Annons

Sigma 50-500, en stormig dag på marstrand

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Regn i luften. 25 m/s i byarna. Översvämmade vägar. Finns väl inget bättre tillfälle att testa mitt nya Sigma 50-500 4,0-6,3 aka "Bigma"

Har inget stativ med mig, då det blåser på tok för mycket för att kunna ställa upp det på något säkert sätt.
Det får bli handhållet rakt igenom.
En utmaning då jag inte är den stabilaste killen i göteborg, och utrustningen (e-510+batterigrep+objektiv) väger runt 2.5 kilo.

Vinden ställde till stora problem! Rejält svårt att vara stabil.
Än värre var nog vädret. Dimma efter det skummande havet, regn.

Först kommer lite sample-bilder, alla är obehandlade förutom unsharpen mask på vissa.
Efter det följer lite åsikter och kommentarer.
 

Bilagor

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Följande är tagna "i det fria" dvs full vind mot mig.
Efter dessa fyra kommer fyra andra då jag hittat lite lä och kan stabilsera mig bättre.

1/320s f 4.0 iso 100

50mm
 

Bilagor

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
1/200s f 6.3 iso 100

500mm croppad för att passa bilden :)

Denna var den svåraste. Längst ute på marstrand. Säkert 30 m/s i byarna. Och snabba fåglar som skjuter fram som värsta laserstrålarna från Star Wars :)
 

Bilagor

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Många snea horisontar blir det :)

Uppenbara saker:

Plussidan
Prisvärt!
10x zoom i en lins.
Inte toktungt, såsom 300/2.8

Minussidan
Sigmat kräver mycket ljus för att fungera bra.

Sådana saker säger sig självt :)

Lite egna erfarenheter då?

Focusen fungerade bra. Var snabb och exakt. Dock saknade jag ett par extra focuspunker i min kamera... Hörde jag någon säga E3?

Objektivet fungerar rejält bra i både 50 och 500mm. Dvs båda extremlägena. I 50mm blir detta ett ljussvagt objektiv. Men det fungerar ändå! Detta är ett utomhusobjektiv, som kan sitta på i stort sett hela tiden. Bilder på 50mm blir såpass bra att man inte alltid behöver byta till ett mer ljusstarkt normalzoom-objektiv.
400-500mm området fungerar bra. Dock blir det lite svårare att hålla utrustnignen stabil utan ett stativ (vilket jag rekommenderar...). Ibland känns det som att 500mm är att "sträcka sig för långt". 300-400mm är området där objektivet verkligen kommer till sin fulla rätt. Och 400mm är tillräcklig zoom för att täcka det mesta.

Objektivet är robust och ordentligt byggt. Gillar man sigmas matta finish och brutala utseende, så är detta ett trevligt objektiv att hålla i.

Finns en zoomlock knapp på objektivet. Användbar då obektivet "åker ut" då man har kameran runt halsen och knatar runt.

Om man bestämmer sig för att focusera manuellt så uppkommer ett problem. i alla fall för mig. Focusratten sitter längst in, då man rattar på den i 500mm läge får man inte bra styrsel i utrustningen. Blir rejält jobbigt efter ett tag.
Kanske vänjer mig med mer övning...?

Denna dagen var verkligen ingen bra dag för Bigmat (eller något telezoomobjektiv för den delen). Regn, dimma, storm och hala skor för att nämna några faktorer.
Tycker att bigmat gjorde sitt jobb väl. Hade jag haft möjlighet att ställa upp ett stativ så hade jag fått mycekt bättre resultat.
Men dock! Tog 200 bilder handhållet under 2 timmar under dessa omständigheterna och få av dem var såpass darriga att jag var tvungen att slänga dem. De allra flesta höll en ok nivå.

Snart dags för ett mer normalt test, med stativ och hyffsat ljus. Återkommer säkerligen med fler bilder då :)

Tack för ordet,

Stefan
 
Senast ändrad:

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Tack för infon.
får börja använda lite microsoft i värsta fall igen, bara för att få fram denna infon :)

Skrev lite om mina upplevelser av objektivet på sidan innan. Vet inte om du hann läsa det...!
 

Orcus

Aktiv medlem
finns det batterigrepp till E-510? har läst flera trådar här i forumet där folk skriver att det inte finns batterigrepp till den.

Vart får man tag i sånt grepp och är det ett bra grepp isåfall?
 

Stefan_BOJ

Aktiv medlem

Orcus

Aktiv medlem
se där, tack för det :)

då lutar det nog åt att köpa en e-510 ändå då, ingen butik häromkring som har den så man kan prova och jag är lite rädd att den kan bli lite för liten att greppa.

grymt objektiv du har förresten som du fotat med i denna "tråd" :)
 
ANNONS