Annons

Intervju med Canons VD om utvecklingen

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Det hade varit grymt intressant att kombinera en typ av AF-teknik (som tex. denna Canons Dualpixel) på en DSLR med en kombinerad OVF/EVF-sökare (som tex. hos Fujifilms spegellösa).

Ja det vore intressant, men sa inte Martin. A. att Dualpixel kommer från Fuji, precis som så mycket annat som har med autofokus att göra så står tydligen Fuji bakom det mesta. Ursäktar mig om jag har tolkat/missförstått Martin.
 

Bengf

Aktiv medlem
Oj vad jobbigt och rörigt det blev med SLT nu.


Det fans några enstaka som undrade då på den tiden vad C/N kunnat gjort, i egenskap av att vara erkänt mycket duktiga på att utveckla saker och ting, men det är gammal historia nu.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja det vore intressant, men sa inte Martin. A. att Dualpixel kommer från Fuji, precis som så mycket annat som har med autofokus att göra så står tydligen Fuji bakom det mesta. Ursäktar mig om jag har tolkat/missförstått Martin.
Spelar för mig ingen roll var tekniken kommer ifrån. Den är intressant oavsett (tycker jag). Har ingen betydelse (för mig) om det är Fujifilm, Canon eller Sony som uppfunnit den. Det är funktionaliteten som fotograf och slutanvändare som jag tycker är intressant.
 

martinot

Aktiv medlem
Oj vad jobbigt och rörigt det blev med SLT nu.
Håller med. Hängde själv inte med helt där. :)

Det fans några enstaka som undrade då på den tiden vad C/N kunnat gjort, i egenskap av att vara erkänt mycket duktiga på att utveckla saker och ting, men det är gammal historia nu.
C&N har väl lyckats enormt väl med sina DSLR vs. Sony SLT?

För mig personligen, som gillade A900, så är väl snarare frågan vad Sony kunde gjort annorlunda (jag hade personligen hellre sett att de fortsatt utveckla A900 och sina andra DSLR:er). Men till skillnad från DSLR, så är nog SLT väldigt snart historia skulle jag misstänka starkt.

Det intressanta för C&N är inte hur kommer bemöta SLT (är som sagt redan helt passé), men hur kommer bemöta spegellöst från konkurrenter framåt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för de intressanta länkarna!

Att kompaktkameror har fallit katastrofalt är tydligt.

Systemkameror tycker jag är intressant. Tar man bort de tre toppåren 2011-2013 så är ju faktiskt försäljningen ganska stabil. Att det sålts fler systemkameror 2107 än 2010 var en överraskning för mig.

Noterar också att spegellöst tycks vara populärast i Asien. Amerikaner och Europeer tycks fortfarande hålla kvar vid sina speglar.

Nikon - vars kameror TS lovordar - tycks vara betydligt närmare en kris än vad Canon är.
 

Bengf

Aktiv medlem
Håller med. Hängde själv inte med helt där. :)



C&N har väl lyckats enormt väl med sina DSLR vs. Sony SLT?

För mig personligen, som gillade A900, så är väl snarare frågan vad Sony kunde gjort annorlunda (jag hade personligen hellre sett att de fortsatt utveckla A900 och sina andra DSLR:er). Men till skillnad från DSLR, så är nog SLT väldigt snart historia skulle jag misstänka starkt.

Det intressanta för C&N är inte hur kommer bemöta SLT (är som sagt redan helt passé), men hur kommer bemöta spegellöst från konkurrenter framåt.

Som sagt så tyckte många då vid den tiden att Sony skulle ha valt två linjer, insteg, mellansegment okej testa utprova SLT, se hur det går, fortsätta med A900/A700 som DSLR.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja det vore intressant, men sa inte Martin. A. att Dualpixel kommer från Fuji, precis som så mycket annat som har med autofokus att göra så står tydligen Fuji bakom det mesta. Ursäktar mig om jag har tolkat/missförstått Martin.
Fuji var först med PDAF på sensorn. Dual pixel där PDAF på sensorn täcker nästan hela sensorn genom enkelt uttryckt varje pixel är dubblerad är en Canonuppfinning. Sedan kan man diskutera hur mycket uppfinning det är gentemot en vidareutveckling av vad som i grunden är Fujis koncept.
 
Canon CEO erkänner att de ligger efter i utvecklingen.
https://petapixel.com/2018/01/09/canon-lagging-innovation/
Detta har många redan vetta men bra att de erkänner.


Kommer Canon återhämta sig eller kommer de säljas?
Jonas Danielsson har under flera år mer eller mindre regelbundet postat den här typen av negativa inlägg mot Canon. Exakt vilket skälet är vet jag inte, men för den som är ny på Fotosidan kan det vara bra att veta.

Danielsson är aningen hemlig och har varit medlem på Fotosidan sedan 2003 men inte publicerat en enda blid. Det enda vi egentligen får veta om Danielsson i hans profil är att han har ett Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
C&N har väl lyckats enormt väl med sina DSLR vs. Sony SLT?

För mig personligen, som gillade A900, så är väl snarare frågan vad Sony kunde gjort annorlunda (jag hade personligen hellre sett att de fortsatt utveckla A900 och sina andra DSLR:er). Men till skillnad från DSLR, så är nog SLT väldigt snart historia skulle jag misstänka starkt.

Det intressanta för C&N är inte hur kommer bemöta SLT (är som sagt redan helt passé), men hur kommer bemöta spegellöst från konkurrenter framåt.
Ja Canon och Nikon har lyckats historiskt sett väl men det har inte Sony gjort med DSLR. Så det har nog inte alls handlat om tekniken tror jag. Sony lyckades inte med sina tjockkamera DSLR lika lite som exv. Pentax och Oly. De har alla gjort fina DSLR:er men hur stor andel av DSLR-marknaden fick de som mest, 5% var i bästa fall om ens det?

Världen är full av exempel på att det inte alltid är det nyskapande eller ens "den bästa tekniken" (vad nu det är) som vinner marknaden men ibland sker det och ibland svänger det fort. Hade det varit så hade exv. Windows dött på 90-talet redan. Det är ofta "good enough" och gamla hjulspår som gäller på lite kort sikt. På längre sikt ser det ofta helt annorlunda ut, för det sker ofta paradigmskiften och de är det livsviktigt att vara med på för det är ofta då som äldre trögrörliga företag. Annars går det som för Facit och deras mekaniska kassaregister och räknemaskiner. Allt gammalt och beprövat har ett bäst före datum och DSLR-teknikens har väl redan passerats i vissa avseenden.

Man kan ju fråga sig varför Sony då övergav DSLR-konceptet om nu A900 och A850 skulle varit såna stora succéer. Grejen var ju att de inte var de kommersiellt lyckade trots att de var välbyggda och bra DSLR:er. Jag tror att svaret på den frågan är video. Sony är ju ett ledande videoföretag och jag tror att de sökte en lösning på de låsningar som spegeln faktiskt är för att kunna implementera en videofunktion värd namnet. I DSLR:er har man bultat på en videofunktion som bara kan fungera via Live View. Med det får du en kamera som fungerar helt väsensskilt i stillbilds och videoläge. SLT gjorde att man med en bibehållen tjockkamerametafor kunde ge användarna tillgång till en räcka nya funktioner som jag listat tidigare i tråden och man fick en kamera där funktionerna fungerade enhetligt i både stillbilds och videoläge i stor utsträckning. Jag tror också att Sony insåg att de måste göra något annat än Canon och Nikon då ju A900 knappast var någon kioskvältare ekonomiskt. Det var nog en rätt dyr kamera att tillverka och man sålde alltför få precis som var fallet med KonicaMinoltas D7D tidigare.

När man lanserade E-mount var det för att ta steget fullt ut och bygga bort alla gamla begränsningar som DSLR-tekniken har precis som alla andra som valt den vägen. Jag tycker ju också att det är rätt symptomatiskt att många av de mindre och mer lättrörliga tillverkarna valt bort DSLR-tekniken och satsat på spegellöst istället. Det var ett mycket stort steg för Sony då det innebar man i princip gjorde sig av med hela Minolta-arvet, som jag antar att man köpte för att få tillgång till en installerad bas. Nu försvann framtiden för den i princip över en natt eftersom de nya kamerorna fick en helt ny fattning som dessutom inte fick någon inbyggd fokusmotor. Det var av det skälet man tvingades göra intelligenta adapters för att inte helt stänga dörren i ansiktet på befintliga användare.

Varför tror du och kanske andra som tror att DSLR-spåret skulle gynnat Sony att Sony valde att hoppa av från det. Man kan idag argumentera kring att SLT-spåret som Mats Lillnor som du refererat till men det blir ju helt obegripligt det Sony gjorde om man inte ser båda sidor av myntet. Mats har möjligen tagit fasta på den viktigaste nackdelen att man faktiskt tappar lite ljus med den fasta spegeln men att bara se det är ju som att göra en bouppteckning och bara räkna skulderna och negligera det som finns på konton, värdepappaer och fast egendom. Det kostar inte bara med SLT man vinner också fördelar och möjligheter man aldrig kan få med DSLR-teknik - fördelar Canon och Nikon aldrig kan ge sina användare med den tekniken. Även Canon och Nikon ser ju detta och därför kommer de överge den gamla tekniken fullt ut. Frågan är bara när.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jonas Danielsson har under flera år mer eller mindre regelbundet postat den här typen av negativa inlägg mot Canon. Exakt vilket skälet är vet jag inte, men för den som är ny på Fotosidan kan det vara bra att veta.

Danielsson är aningen hemlig och har varit medlem på Fotosidan sedan 2003 men inte publicerat en enda blid. Det enda vi egentligen får veta om Danielsson i hans profil är att han har ett Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM. :)
Folk är här av vitt skilda skäl Magnus. Jag har heller inte haft några bilder förrän tills helt nyligen på FS. Innebär det att jag under den tiden skulle varit mindre trovärdig bara för att du inte haft den bakgrunden kring mig? Jag har lagt upp 35 bilder i en portfolio http://www.sten-ake-sandh.fotosidan.se/portfolios.htm men den som går in på min profil kommer inte se några bildkataloger för det, eftersom det inte ens syns i den nödvändigtvis om inte jag inte händelsevis valt att visa 6 tumnaglar från portfolio i min profil. Det finns dock inga bildfoldrar under mig för det.

Inte en enda av bilderna är tagna med autofokus utan med en gammal analog Pentax. Är jag då trovärdig i en tekniks tråd som handlar om modern AF-teknik? Jonas har ju t.o.m. talat om att han har ett visst objektiv i sin kameraväska. Jag har inte gjort det för jag vill inte hjälpa inbrottstjuvarna i onödan.

Är Jonas namne Per Danielsson mindre trovärdig för att han tydligen inte heller lagt upp några bilder han heller. Det här att insinuera att man är mindre trovärdig i en tekniktråd om man inte lagt upp bilder gränsar till rätt unken härskarteknik om det är det som är själva syftet med påpekandet. Det är långtifrån alltid påpekanden som dessa springer ur ett verkligt intresse för den utpekade personens bilder. Om man deltar i rena bilddiskussionsforum däremot så kan jag väl tycka att det skulle vara mer relevant med en undran kring detta men inte annars.

Varför kan vi inte diskutera referenserna istället.

Hur ska man tolka:

"To read the trends of an era. Innovation is steadily advancing, and it has become difficult to put out products that are ahead of the competition, even if by just a little. This is now an era when latecomer manufacturers stand to gain. Compared with the past, even I feel mounting tensions."

Canon och Nikon sitter där med sin gamla DSLR-teknik och håller rätt hårdnackat kvar vid den och vi ser nu att spegellös teknik på en del områden och t.o.m. i vissa avseenden både kommit ikapp och förbi även i DSLR-paradgrenar som AF-tekniken.

VD:n är orolig uppenbart: "This is now an era when latecomer manufacturers stand to gain. Compared with the past, even I feel mounting tensions."

Han pekar på nya tillverkare - menar han kanske Sony här? Då kanske det faktiskt gäller Sony och det de visat att de kan idag med exv. A9. ... eller har det kommit nya spelare på övervakningskamerafältet eller inom medicinska optiska tillämpningar. I det förra fallet köpte väl Canon in sig för bära något år sedan när det köpte ett svenskt företag. Han antyder ju gamla mänskan att han nästan har fått dålig nattsömn av denna utveckling om man ska hårdra det lite.

Det är jobbigt att vara innovativ över tid och ofta gynnas de som kommer in senare och kan hoppa över en del evolutionssteg och gå direkt på den nya tekniken. Då slipper man dessutom en massa dyra kompatibilitetslösningar som de äldre ofta måste släpa med sig. Är det inte det han pekat på i det lilla han faktiskt säger?

I övrigt håller jag med dig i att innehållet i detta inte håller för en del av Jonas kommentarer och eftertexter.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
VD:n är orolig uppenbart: "This is now an era when latecomer manufacturers stand to gain. Compared with the past, even I feel mounting tensions."

Han pekar på nya tillverkare - menar han kanske Sony här?
Knappast. Sony är inte speciellt ny på de marknader som Canon verkar på.

har det kommit nya spelare på övervakningskamerafältet eller inom medicinska optiska tillämpningar. I det förra fallet köpte väl Canon in sig för bära något år sedan när det köpte ett svenskt företag.
Jag tror att han syftar på kinesiska bolag, t.ex. sådana som tillverkar kontorsutrustning (kopiatorer, räknemaskiner, mm) och just medicinsk-teknisk utrustning.

Axis, numera ägs av Canon, är väl störst inom övervakningskameror, men Mitarai är en gammal räv som vet att man måste ha god framförhållning. Hans budskap är nog riktat lika mycket till de anställda på Canon som till omvärlden.
 
Folk är här av vitt skilda skäl Magnus. Jag har heller inte haft några bilder förrän tills helt nyligen på FS.
Självklart är det så, men du tolkade mitt inlägg lite fel. Givetvis finns inget tvång på att visa bilder. Mitt inlägg handlar enbart om att den person som under flera års tid konsekvent postat inlägg vars enda syfte varit att sprida negativa uppgifter om Canon samtidigt har en mycket anonym profil. För mig är det lite märkligt. Jag har inga som helst synpunkter på trådskaparens fotokunskaper. Inte på någon annans kunskaper heller. Detta är en webbplats för alla.

Min poäng var överhuvudtaget inte att påstå att den som inte publicerar bilder inte skulle vara trovärdig i det den skriver på forumet. Däremot ifrågasatte jag trovärdigheten hos en skribent som under flera år ägnar sig åt att svartmåla ett enskilt kameramärke.
 

oXo

Aktiv medlem
Att det skulle gå speciellt dåligt för Canon har jag svårt att se.
BNC har släppt den senaste rankingen baserat på försäljningen (se nedan) för den viktiga japanska marknaden och Canon ser inte direkt ut som ett krisbolag och VDs uttalande är allt av döma riktat mot börsen.

Digital camera (Compact)
Canon 27.9%
Nikon 25.5%
Casio 17.2%

Digital camera (DSLR)
Canon 61.1%
Nikon 34.4%
Ricoh/Pentax 4.2%

Digital Camera (Mirrorless)
Olympus 27.7%
Canon 21.3%
Sony 20.2%

Interchangeable Lenses
Canon 21.9%
Sigma 16.2%
Tamron 13.7%
 

Curt L

Aktiv medlem
Canons spegellösa (nästan odugligförklarade av vissa här) säljer alltså mer än Sonys dito i Japan. Där ser man.
 

afe

Aktiv medlem
Jag förstår heller inte allt snack i tråden om att Canon ligger efter teknikmässigt vad gäller kameror - såvitt jag kan se yttrades inte ett ord om detta (och absolut inget "erkännande") i intrevjun i länken. Detta, tillsammans med trådskaparens långa historik av trolltrådar, gör att åtminstone jag har svårt att ta tråden på allvar.

Det som sägs är att Canon vill bli större på andra affärsområden än de där de redan är stora, men det är knappast att erkänna att de ligger efter i utveckling eller har något med hur deras kameraverksamhet går.

För de som missat trådskaparens historik, och varför den får många av oss att vara skeptiska till allt han skriver är det bara att öppna användarprofilen och kolla vilka trådar som skapats och vilka kommentarer som skrivits till nyheter.
 

oXo

Aktiv medlem
Vid en närmare granskning så visar det sig att Canons aktie steg till sin högsta nivå på 3 år efter VDs uttalande.
Med vänlig hälsning Mattias
 

martinot

Aktiv medlem
De absolut enda (så få att de med marginal kan räknas på en hand) som verkar tolka att Canons VD talar om deras kameradivision, och att den ligger efter konkurrenterna, är antingen råbarkade Canon-haters eller råbarkade Sony-fanboys. Inga andra på Fs. Säger rätt mycket, och kanske tom. precis allt. Det är knappast en slump eller ett sammanträffande.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
De absolut enda (så få att de med marginal kan räknas på en hand) som verkar tolka att Canons VD talar om deras kameradivision, och att den ligger efter konkurrenterna, är antingen råbarkade Canon-haters eller råbarkade Sony-fanboys. Inga andra på Fs. Säger rätt mycket, och kanske tom. precis allt. Det är knappast en slump eller ett sammanträffande.

Du glömde petapixel som också verkar tolka det så. Vet inte exakt hur stor denna sida är men dpreview hänvisar ofta till den som källa.
 
ANNONS