Annons

Uppdatera till fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Jag (som glad amatör) har en 50D, en 6D och en Olympus E-M5 och tycker att skillnaden i kvalitet är marginell. 6D:n är klart bättre om man måste dra upp ISO i dåligt ljus, men när jag väljer vilken kamera jag ska ta med mig så är det oftast andra saker än sensorstorleken som avgör.

Ett befriande klokt svar i all sin enkelhet.


//Bengt.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Svaret får man nog ge själv. Jag använder både Canon FF och crop och se bara fördelar med FF-formatet, mer detaljer, större flexibilitet som att kunna fota handhållet med höga ISO-tal men ändå behålla mycket detaljer och lågt brus, där har iaf min nya crop inte en chans. Tycker också att FF-kameran är mer ett proffsbygge som också ger bättre handhavande (nog så viktigt).

Sedan kan man titta på dom fina landskap och porträttbilder som finns på nätet, där dom allra flesta använder FF-formatet.

/Ulf
 

cosmo

Aktiv medlem
Är grymt imponerad av brusnivåer och det dynamiska omfånget på min X100s med APS-C sensor men jag kommer nog trots det att fortsätta med fullformat på mina systemkameror enbart på grund av att objektiven jag redan äger ger mig vidare vinkel. 70-200mm blev t.ex. betydligt mer användbar på en fullformatkamera. Skillnaden i bildkvalite däremot (om det nu finns någon) skulle inte avskräcka mig att skaffa en billigare, lättare och smidigare aps-c kamera.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Nu hamnade vi väldigt långt från verklighetens utskrifter.
För att klara av att se det du beskriver behövs en dator med högupplöst skärm och goda möjligheter att förstora pixlarna.
I verkligheten skriver de flesta aldrig ut bilder större än A4, de flesta nöjer sig faktiskt med att titta på kraftigt förminskade bildfiler på datorer.
vad du eller andra skriver ut svarade jag inte på , jag talade om förutsättningar till att få bäst resultat
med ditt resonemang, använd en kompakt, billigare och duger fullständigt till ovan givna kriterier så länge solen lyser eller ljuset är bra
 

AWid

Aktiv medlem
Ännu en tråd APS-C vs småbild - underbart. Tycks vara universums största och mest engagerande fråga. Själv kommer jag att avveckla min FF-utrustning medan jag får något för den. Att släpa på 5 kg utrustning (hus + 3 zoomar + lite småkrafs) när man kan få samma resultat med halva vikten. Läs gärna vad fotografen och fotoläraren Nick Carver skriver i denna fråga. Han vet vad han talar om.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Alla kameror oavsett vilken modell har sin limit och ger därmed olika förutsättningar. Vad som är "enough" kan bara den enskilde fotografen svara på och inte Nick Carver, han står bara för en åsikt likväl som andra har andra åsikter. Det intressanta är vilka behov man själv har som utövare, om sensorn sedan är 6 mm, crop eller fullformat är underordnat.

Därför går det inte att säga en "sanning" i en tråd som denna, man kan bara beskriva varför man väljer det ena eller andra alternativet, utifrån egna preferenser om vad en kamera skall leverera. :)

/Ulf
 

apersson850

Aktiv medlem
Man kan göra som jag, vara nöjd med APS-C men ändå köpa en med "fullformat", bara för att jag var nyfiken på hur den bästa modellen Canon kunde erbjuda fungerade.

Man lever ju vanligtvis bara en gång, och den fungerar bra!
 
ANNONS