Annons

Sälja själv eller via tjänst

Produkter
(logga in för att koppla)

ezettnor

Ny medlem
Hej!

Jag har en fråga angående hur man smartast ska gå till väga om man vill sälja sina bilder i tryckt format, ex på canvas. Det här är inget jag tänker eller kommer kunna leva på, men eftersom bekanta undrar om/vart man kan köpa mina bilder tänkte jag ändå att det kan vara värt att ordna någon sorts smidig tjänst.

Jag står ovh velar lite mellan att använda en befintlig tjänst för både portfolio och försäljning liksom 500px eller liknande (kom gärna med förslag på fler) eller att sätta upp någon sorts egen webshop. Just för komersiella bilder vill jag ju helst att de ska kunna beställa en tavla/utskrift direkt eftersom jag inte vill sälja den högupplösta bilden. Alternativet är att sälja den webbupplösta men då kan ju kunde inte ordna en tavla om den skulle vilja.

Samma efterfrågan kan ju även komma vid en beställd familjefotografering där kunden kanske vill ha bilderna direkt på en canvas istället för att få de högupplösta och betala själv.

Fördelen med en färdig tjänst är ju att jag inte behöver bry mig om prissättning eller hantering. Nackdelen är att det oftast är utländska tkänster (tröskel för vissa?) samt att jag inte kan sätta egna priser.

Fördelen med egen webshop är total kontroll men samtidigt mycket mer egen hantering. Och hur kopplar man i så fall ihop det med en bra tjänst där bilderna kan skrivas ut på exempelvis canvas. Ska jag själv göra beställningarna på exempelvis smartphoto?

Om ni har egna erfarenheter eller bra input får ni gärna komma med förslag :)

//En ny på fotosidan
 

BluseD

Aktiv medlem
En grej är att kolla om det finns någon lokal aktör som säljer canvas, stora utskrifter osv och se om du kan få med dina bilder bland de som säljs där, de hanterar allt i sin egna webbshop eller butik och du får provision / såld bild.

Ger dig mindre klirr i kassan men samtidigt minimalt med jobb.
 

ezettnor

Ny medlem
En grej är att kolla om det finns någon lokal aktör som säljer canvas, stora utskrifter osv och se om du kan få med dina bilder bland de som säljs där, de hanterar allt i sin egna webbshop eller butik och du får provision / såld bild.

Ger dig mindre klirr i kassan men samtidigt minimalt med jobb.
Ja det är ju en idé :) Litet samhälle här dock.
 
ANNONS