Annons

Aparture 3 på MacBook Pro 13"?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndyK

Aktiv medlem
Någon som kör Aparture 3 på MacBook Pro 13", instegsmodellen?

Jag står i valet och kvalet mellan en MBP 13" och en iMac 21,5". Vad jag förstår så ska Aparture 3 inte vara några problem på iMac:en, men hur funkar det på MBP:n?

Vill egentligen ha en bärbar dator, men min budget tillåter inte att jag köper den jag egentligen skulle vilja ha. Därför är iMac:en det hetaste alternativet just nu.

Upplever man inte en 13" skärm liten? Jag har 15" nu, och den är i minsta laget för att hålla på med bilder. Har ingen extern skärm just nu, och har svårt att få in den i budgeten (behöver köpa ett nytt objektiv också).



PS. Jag har bestämt mig för att byta från Windows till Mac, så jag är inte intresserad av förslag på Windowsdatorer. Plus att jag vill köra Aparture, så det diskvalificerar Windows direkt.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Jag kan bara svara för mig själv, kör visserligen Lightroom (men det är sak samma)

Har både MacBook och iMac och jag kör helst på iMac´en då jag bildbehandlar då 13" är för litet
 

iBoat

Aktiv medlem
Någon som kör Aparture 3 på MacBook Pro 13", instegsmodellen?

Jag står i valet och kvalet mellan en MBP 13" och en iMac 21,5". Vad jag förstår så ska Aparture 3 inte vara några problem på iMac:en, men hur funkar det på MBP:n?

Vill egentligen ha en bärbar dator, men min budget tillåter inte att jag köper den jag egentligen skulle vilja ha. Därför är iMac:en det hetaste alternativet just nu.

Upplever man inte en 13" skärm liten? Jag har 15" nu, och den är i minsta laget för att hålla på med bilder. Har ingen extern skärm just nu, och har svårt att få in den i budgeten (behöver köpa ett nytt objektiv också).



PS. Jag har bestämt mig för att byta från Windows till Mac, så jag är inte intresserad av förslag på Windowsdatorer. Plus att jag vill köra Aparture, så det diskvalificerar Windows direkt.
Jag har en 4 år gammal Mac Book Pro (dual core 2,4 Ghz, 4 GB Ram) när jag måste ha bärbart. På den är Aperture 3 installerat och det fungerar bra, men är inte något fartmonster på något sätt, men funkar gör det. På kontoret/studion är det iMac 27" i5 + en 23" extern skärm som är arbetshästen. Stor eller liten skärm är säkert en vanesak i stor grad, men när man väl har vant sig med en stor skärm känns det ganska jobbigt med en mindre.
 

superboy77

Aktiv medlem
Jag har enbart en MBP 13". Nu kör även jag Lightroom men har testat Aperture 3 några gånger och det tar väl ung. lika mycket resurser i anspråk som LR.

Att redigera bilder på 13" är nog en vanesak, det funkar bra för mig. Men jag skulle hellre göra det på en större skärm. Dock så vill jag inte ha en större dator för det. Så jag står ut.

Jag har uppgraderat minnet från 2GB till 8GB och har inga större problem att jobba med fullstora .CR2-filer från 5D Mark II.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
MBP + exterm skärm.

Personligen så har jag kört med en MacBook och Lightroom i fyra år.
Så sent som igår köpte jag den billigaste modellen av MBP.
Har bytt till en större hårddisk (själv), och skall uppgradera minne snarast möjligt.

Men helt klart är att prestanda funkar.
Vad det gäller skärmar så brukar jag redigera en hel del ute i "fält", vilket gör att jag måste ha datorn med mig mest jämt.

Men för att få bättre möjligheter på kontoret, så har jag en extern skärm på 22#.

För övrigt så innebär detta också att jag kan köra med dubbla skärmar när jag är på kontoret.
Så om eknomon tillåter är min rekomendation MPB 13# och en vettig extern skärm.

Har inte hunnit testa den nya ordentligt vad det gäller redigering.
Skall återkomma när jag har hunnit testa ordentligt.

/D.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
MBP 13# med LR3

Nu så har jag hunnit testa LR3 ordentligt på min nya MacBook Pro 13# (2,3 Ghz i5).
Har uppgraderat hårddisk (till 750 GB, 7200 RPM) och framförallt arbetsminnet till 8GB.

Det sistnämnda är enkelt, och betydligt billigare än att köpa datorn med 8GB direkt från Apple.
Apple har själva supportinfo om hur du gör detta här:
http://support.apple.com/kb/ht1270#link1

Tyckte för all del att LR3 funkade helt ok även på min tidigare "burk" MacBook från 2007 med 2,1 GHz C2D-processor och 4GB minne.
Men på den kunde det bli segt om jag hade för många program igång samtidigt (läs Firefox, Thunderbird, Photo Mechanic och LR3 samtidigt), alternativt när jag öppnade och redigare filer i PS CS 4 ifrån LR3.
Det sistnämnda är inget som jag gör särskilt ofta.

Ett tredje sätt att få LR3 att sega ner kan vara att jobba intensivt med lokala justeringar.

Så för att hårdtesta min nya "burk" öppna jag RAW-filer i det största formatet från 7D (18 MP i upplösning).
Hade igång inte bara Firefox, Thunderbird, Photo Mechanic och LR3 samtidigt, utan även PS CS4.
Ägnade mig åt en hel del lokala justeringar i RAW-filerna.
Vilket flöt på riktigt bra.
Detta samtidigt som jag hade flera bilder öppnade i PS CS4.

Har även, pga allmän nyfikenhet installerat demoversionen av Aperature 3.
Har bara gjort ett snabbt test.
Intrycket är att det funger bra.

Avslutningsvis så klarare mordena bärbara i det lite högre segmentet (till vilket även den billigaste MBP får räknas) betydligt mer än man kan luras att tro.
Speciellt om du ser till att ha ordentligt med arbetsminne i.

Arbetsminne är rent generellt det billigaste sättet att förbättra prestanda.

Hoppas ovanstående är till hjälp.
/D.
 

AndyK

Aktiv medlem
Tackar för att du tog dig tid och gjorde ditt lilla test.

Nu har du gjort valet ännu svårare för mig.... :p
Hade i stort sett bestämt mig för iMac 21,5".

Får fundera några dagar till, sen måste jag ta ett beslut, eftersom min nuvarande dator kommer att ta på sig sin träkostym vilken dag som helst.
 

emjo

Aktiv medlem
Jag har i nån tidigare tråd ondgjort mig över att Aperture 3 är seg på min MacBookPro. Det är en "mid 2009"-modell med 4 gig minne. Och det är där knuten ligger. Den swappar som tusan - ända tills jag stänger ner övriga program (framförallt Safari verkar hugga minne), då är den ganska lugn att köra. Jag tror alltså att Aperture drar bortår en 4 gig minne i sig och då blir det hårddisken som får lösa problemet, varpå det blir långsamt. Måste skaffa 8 gig till den (eller SSD)... Processorhastigheten räcker till utan problem.
 

AndyK

Aktiv medlem
Tack!

För er som tog er tid och hjälpte mig med råd, så kan jag berätta att jag är ägare till en iMac 21,5" sedan drygt två veckor med Aperture 3 intstallerat. Ångrar mig inte en sekund. Nästa dator lär bli en MacBook Air alt. en liten MacBook Pro.
 

arneri

Avslutat medlemskap
Jag har i nån tidigare tråd ondgjort mig över att Aperture 3 är seg på min MacBookPro. Det är en "mid 2009"-modell med 4 gig minne. Och det är där knuten ligger. Den swappar som tusan - ända tills jag stänger ner övriga program (framförallt Safari verkar hugga minne), då är den ganska lugn att köra. Jag tror alltså att Aperture drar bortår en 4 gig minne i sig och då blir det hårddisken som får lösa problemet, varpå det blir långsamt. Måste skaffa 8 gig till den (eller SSD)... Processorhastigheten räcker till utan problem.
Jag har en likadan dator, men med en SSD och en 7200 rpm disk. Den är mycket rappare med SSD än tidigare då den tuggade snurrdisk. Snurrdisken är bra för bildfiler, men för applikationer och småfiler är SSD mycket rappare. Jag har testat Aperture 3, men gillar LR mer.

Frugan har en MBP 13 2011 med snurrdisk och den känns generellt slöare än min, trots att hennes är kraftfullare.

Nya OS X Lion och alla nya strokes är makalöst smidigt. Sitter med Windows 7 på jobbet och har kört MS Windows sedan version 3. Lion känns mycket mer användarvänligt än W7.
 

Peter.Ivarsson

Aktiv medlem
Jag har en MBP 2,53 GHz Core 2 Duo års mod 2009

Jag har en MBP 2,53 GHz Core 2 Duo 4 gb 1067 DDR3 minne års mod 2009 och kör aperture 3.0 på den. Jag tycker inte att den är jättelångsam när det gäller att redigera bilder som ligger på hårddisken. Det fungerar väldigt bra, kör även insticksversionen av Photomatix HDR. Denna version upplever jag som snabbare än den separata.

Det som är bökigt är att uppdatera versioner och masters som ligger på en extern hårddisk. Det min vän tar tid. Det kan bero på att jag inte fattat galoppen riktigt med vaults etc men förr eller senare tvingas man lägga bilder på en extern disk. Jag har valt att lägga dem på en 1 TB tidskapsel och den komunikation som erfordras där emellan är lite långtråkig.

Annars är jag nöjd. Funderar på att komplettera med en större skärm för bild jobb, men vill absolut ha en portabel maskin. Det är trevligt när man ska visa bildspel etc, iofs kan man använda en IPAD till det osv men om budgeten är begränsad skulle jag välja en MBP igen.

Mvh Peter Ivarsson och lycka till.
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag har i nån tidigare tråd ondgjort mig över att Aperture 3 är seg på min MacBookPro. Det är en "mid 2009"-modell med 4 gig minne. Och det är där knuten ligger. Den swappar som tusan - ända tills jag stänger ner övriga program (framförallt Safari verkar hugga minne), då är den ganska lugn att köra. Jag tror alltså att Aperture drar bortår en 4 gig minne i sig och då blir det hårddisken som får lösa problemet, varpå det blir långsamt. Måste skaffa 8 gig till den (eller SSD)... Processorhastigheten räcker till utan problem.
Jag har installerat ett program där man kan kolla hur mycket minne som finns ledigt och rensa det vid behov, MemorySweeperPro. Det kanske hjälper när Safari äter minne.
Mina erfarenheter säger att Aperture använder 3,2-3,7 Gb när man importerar eller jobbar med bilder, så vill man köra fler program samtidigt bör man uppgradera med mer minne. Jag kan ha Chrome igång samtidigt som Aperture utan större problem, men funderar på att sätta i 2 x 4Gb till, så att jag får totalt 12 Gb.
 
ANNONS