Annons

Kvinnliga fotoprylskribenter?

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
För mig är prylnörderi en del av fotohobbyn, och jag läser en del om fotoprylar på nätet. Det slog mig nyss att såvitt jag vet är alla jag läser män.
(Brasklapp på en gång - det kan mycket väl vara så att någon är kvinna, tex på dpreview, bara att jag inte har så noga koll på vem som skriver en viss artikel och felaktigt antar att det är en man som skriver.)
Så min fråga är: vad finns det för kvinnor som skriver prylnördigt om foto?

Obs, för att föregripa en överflödig diskussion: jag förväntar mig inte att skribentens kön ska tillföra något särskilt. Jag är bara nyfiken.
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Intressant fråga ändå, jag har inte tänkt på det förut men i min fotografiska bekantskapskrets så är jag den enda kvinnan som faktikst är prylnörd; alla andra kvinnor i mina fotokretsar samtalar kring bild och bildskapande, bildläsning mm men ytterst sällan prylar för prylarnas skull. Ibland hamnar man i diskussionen "jag saknar en riktigt bra vidvinkel för den här ..." Och då vänder de sig till mig eller nån av prylnördmännen för råd, sen handlar de sitt objektiv och så är det bra med det.

Bland mina manliga fotobekanta är det ett flertal som skapar habila bilder men som helt klart är mest intresserade av prylmojängerna. Köper nytt och begagnat, säljer av, har 4 olika stativ för olika ändamål, och intresserar sig ibland mer för EXIF-data än hur man kan läsa och tolka deras bilder. De är människor som äger en stor reflexskärm fastän de inte fotograferar porträtt (japp, själv skyldig)

Jag vet inte vad detta beror på, men jag tänker att det är samma grundorsak till bristen på kvinnliga prylskribenter som det är på bristen av kvinnliga fotoprylnördar i min bekantskapskrets. Ser vi inte samma sak inom tillexempel ljud? Jag vet många kvinnor (oftast musiker på ett eller annat vis) som är otroligt petiga med ljudbilden i alla sammanhang men alla HiFi-nördar jag känner är män. Och HiFi-nörden bryr sig ju emellanåt väldigt lite om musik :)

Nu har jag generaliserat ganska grovt, majoriteten män liksom majoriteten av mina kvinnliga fotobekanta bryr sig betydligt mer om bilden än om kameran. Men prylnördarna, dom är faktisk män.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Lite OT kanske.

Jag förstår ju varför frågan dök upp men i det sammanhanget kan man ju fråga sig om det finns:
Svenska skribenter kontra finska, norska, danska, amerikanska, egyptiska, thailändska, kinesiska prylskribenter. Är det viktigt med olika nationaliteter?
Eller så funderar man över om det finns prylskribenter som är vita, färgade, gula, blå gröna etc.
Eller om det finns prylskribenter som tillhör minoriteter som samiska, inuitiska, romani(tiska? eller romanska?) etc
Eller om vi ska dela in i inkomstgrupper? Höginskomsttagare, medel och låg samt obefintlig inkomst?
Eller åldersgrupper?
Eller bilägare, cyklister...
Ja, du fattar. Listan blir förstås oändlig.
För mig är det viktigast att de har bra synpunkter i sina skriverier. Och vad gäller fotografi så är det åtminstone för tekniken övervägande manliga skribenter.
Jag ställer mig tvivlande till att diversefieringen i sig skulle höja kvaliteten.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
...och precis som jag skriver i startinlägget så är det heller inte det som är frågan. Eller påståendet.
Jag förstod ju också det.
Jag är väl kanske lite taggad vad gäller att i den allmänna samhällsdebatten så får man lätt intrycket att många tänker att diversifiering, det vill säga att människor delas in i grupper, skulle vara något som garanterar att alla synpunkter kommer fram.
Jag tror att det är de individuella kvaliteterna som ska räknas först. På alla områden.

Jag tror att de flesta "nördarna", åtminstone vad gäller teknik, för det mesta är män.
Inget fel i det. Kan vi bara behandla varandra med respekt så fungerar det i alla fall.
 

horvendile

Aktiv medlem
Intressant fråga ändå, jag har inte tänkt på det förut men i min fotografiska bekantskapskrets så är jag den enda kvinnan som faktikst är prylnörd (...)
Festligt nog - eller ja, det kanske var därför jag kom att tänka på det här i morse - ska jag äta lunch i dag med en bekant som är kvinnlig yrkesfotograf och som jag tror ligger lite åt prylnördhållet. Om jag kommer ihåg ska jag fråga henne om hon själv ser sig som prylnörd!
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det är såvitt jag förstår ett generellt fenomen som gäller teknik/prylar i allmänhet, inte bara foto.

The Camera Store's YouTube-kanal leds numera av en kvinna och en man, men jag kommer på rak arm inte ihåg deras namn.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nu är det väl snarare så att män och kvinnor är prylnördar på olika saker. Hur många män nördar t.ex ner sig på handväskor eller nagellack? Många "bloggerskor" och kvinnliga instagrammare är väldigt materialistiska, men oftast inom områden som de flesta inom den manliga befolkningen inte är intresserade av.
Vad gäller foto så är det väl som med bilar. Många är det som kör bil men är samtidigt inte särskilt intresserad av mer än att bilen gör vad den ska.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror att den kvinnliga skribenten i den här tråden slog huvudet på spiken - andelen skribenter av vardera kön är rakt relaterat till andelen nördar av vardera kön. Fotoprylnördar alltså.
 

lonian

Aktiv medlem
I vårt hem är det jag som är mest teknikintresserad och köper ny tv, soundbar, dator osv. Men sedan min fru börjat jobba på teknikmagasinet så har hon blivit allt mer intresserad och kan dra upp ett samtalsämne om vilken kabel som är bäst lämpad osv, ganska kul. :)

"män och kvinnor är prylnördar på olika saker." Så är det naturligtvis. Hon samlar på My little pony
https://www.instagram.com/Beldarnas_collection/ och ja, jag är inte direkt intresserad av det annat än att hjälpa till att fota av dem.

Av min fotoutrustning är det nog bara en pryl som jag köpt som jag aldrig använt. En ny fotopryl gör dock att jag vill testa nya saker att fota, de sporrar liksom kreativiteten.
Men sen känner jag även igen det där med ljud. Jag skapar musik men ett tag var jag mer intresserad av att köpa många olika syntar att leka med än att använda dem i musikproduktionen. Syntar tar dock för stor plats så det blev inte så många köp.
 
ANNONS