Annons

Tisdagsbilden #1

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har säkert missförstått något för ni kommenterar på samtliga bilder utom er egna. Är det tänkt så? Det går ju fint på 6 bidrag men optimist som jag är blir det nog 24 nästa vecka:). Jag gör som jag tror och kommenterar på några och så får ni skälla till om det är tokigt. Vill dock påpeka att samtliga bidrag var trevliga utom #4 och spridningen på motiv kunde väl knappast blivit större.
Du får kommentera precis vilka bilder du vill!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Kan tillägga att droppbilden finns med i min blogg https://www.fotosidan.se/blogs/peterdahlen/brev-fran-kolonien-2-2019.htm
med några liknade bilder från samma tillfälle.

Kanske skulle man prova någon länkning istället för att lägga in bilden i forumtråden då upplösningen är begränsad här eller göra både och.
Jag tycker i så fall att det är bäst att både lägga in bilden i tråden och länka. Risken är annars ganska stor att många kommer att scrolla förbi utan att klicka på din länk.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Lite om min egen bild, #3.

Tack för tankar och kommentarer!
Snövallen är svår att rå på, men visst kunde jag valt en bild där skärpan satt.

I situationen straxt innan löpte en gul spelare längs sin vänsterkant. Jag följde henne i sökaren och hon drog iväg ett skott mot mål. Skottet blev lite lamt så jag slappnade av och la väl nästan ner kameran i knät. Men det visade sig att det blev ett perfekt inlägg och en gul spelare kom helt fri framför mål, gjorde ett hopp för att möta bollen och fipplade sedan in den i mål bakom målvakten som desperat försökte nå den även efter att den passerat mållinjen.
Allt det sista gick så fort att det mesta inte kom med på bild och de tre första skotten är helt ur fokus.

Men hela grejen för mig med bilden är att den egentligen visar ett lite tveksamt firande. I bilden är armarna på väg neråt. Det var nämligen nästan ingen annan än skytten, målvakten och jag som uppfattade målet.
Spelaren uppsträckta armar möttes inte av glädjerop från lagkamraterna. Situationen blev liksom overklig.

Kanske tjugo sekunder senare fattade resten av laget och åskådarna att det blivit mål och började tjoa. Men ögonblickets magi var ändå förbi.

Uppenbart har min bild svårt att beskriva just det som jag själv ser i den. Berättelsen jag ville förmedla går inte fram. Men ni såg ju ändå någon sorts berättelse :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker i så fall att det är bäst att både lägga in bilden i tråden och länka. Risken är annars ganska stor att många kommer att scrolla förbi utan att klicka på din länk.
Håller med, det skall absolut finnas en bild i tråden annars blir det svårt att följa diskussionen om bilden.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Lite om min egen bild, #3.

Tack för tankar och kommentarer!
Snövallen är svår att rå på, men visst kunde jag valt en bild där skärpan satt.

I situationen straxt innan löpte en gul spelare längs sin vänsterkant. Jag följde henne i sökaren och hon drog iväg ett skott mot mål. Skottet blev lite lamt så jag slappnade av och la väl nästan ner kameran i knät. Men det visade sig att det blev ett perfekt inlägg och en gul spelare kom helt fri framför mål, gjorde ett hopp för att möta bollen och fipplade sedan in den i mål bakom målvakten som desperat försökte nå den även efter att den passerat mållinjen.
Allt det sista gick så fort att det mesta inte kom med på bild och de tre första skotten är helt ur fokus.

Men hela grejen för mig med bilden är att den egentligen visar ett lite tveksamt firande. I bilden är armarna på väg neråt. Det var nämligen nästan ingen annan än skytten, målvakten och jag som uppfattade målet.
Spelaren uppsträckta armar möttes inte av glädjerop från lagkamraterna. Situationen blev liksom overklig.

Kanske tjugo sekunder senare fattade resten av laget och åskådarna att det blivit mål och började tjoa. Men ögonblickets magi var ändå förbi.

Uppenbart har min bild svårt att beskriva just det som jag själv ser i den. Berättelsen jag ville förmedla går inte fram. Men ni såg ju ändå någon sorts berättelse :)
Jag tänkte skolgårdsmål eftersom ingen riktig glädje syns. Ganska typisk gest för att ”jag äger” för nu gjorde jag mål igen, men målet betyder egentligen inte så mycket.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Först ett tack till Jonas för initiativet. Kanske ska man ha mer tid att lägga in bilder, en hel vecka tex? för att få in lite fler bidrag. Vill man strama upp det så kan man ju också ha ett tema, men det kanske man ska vänta med för att inte skrämma bort alla :)
Jag hade en tanke med att ha några milstolpar under veckan. När tråden försvinner från Fotosidan.se förstasida dör den. Genom att forcera bilder några dagar och kommentarer några dagar så stannar den på toppen. Ren marknadsföring.

Om det visar sig att det växer efter några veckor kan vi släppa lite på det. Jag tycker också det vore kul med ett tema, men som du själv var inne på så måste det nog bli lite tryck i deltagandet före vi snävar in.

Jag funderar på att eventuellt strunta i krav på kamerainställningar nästa vecka. Vad tycker ni?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade en tanke med att ha några milstolpar under veckan. När tråden försvinner från Fotosidan.se förstasida dör den. Genom att forcera bilder några dagar och kommentarer några dagar så stannar den på toppen. Ren marknadsföring.

Om det visar sig att det växer efter några veckor kan vi släppa lite på det. Jag tycker också det vore kul med ett tema, men som du själv var inne på så måste det nog bli lite tryck i deltagandet före vi snävar in.

Jag funderar på att eventuellt strunta i krav på kamerainställningar nästa vecka. Vad tycker ni?
Kanske FS kan hjälpa till på något sätt? I mitt gamla forum kunde man låsa en tråd som alltid låg överst där vi körde ”tävlingen” i.

Man behöver väl kanske inte ha kameradata som krav men kul att se tycker jag, för min del så får jag ut allt det i filnamnet från LR. Värre var det att komma ihåg att numrera bilden :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag funderar på att eventuellt strunta i krav på kamerainställningar nästa vecka. Vad tycker ni?
Jag tycker det är intressant att se vilka inställningar som använts men "krav" känns väl lite fel i det här sammanhanget. Hellre en intressant bild utan informationen än ingen bild alls. Låt det vara en "rekommendation"! :)
 

iSolen.se

Guest
Jag hade en tanke med att ha några milstolpar under veckan. När tråden försvinner från Fotosidan.se förstasida dör den. Genom att forcera bilder några dagar och kommentarer några dagar så stannar den på toppen. Ren marknadsföring.

Om det visar sig att det växer efter några veckor kan vi släppa lite på det. Jag tycker också det vore kul med ett tema, men som du själv var inne på så måste det nog bli lite tryck i deltagandet före vi snävar in.

Jag funderar på att eventuellt strunta i krav på kamerainställningar nästa vecka. Vad tycker ni?
Det finns gott om tidigare trådar om att forumtrådarna inte ska användas för bildkritik eller för att bumpa sina bilder :)

Så ni kanske ska vara försiktiga med "marknadsföringen".

Bra idé dock och jag följer tråden.

Jag har alltid uttryckt att bildkommentarerna (och artikelkommentarer) borde ha forumfunktionaliteten, det är den största svagheten på fotosidan och en av anledningarna till varför de flesta tycker t ex FB är bättre för att kommentera bilder.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tycker det är en bra information att få. Frågor varför någon valt vissa inställningar är intressantare än vilka.
Då kan jag berätta om varför jag har de inställningar jag har på bild #3 (fotboll, kväll, strålkastare)

Största bländare kör jag alltid för fotbollsbilder. Hjälper till att lyfta huvudmotivet när omgivande spelare kan komma ur fokus tycker jag.

Slutartid kör jag så kort om möjligt. Sällan över 1/500 s. Nu var det ganska mörkt så för att inte ISO skulle dra iväg för mycket gick jag upp till 1/250 s

AutoISO kör jag oftast för fotboll utomhus. Ljuset kan ju variera under en match. Med auto slipper jag tänka på det. I konstbelysning på kvällen, och inomhus är det sannolikt bättre att låsa ISO så att alla bilder blir lika exponerade oavsett hur många spelare med ljusa eller mörka tröjor som är i bild.

Vitbalansen ställde jag in före match med gråkort. Gör oftast så i konstljus.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Då kan jag berätta om varför jag har de inställningar jag har på bild #3 (fotboll, kväll, strålkastare)

Största bländare kör jag alltid för fotbollsbilder. Hjälper till att lyfta huvudmotivet när omgivande spelare kan komma ur fokus tycker jag.

Slutartid kör jag så kort om möjligt. Sällan över 1/500 s. Nu var det ganska mörkt så för att inte ISO skulle dra iväg för mycket gick jag upp till 1/250 s

AutoISO kör jag oftast för fotboll utomhus. Ljuset kan ju variera under en match. Med auto slipper jag tänka på det. I konstbelysning på kvällen, och inomhus är det sannolikt bättre att låsa ISO så att alla bilder blir lika exponerade oavsett hur många spelare med ljusa eller mörka tröjor som är i bild.

Vitbalansen ställde jag in före match med gråkort. Gör oftast så i konstljus.
Låter vettigt. Jag använder liknande inställningar när jag fotar människor i rörelse. Behöver 1/500s till vardags med 50mp sensor för att slippa rörelseoskärpa. Det blir inte mer av den varan men det syns tydligare.

Leker du något med längre tider just för att få rörelseoskärpa i vissa situationer för att framhäva fart eller blir det inte snyggt helt enkelt? Fotar nästan aldrig sport själv så därav frågan.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Veckans vinnare!

Bild #5 och #6 fick 5 kommentarer och 2 röster vardera = 7 pinnar

Delad första plats: #5 och #6
 
ANNONS