Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Luminar

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Hur Luminar, Flex och LR hänger ihop?

Har bestämt mig. Eftersom jag vägrar Adobe's avgiftsbaserade tjänst har jag sista stand-alone-versionen LR6 o använder Photoshop CS4 som external editor. Ska inte prata om Adobe's strategier men konstaterar att jag därmed inte har tillgång till senare updateringar. Dock är förstås såväl Photoshop o LR utmärkta program och har använt LR som arkivarie och primär editor för 'vanliga' foton. Efter ha kollat upp utvecklingen för Luminar inser jag att min framtid kommer vara att editera med den programvaran och har redan förbeställt Luminar 4 (release 18 nov). Nåväl. Beslutet taget. Trots att jag inte är riktigt klar över ett par saker. Kanske någon här kan räta ut mina frågetecken?

I det första klipp om Luminar jag såg, och som väckte intresset, kunde jag se att man från LR öppnade Luminar som 'Externa editor'. Precis som jag gör med PS CS4 - bilden öppnas i ett fristående program. Senare förstod jag att det kunde åstadkommas via en plug-in kallad Flex (samma program som Luminar men utan arkivfunktionerna).

Så då tänkte jag att det i varje Luminar finns en installation av plug-in till LR. Har eventuellt också varit så men fr.o.m. version 4 (eller möjligen redan i ver 3) är Flex en helt separat plug som bara LR/PS använder. Dessutom ser jag i specarna för Flex att den är kompatibel med LR cc. Tolkar det som att jag INTE kan använda den från LR6. Kan någon bekräfta?

Då, vad jag vet, Luminar fortfarande jobbar hårt med att fixa en konvertering från LR till Luminar vad gäller arkivstrukturer, taggar och editeringar så sker detta inte så vitt jag förstår redan i Ver 4. Det finns fr.o.m. 3 arkiv i Luminar, baserat på egen mappstruktur. Oavsett vad så lär jag väl åter hamna utanför då jag nu förutsätter att inte heller en sådan kommer funka i LR6, bara cc. Någon som vet mer om det?

Skit samma. Det blir Luminar. Dels verkar det vara ett fullgott alternativ till LR och i vissa delar bättre, dels får jag en framtid med det programmet och kan efterhand välja att köpa eller inte köpa uppdateringar. Och jag gissar då att jag initialt får låta Luminar importera alla de ca. 10000 bilder jag har på externa disken. Som backup på tidigare gjorda editeringar etc. kan jag låta mitt LR6 fortsätta läsa av den strukturen. Det lär dröja innan jag orkar tagga om för Luminar, till att börja med får det gälla de senaste åren. Och förstås medveten om att jag också kan spara ut editerade LR-versioner jag är förtjust i.

Sitter och väntar på programmet och få alltså avvakta ytterligare ett par veckor. Men om jag vet att LR6 och Luminar/Flex ändå är okompatibla så kan jag glömma alla tankar på samverkan och preparera helt för att gå över.

Är mest ute efter om någon vet att jag har gjort fel antaganden ovan?
 
ANNONS