat som gör att kamerorna beter sig på detta (enligt mig i alla fall) väldigt konstiga sätt...

Om detta nu har ändrats från tidigare modeller, så skulle det vara väldigt intressant att höra vad Sony tycker sig vinna genom att använda detta sätt, eller om det finns någon vettig förklaring? Nu är ju AF mycket bättre i A7rIII, men nedbländat är den ändå ganska mycket sämre än vad jag är van vid.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Oavsett hur bra vädertätning en kamera har så går jag inte självmant ut och fotar utan nån typ av extern skydd.
Var i Filippinera förra året och då kom en rejäl regnskur. Fanns inte en chans att skydda sig nånstans och jag ville ha lite bilder med min A7R2a ändå så visst tog jag ur kameran ur väskan och fotade på. Skyddade den så gott jag kunde, men den blev dyngsur ändå. Det jag skyddade mest var att inte försöka få vattendroppar på frontlinsen.
Normala fall när jag planerar gå ut i regn så kör jag med en enkel fryspåse och tejp.. Funkar lika bra som de allt dyrare alternativen och så körde jag på 5D Mk3. 6D råkade jag komma ut i duggregn med (oavsiktligt) . Hjulet på baksidan blev aldrig riktigt normal efter det. Även den ska vara klassad som damm och fukttålig
Men såna extrema tester som visades på videon är inget jag någonsin skulle utsätta någon kamera som jag själv betalt. Men stort plus till de kameror som överlevde testet. Mäkta imponerande.


/Stefan
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
En liten varning till er som har A7RIII, var försiktiga när ni använder kameran i regn och dimma. Vädertätningen verkar inte vara helt på topp.

http://www.imaging-resource.com/articles/2017-weather-testing-nikon-d850-vs-sony-a7riii-canon-5div-olympus-e-m1II
Småläser manualen innan jag får kameran och redan på sidan 6 står det

”Notes on handling the product
• This camera is designed to be dust- and moisture-resistant, but is not waterproof or dust-proof.”

Varför gör man då ett så idiotiskt test?

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Kanske för att se hur den står sig mot andra kameror i liknande prisklass som också marknadsförs som vädertätade?

Om Sony vill se sina kameror som ett alternativ för yrkesfotografer krävs också att kamerorna står pall för samma förhållanden konkurrenterna klarar. Det räcker inte med snabb serietagning och snabb autofokus.
 

iSolen.se

Guest
Småläser manualen innan jag får kameran och redan på sidan 6 står det

”Notes on handling the product
• This camera is designed to be dust- and moisture-resistant, but is not waterproof or dust-proof.”

Varför gör man då ett så idiotiskt test?

/Stefan
Det kanske blir så om man kallar kameran vädertätad, dvs det blir samma test som för konkurrenterna.

En kompis bytte från A9 i veckan, han tyckte inte den kändes vädertålig. Subjektiv bedömning. Just A9 trodde jag skulle klara mycket.
 

iSolen.se

Guest
Läste ni ens citatet?
Står klart o tydligt att den inte är vattentät. Så varför göra testet?

/Stefan
Waterproof är vattentät. Det finns knappt några sådana kameror. Det är inte samma sak som vädertätad. Står det något om vädertätning någonstans?

Sen kan det ju vara en poäng att jämföra kameror i samma segment.
 

iSolen.se

Guest
Ingen av de andra kamerorna i testet marknadsförs som vattentäta heller.
Korrekt.

Hur är det med vädertätning? Canon/Nikon klarar monsunregn. Av Stefans citat ur manualen klarar den...fukt.

Jag har fysiskt duschat en D810 för att göra rent den efter katastrof, utan minsta problem.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har gjort detsamma med en D3. Jag tycker det är fullt rimligt att Sonys spegelfria kameror jämförs i alla avseenden med de kameror de konkurrerar med, oavsett hur tätningar och dylikt beskrivs.
 

PMD

Aktiv medlem
Varför gör man då ett så idiotiskt test?
Det är inte ett idiotiskt test.

Att testa vad en kamera tål är bra konsumentupplysning.

På 1970-talet gjorde FOTO ett regntest av systemkameror. På den tiden var det knappast någon kameratillverkare som marknadsförde sina kameror som fukt- eller vattentåliga.

Man placerade alla kameror (5-10 stycken) på ett bord med någon slags duschanordning ovanför. Med jämna mellanrum provade man om kamerorna fortfarande fungerade. En efter en dog kamerorna utom Nikon F2 som fortfarande fungerade efter en hel dag eller nåt sånt.
 

martinot

Aktiv medlem
Står att den tål fukt. Det är knappast samma som regn.

/Stefan
Jag kommenterade din och Olas kommentar om vattentäta kameror. Finns en hyfsad hög kompaktkameror och actionkameror som är det, men de enda vattentäta systemkameror jag känner till är just digitala Nikon AW1 och filmbaserade Nikkonos-serien.

Jag kan dock ha fel och missat någon, så känner du till fler så får du gärna bygga på.
 
ANNONS