Annons

CPL Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

asjohem

Aktiv medlem
Tjena!

Fick precis hem ett vidvinkel objektiv och det följde med ett DÖRR DHG Super Protect Polfilter / CPL Filter.
Jag har aldrig använt filter, men jag vet vad det gör. Men jag undrar om man kan se på filtret när det är min/max styrka? Självklart kan jag se det på tex himmel m.m. men tänkte att det är ju en pil på yttre delen som man snurrar på för att minska och öka styrka och den pilen måste ju säga något?

Eller är det på motivet jag får avgöra styrkan bara?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ett superprotect polfilter låter lite udda. Jag kör med Lee filter och polfilter är inget jag använder utom när det gör nytta. Som att släcka ut reflexer, få himlen mörkare eller få bort reflexer i vattnet så det blir mörkare.
Har svårt att se hur ett polfilter skall vara ett skyddsfilter.
Jag har ett antal UV-filter för olika objektiv. Använder dem när det är risk för smuts eller stenskott mot objektivet. Eller väldigt mycket saltstänk när det blåser orkan på västkusten.
Annars kör jag alltid utan filter. Filter ger ofta negativa effekter i motljus mm.
Alla fotoaffärer älskar att tjata på en filter när man köper objektiv. De har nog god marginal på filter.
Bäst presterar objektiv som de är konstruerade och utan någon extra glasbit.
 

asjohem

Aktiv medlem
Ett superprotect polfilter låter lite udda. Jag kör med Lee filter och polfilter är inget jag använder utom när det gör nytta. Som att släcka ut reflexer, få himlen mörkare eller få bort reflexer i vattnet så det blir mörkare.
Har svårt att se hur ett polfilter skall vara ett skyddsfilter.
Jag har ett antal UV-filter för olika objektiv. Använder dem när det är risk för smuts eller stenskott mot objektivet. Eller väldigt mycket saltstänk när det blåser orkan på västkusten.
Annars kör jag alltid utan filter. Filter ger ofta negativa effekter i motljus mm.
Alla fotoaffärer älskar att tjata på en filter när man köper objektiv. De har nog god marginal på filter.
Bäst presterar objektiv som de är konstruerade och utan någon extra glasbit.
Såhär står det om DÖRRs polarisarionsfilter: "DHG Super Protect är Dörrs bästa filterserie, som förutom den vanliga ytbehandlingen (DHG) även har förstärkt skydd mot repor samt är vätske-, olje- och dammavvisande. Med andra ord extra motståndskraftiga och enkla att hålla rena."

Jag undrade bara hur man använder det, vad det gör vet jag och jag har som sagt aldrig använt filter tidigare. Fick bara med det när jag köpte ett begagnat objektiv nu. Men tack för svar! :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Såhär står det om DÖRRs polarisarionsfilter: "DHG Super Protect är Dörrs bästa filterserie, som förutom den vanliga ytbehandlingen (DHG) även har förstärkt skydd mot repor samt är vätske-, olje- och dammavvisande. Med andra ord extra motståndskraftiga och enkla att hålla rena."

Jag undrade bara hur man använder det, vad det gör vet jag och jag har som sagt aldrig använt filter tidigare. Fick bara med det när jag köpte ett begagnat objektiv nu. Men tack för svar! :)
Om det är ett cirkulärt Pol-filter så använd det när du behöver släcka ut reflexer, mörka ner himmelen eller få vatten mer detaljrikt.
Nano coating som det oftast kallas har också moderna objektiv så det är inget unikt för filter.
Använt filter när det ger dig bättre bilder eller skyddar objektivet när man fotar cross eller liknande där det kan flyga grus eller lera.
Annars kör utan.
Ett motljusskydd ger skydd mot skador. Ett filter egentligen inte.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag undrade bara hur man använder det, vad det gör vet jag och jag har som sagt aldrig använt filter tidigare. Fick bara med det när jag köpte ett begagnat objektiv nu. Men tack för svar! :)
Vid vidvinkel och blå himlar förstör ett polfilter mer än det gör nytta eftersom himlen blir ojämn.
 
ANNONS