Annons

Fråga kring LR-export o inkluderade Meta-data

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Tja. Hur mer orörd kan den bli om jag skickar den från min hårddisk direkt till min web-server, låter web-läsaren öppna den rå o laddar hem den med högerkllick?
När jag gör:

- Exporterar från Lightroom till JPG och inkluderar copyright och andra metadata.

- För över bilden med Windows utforskaren till min webbserver.

- Kollar med Firefox på html-sidan som visar min bild, högerklickar, väljer spara som bild.

så får jag en JPG på min dator som är exakt samma i storlek och innehåll som filen jag förde uppe. Helt som väntat.

Samma sak om jag hoppar över att visa html-sidan och bara anger bildadressen direkt.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Att den blivit manipulerad/ändrad nånstans på vägen verkar väl självklart då den enligt dig strippat EXIF.
När jag laddat upp nåt jag vill ha orört och sedan laddar tillbaka den är den identisk till originalfilen.
Enklast är att kolla filstorleken. Den skvallrar oftast direkt om nåt har hänt på vägen.

/Stefan
Jag får rodna lite i alla fall. Exporterade ut den från LR i fullt format och hade sedan öppnat den i Photoshop för att krympa den lite. Källprogrammet blev då Photoshop CS4 men filen hade alltså all Meta-data enligt tidigare besked. Då DEN filen laddades upp och tillbaka 'försvann' bara Meta-data om copy o kamera.

Laddade nu ut fullformatbilden o källprogrammet då LR6. DÅ finns Meta-data kvar även då jag laddade hem filen från web.

Så lite logik om det nu är så att LR's kodning klarade av hela rutinen, medan Meta-data från en fil som genererats av PS CS4 är kvar då den hamnar på egna disken (dock var posten 'Programnamn' förändrad från LR till PS). Däremot tålde inte den filen 'utflykten' till web-server och hem till hårddisken igen. I det fallet fanns inga metadata om copy o kamera kvar.

Slutsatsen blir att Metadata från LR-export finns kvar om samma fil skickas till web OM då inte de gör någon autoedit på den. Om jag orkar ska jag testa på samma fullformatsbild o Twitter vid tillfälle. Återkommer med resultat.

En annan slutsats in addition: PS, även i en äldre version som CS4, förstör INTE Meta-data från LR men omregistreringen tål tydligen inte att filen kopieras från webben.
 
ANNONS