Annons

Nya iMac!

Produkter
(logga in för att koppla)

AndyK

Aktiv medlem
Jag skulle gissa att det inom kort kommer an adapter till detta.

Annars får man skaffa en TB-hårdisk när man behöver öka på sitt lagringsutrymme.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Vill man uppgradera hårddisken i en ny iMac så har Apple gjort så bara deras hårddiskar passar.

Mer info här:
http://www.sweclockers.com/nyhet/13956-apple-hindrar-hemmafixare-fran-att-uppgradera-harddisken-i-imac

/Håkan
Men det är ju vanliga SATA-kontakter på den bilden, dessutom stulen från iFixit.com. De på iFixit påstår att det är en vanlig WD Caviar Blue som sitter i och i detta fallet så tror jag nog att iFixit är en pålitligare källa.

Dessutom så är det fler faktafel i sweclockers text, de nämner en speciell anslutning till en tempratur sensor. Joo den finns men det är ju för bövelen ett självhäftande litet kretskort som man måste flytta till den nya driven.

Det ska bli spännande att se hur detta utvecklas men jag är övertygad om att sweclockers har fel och att ryktet uppstått för att någon klåpare inte flyttat tempratursensorn.

M
 

reflux

Aktiv medlem
Men det är ju vanliga SATA-kontakter på den bilden, dessutom stulen från iFixit.com. De på iFixit påstår att det är en vanlig WD Caviar Blue som sitter i och i detta fallet så tror jag nog att iFixit är en pålitligare källa.

Dessutom så är det fler faktafel i sweclockers text, de nämner en speciell anslutning till en tempratur sensor. Joo den finns men det är ju för bövelen ett självhäftande litet kretskort som man måste flytta till den nya driven.
Tja, jag har läst om det på fler siter där man testat med i övrigt identiska WD och Seagate-diskar men inte fått det att fungera. Dels är strömkontakten, INTE SATA-kontakten, ändrad och dels tycks datorn kräva en Apple-firmware i disken för att identifieras. Tror knappast att dessa siter missat att bara flytta temperatursensorn...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Dessutom så är det fler faktafel i sweclockers text, de nämner en speciell anslutning till en tempratur sensor. Joo den finns men det är ju för bövelen ett självhäftande litet kretskort som man måste flytta till den nya driven.
Om du hittar faktafel i Sweclockers text kan du väl berätta vilka de är?
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Om du hittar faktafel i Sweclockers text kan du väl berätta vilka de är?
Ja att det är en flyttbar tempratursensor som det stod i texten du citerade. Ja på äldre maskiner då. Den finns inte på de nya maskinerna.

De skriver:

"Utvecklingen påbörjades redan i tidigare versioner av Imac, där hårddisken är ansluten till en särskild sensorkabel. Denna kabel är till för att avläsa hårddiskens temperatur och låta datorn reglera fläkthastigheten därefter. I annat fall går fläktarna för fullt med hög ljudnivå som följd.

Med äldre Imac passar dock samma sensorkabel till andra hårddiskar från samma tillverkare. Till exempel kan en dator med hårddisk från Seagate uppgraderas till en rymligare modell utan bekymmer, så länge även den nya hårddisken är en Seagate. Dessutom går det att få tag på både sensorkablar för andra tillverkare och specialskriven mjukvara som kan justera fläkthastigheten."

Den sensor kabeln de pratar om är ju ren fiktion.

M
 

PMD

Aktiv medlem
iMac har aldrig varit speciellt lättmekad. Vill man ha en dator som man kan byta delar i så ska man nog skaffa något annat.

Det är betydligt enklare att skaffa en extern disk om man vill utöka sitt lagringsutrymme. Så har jag gjort med min gamla iMac från yngre stenåldern. Med Thunderbolt blir ju inte prestandan lidande heller. (Och innan TB-diskar finns tillgängliga så kan man använda Firewire och få acceptabel fart på dataskyfflandet.)
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Tja, jag har läst om det på fler siter där man testat med i övrigt identiska WD och Seagate-diskar men inte fått det att fungera. Dels är strömkontakten, INTE SATA-kontakten, ändrad och dels tycks datorn kräva en Apple-firmware i disken för att identifieras. Tror knappast att dessa siter missat att bara flytta temperatursensorn...
Rent fysiskt så ser man ju på bilden att det är exakt likadana kontakter. De skriver i artikeln att de har ändrat från en 4-pins sata-power till en 7-pins? Det har väl alltid varit 15-pins? Det är ju den breda som är power och den smalare 7-pin är data. På moderkortet däremot sitter det slimline-SATA men det är ju ingen egen standard.

Här finns fina bilder och mer läsning.

http://blog.chargedpc.com/2011/05/new-2011-imac-teardown-part-1.html#more

http://blog.chargedpc.com/2011/05/2011-imac-ssd-install-guide.html

Visst det kan ju vara någon form av firmware-specialare det har ju apple pysslat med tidigare i gamla Quadra-burkar tex.

Här hittar jag en tråd där en säger sig ha uppgraderat driven utan problem i inlägg 13:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1150900

M
 

AndyK

Aktiv medlem
Om man köper en iMac är det väll för att man inte är speciellt intresserad av att meka.
Jag som totalt ointresserad av att pilla i datorer kan inte riktigt se problemet med om det är 2, 5, 7 eller 143 kontakter på hårdiskarna som är monterade i iMac:en. Hade det däremot varit i ett torn som det var meningen att man skulle in och gräva i kan jag se problemet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Den sensor kabeln de pratar om är ju ren fiktion.
Varför tror du det? Den externa temeratursensor som du skrev om i tidigare inlägg är en sak, men de senaste åren har Apple använt modernare hårddiskar, med intern temperatursensor. Då behövs givetvis en kabel för detta. Och den kabeln är uppenbarligen inte standardiserad, utan ser olika ut beroende på om det är t ex Seagate eller WD.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Varför tror du det? Den externa temeratursensor som du skrev om i tidigare inlägg är en sak, men de senaste åren har Apple använt modernare hårddiskar, med intern temperatursensor. Då behövs givetvis en kabel för detta. Och den kabeln är uppenbarligen inte standardiserad, utan ser olika ut beroende på om det är t ex Seagate eller WD.
OK jag hade fel. Det finns en sådan på 2009-modellen och fläktarna går fullt om man vänder kontakten till tempratursensorn. på den modellen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Apple tycker dataöverföringen blir för långsam när S.M.A.R.T.-informationen också läses ut via SATA-kabeln. Därför har dom hittat på en egen strömkabel som också kan skicka S.M.A.R.T.-informationen

Denna fras är väl diskuterbar i sin riktighet från Sweclockers artikel "Dessutom innehåller hårddiskarna en anpassad firmware (mjukvara) med funktioner för temperaturavläsning som inte går att finna i standardmodeller." Temperaturavläsningen är så vitt jag förstått den samma som på vanliga diskar, det är överföringen av S.M.A.R.T.-informationen som skiljer sig.

Jag skulle dock vilja säga att det hela till 99.99999% är ett sätt för Apple att tvinga folk att köpa deras diskar. Att S.M.A.R.T.-infon skulle blockera SATA-kabeln så mycket att det skulle bli ett problem låter väldigt väldigt konstigt i mina öron.

/Karl
 

Melker Humala

Aktiv medlem
I denna tråden finns det en kille som installerat en 2TB WD Caviar Black och det fungerar.

"my system has been delivered with a seagate 1tb drive.
the one i built in today is a 2TB western digital.
will be back home in 3,5 hours and check with istatpro how the fans are working. while installation of snowleopard i didnt notice any noise besides the optical drive."

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1148641&page=2
 
ANNONS