Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Produktbild ala Andy Worhol

Produkter
(logga in för att koppla)

mgjertz

Medlem
Min bror frågade om jag inte kunde foto av lite olika konserver och flaskor som han kunde sätta upp i sitt kök. Lite som de målningar som Andy Worhol gjort på cambells burkarna.

Får man fota en produkt på det sättet och sälja? Jag tänker att det kan vara kul att kunna sälja bilderna om det finns fler som gillar dem.

Hittade en liknande fråga som ställts i forumet för några årsedan men kände inte att det kom några svar som redda ut mitt huvudbry.

Är det konst eller varumärkesintång mm om jag tar ett mjölkpaket och fotar mot vitbakgrund och sedan säljer bilden i x antal utskrifter.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Nej, du gör inte intrång i varumärket så länge du inte använder deras varumärke som varukännetecken. Om du vill ha riktigt torrt på fötterna, så följer du 17 § i Varumärkeslagen utan anmodan genom att ta reda på vem som äger varumärket och ange detta på bilden du säljer.

Om du ska sälja många bilder bör du också någonstans på bilden ange att den är mångfaldigad, utgivningsort och årtal, för att stärka att bilden utgör vad som enligt Tryckfrihetsförordningen är tryckt skrift kap 1 § 5 stycke 2. Om de uppgifterna finns med på bilden åtnjuter den samma skydd som andra tryckta skrifter som har utgivits inom landet, så att man exempelvis får sälja dem var som helst, också inom områden där kringföringsförsäljning exempelvis är otillåten enligt lokal ordningsstadga.

Du får själv avgöra om du tycker att det är konst.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Varumarkeslag-20101877_sfs-2010-1877/

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Tryckfrihetsforordning-19491_sfs-1949-105/
 
Senast ändrad:

mgjertz

Medlem
Tack för att konkret och oluddigt svar på min något luddiga fråga.
Min värld känns mycket klarare nu :)
 

Worley

Avslutat medlemskap
Generellt ska man bara ta juridiska råd från jurister.

Juridiken är generellt invecklad och detta gäller i synnerhet för upphovsrätten. Det finns väldigt sällan ett allmängiltigt svar på varje juridisk fråga. Svaret kan bli olika beroende på omständigheterna.

Det man kan säga är att om du säljer bilder som inte innehåller något annat än ett annat företags produkt, så riskerar du att ådra dig detta företags missnöje.Detta missnöje kan yttra sig i hot om rättsliga åtgärder eller faktiska rättsliga åtgärder.

Den gyllene tumregeln är därför att alltid begära samtycke i förhand och att avstå om samtycke vägras.

Det kan tilläggas att det fortfarande pågår juridiska diskussioner om vad som gäller för Andy Warhols målningar. Den stora skillnanden i hans fall var att Campbell's insåg reklamvärdet i målningarna och därmed aktivt uppmuntrade Warhol. Därmed fick han i princip samtycke, även om det var i efterhand.
 
ANNONS