Annons

Utrustning är övervärderat

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
När dom väl återvänder till månen hoppas jag dom har med sig bra högupplösta systemkameror. De bilder som finns på månlandningen både video och foto skulle jag vilja se med dagens kameror.
Videofilmerna från månen är inte mycket hänga att i en julgran idag, nej, men stillbilderna (tagna med Hasselbladskameror) tycker jag håller hög klass.

När man tittar på starman som sköts upp med spacex så ser man ju hur fantastiskt vackert det är. Gissar att det är någon gopro dom använt sig av.

https://m.youtube.com/watch?v=1cXkDHQ3q4o
Det tycks stämma.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag använder mina olika kameror på samma sätt men i olika situationer:) Mobilen endast i nödfall när jag inte har något annat med mig. Men det är sällan eftersom det alltid brukar ligga en kompaktkamera i fickan. De större klumpedunsarna använder jag bara om jag är ute för att fotografera däremot.

Faktum är att en bra kompaktkamera hade funkat bäst i de allra flesta fall. Men så var det tekniken. Det finns ingen jag trivs med och/eller som uppfyller mina tekniska krav. Det verkar alltid vara antingen eller. De bra kamerorna suger att använda och de som är trevliga ger inte tillräckligt bra bildkvalitet. Märkligt.
Ibland har man ju inget annat än en telefon. Risken med våra större kameror är ju att de får vara hemma tills vi väl bestämt oss "för att fotografera" och då kan man ge sig fan på att det inte är då tillfället man väntat på infinner sig utan att det istället sker när man står där med sin telefonen. Det händer ofta tycker jag när man inser att ljuset är fantastiskt och man inte har sin bästa kamera för tillfället. Kompaktkamerorna i mitt liv har räddat mig ibland och det är jag tacksam för men jag har inte ens några sådana kvar längre som jag använder.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag var under lång tid med i ett fotokollektiv i Stockholm. Grundaren blev något av en mentor i den mån vi hann ses. Jag glömmer aldrig när han bjöd hem på middag och portfoliovisning. Jag tyckte förstås jag hade bra bilder. Hans kritik var stenhård. "De här är publiceringsbara. Skarpa, fina färger. Men det är INGENTING av dig i dem". Sen valde han ut fem fotografer ur sitt bibliotek som han tyckte stämde med min personlighet. En teknisk sak hade han att säga: jag skulle byta ut 35:an mot en 28 så jag måste gå närmare.

Det här har jag alltid med mig, ännu 12 år senare. Jag är fortfarande förtjust i prylar och har hyfsade grejer för att kunna jobba med dem, det är inte det. Men målet är inte i första hand att komma hem med tekniskt perfekta bilder. Inte privat åtminstone. Där plåtar jag med vad sjutton som helst - mellanformatsfil eller telefon - lika glatt. Just nu är jag väldigt förtjust i Olympus TG-5, och den har ju inte världens bästa bildkvalitet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
När dom väl återvänder till månen hoppas jag dom har med sig bra högupplösta systemkameror. De bilder som finns på månlandningen både video och foto skulle jag vilja se med dagens kameror.

När man tittar på starman som sköts upp med spacex så ser man ju hur fantastiskt vackert det är. Gissar att det är någon gopro dom använt sig av.

https://m.youtube.com/watch?v=1cXkDHQ3q4o
Återvänder?
Vi har aldrig varit där. Men visst är vissa av bilderna med bladare och studioljus fantastiskt fina.

Tveksamt också ifall Teslan verkligen är uppe i rymden. https://youtu.be/PrpGXfwyibI
 

martley

Aktiv medlem
Återvänder?
Vi har aldrig varit där. Men visst är vissa av bilderna med bladare och studioljus fantastiskt fina.

Tveksamt också ifall Teslan verkligen är uppe i rymden. https://youtu.be/PrpGXfwyibI
Synd bara att de som höll i kamerorna var så slarviga. En Hasselbladare lär vara satellit runt jorden numera och nån riktade de linsen rakt in i solen med och brände sönder. Det skulle vara cintressant att höra om hur alla filmrullar hanterades för att skydda dem från kosmisk strålning etc.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Synd bara att de som höll i kamerorna var så slarviga. En Hasselbladare lär vara satellit runt jorden numera och nån riktade de linsen rakt in i solen med och brände sönder. Det skulle vara cintressant att höra om hur alla filmrullar hanterades för att skydda dem från kosmisk strålning etc.
Kosmisk strålning? I Nevada?
 

martley

Aktiv medlem
Kosmisk strålning? I Nevada?
Kan ha varit astrologisk strålning från kristaller också. Ganska mycket solljus i alla fall. Fast det borde väl inte bli mera solljus än här i Sverige, jorden är ju platt.
Håller inte den här tråden på att spåra ur lite, eller är det bara jag? Jag är ny på det här forumet.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Kan ha varit astrologisk strålning från kristaller också. Ganska mycket solljus i alla fall. Fast det borde väl inte bli mera solljus än här i Sverige, jorden är ju platt.
Håller inte den här tråden på att spåra ur lite, eller är det bara jag? Jag är ny på det här forumet.
Det verkar som de mesta redan har sagts i ämnet...
 
ANNONS