Annons

Dödskalle, vilket djur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Muzze

Aktiv medlem
Njae.. lite liten för en grävling tror jag. Skulle vara ett "grävlingbarn" i så fall. Skallen var 8-10 cm skulle jag tro. (redigerat första inlägget)
 

Gurra G

Aktiv medlem
hmmm, vete katten vad den kan vara om det inte är en grävling. Ett rovdjur är det ju i alla fall
Var är den hittad?
 

Muzze

Aktiv medlem
Zewrak:
Synnerligen likt måste jag säga. Måste helt enkelt vara en liten Grävling som inte har klarat av den bistra vintern.

Gurra G:
Skallen hittade jag i skogen utanför Västerås (Irsta)
 

Gurra G

Aktiv medlem
kollar man på bilderna som Daniel länkar till så är det ju ingen tvekan
och nåt annat skumt djur med huggtänder finns ju inte i de här trakterna
 

Muzze

Aktiv medlem
Ja, nog är det en grävling alltid.
Skumma rovdjur med huggtänder är det ont om i skogarna utanför Västerås, det sant.
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Det var faktiskt intressant att se hur dessa bestar ser ut i käften. Är nog onekligen en hel del kraft i det bettet...
Har ända sedan barnsben hört att man skulle akta sig för grävlingen – "dom biter tills det krasar i benet". Och ville man skydda sig skulle man därför lägga kol i stövlarna!
Nu tror jag ju inte så mycket på dom här ryktena, råkade isomras nästan bli påsprungen av en när jag var ute på en äng med högt gräs. stod stilla och fotade några blommor när ett grymtande närmade sig... Var beredd med kameran men på 2-3 m håll dök väl min vittring upp för den och den vände, och gräset omöjliggjorde fritt skotthåll.
 

tannler

Aktiv medlem
Skröna - men en seglivad sådan. Det enda kol i stövlarna hjälper mot, är dålig lukt, men man blir så förgrymmat lortig och obekvämt som skrutt är det, innan kolet gått i kras.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Flahultarn skrev:
Det var faktiskt intressant att se hur dessa bestar ser ut i käften. Är nog onekligen en hel del kraft i det bettet...
Har ända sedan barnsben hört att man skulle akta sig för grävlingen – "dom biter tills det krasar i benet". Och ville man skydda sig skulle man därför lägga kol i stövlarna!
Nu tror jag ju inte så mycket på dom här ryktena, råkade isomras nästan bli påsprungen av en när jag var ute på en äng med högt gräs. stod stilla och fotade några blommor när ett grymtande närmade sig... Var beredd med kameran men på 2-3 m håll dök väl min vittring upp för den och den vände, och gräset omöjliggjorde fritt skotthåll.
Stod om det där i nån jakttidning för ett par nummer sedan. Det där kommer från den afrikanska honungsgrävlingen som verkligen inte släpper när den bitit sig fast. Hur det kom att tillämpas på den svenska grävlingen minns jag inte.
Enligt min erfarenhet är dom det minst farliga djuret i skogen =D
 
ANNONS