Fotosidans Forum > Annat > Övrigt om foto > AI - ansiktsigenkänning och intelligenta vapen - drönare

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-04-11, 15:14
HenryB

iSolen.se skrev: Jo det spelar roll för en vanlig tennisracket, flugsmälla eller hand duger bra för att försvara sig mot en vapenlast på några gram.

En vanlig krypskytt kommer ha mycket större möjlighet att lyckas med sitt dåd.
En drönare är ett verktyg, en kryppskytt ett annat.Tror knappast men ersätter det ena med det andra.
Gammal 2019-04-11, 15:38
iSolen.se

PeterWem skrev: Små hobbydrönare används redan i dag för att mörda med. https://www.youtube.com/watch?v=i_ynRdprWWA

Ansiktsföljning finns snart i varje kompaktkamera och igenkänning av ansikten finns redan i exempelvis DigiKam som bygger på öppen källkod, d.v.s. fri kod att ta del av.
Det där var knappast ansiktsigenkänning och den exploderade i luften.
Gammal 2019-04-11, 15:38
HenryB

PMD skrev: Poängen med stridsspetsförsedda mikrodrönare är väl att använda dem i svärmar?

Än så länge tror jag att det är förskräckligt dyrt och inte i närheten av kostnadseffektivt.
Poängen är väl snarare att använda dom där dom är mest lämpliga. Jag förställer mig att dom är väldigt användbara i stadsbyggd när man rensar hus på motståndare. Låt drönaren flyga in i ett fönster och söka av. Kanske kan den parkera på en plats och aktiveras igen genom rörelser/signal för att fortsätta sitt uppdrag. Det är nog mer fantasin som sätter begränsningarna tror jag.

Kostnaden får nog jämföras med vad "det skulle kostat istället". Skadade och avlidna soldater kostar ju också en massa pengar/stridsmoral.
Gammal 2019-04-11, 16:13
PMD

HenryB skrev: Poängen är väl snarare att använda dom där dom är mest lämpliga. Jag förställer mig att dom är väldigt användbara i stadsbyggd när man rensar hus på motståndare. Låt drönaren flyga in i ett fönster och söka av. Kanske kan den parkera på en plats och aktiveras igen genom rörelser/signal för att fortsätta sitt uppdrag. Det är nog mer fantasin som sätter begränsningarna tror jag.
Jo, för spaning tror jag att mini/mikro-drönare är användbara redan idag. Sådana har ju redan använts skarpt enligt vad du länkade till i inlägg #13.

Kostnaden får nog jämföras med vad "det skulle kostat istället". Skadade och avlidna soldater kostar ju också en massa pengar/stridsmoral.
Black Hornet Nano är dock alldeles för dyr enligt amerikanska armén, men det är väl högst troligt att priset på den typen av drönare kommer att sjunka med tiden.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05.

Elinchrom Rotalux Softboxes