Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköp snart, sista råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Öhm, nej, snarare tvärtom. Med Fuji's design så ställer man ju in varje sak direkt istället för att behöva växla mellan några lägen. Man slipper mellanhanden, så att säga.
Visst, om man enbart kör med P och M-lägena och alltid använder samma inställningar på M-läget så är det snabbare, men det är ju knappast troligt att man gör :p
Jag var förut av åsikten att ett A-läge på slutartidsratt och bländarring var jättebra, men jag har ändrat åsikt. På min kamera med ett separat PASM-vred är slutartid och bländare oförändrade när jag växlar tillbaka till M från ett automatikläge även om automatikläget har valt något annat.
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Jag har nog fotat så länge att jag vet vad jag vill använda för objektiv i olika situationer.
Tror man skall lugna ner sin prylnisse och ta det lite lugnt när man skaffar objektiv och andra prylar. Det är lätt man köper något man senare upptäcker var fel. Det ligger i skåpet och samlar damm. Får väl erkänna jag gjorde en hel del av detta när jag började köra en digital Canon.

Med Fuji visste jag ganska väl vad jag mest använde med Canon och det var bara att översätta de objektiven till Fuji APS- C.

Jag vet att jag helst fotar lekande barn och hundar med 70-200 eller i Fujis fall 50-140/2,8 som har väldigt snabb AF
Det är också ett perfekt objektiv för dop och bröllop samt porträttt och landskap.

Ibland står man inte minst när man har enorma berg eller öppna landskap där man vill ha med så mycket som möjligt. Då är 10-24/4 OIS vilket FF termer är 15-36 något som kan ge ganska unika bilder.

När det gäller normalzoom hade jag först 18-55/2,8-4 OIS. Det är lätt och litet och tar fantastiskt bra bilder.
Nu skaffade jag 16-55/2,8 som har sina fördelar och tar snäppet bättre bilder. Fast det är en djäkla klump. Min dotter fick min 18-55 till sin kamera.
Det var nog dumt. 16-55 är optiskt bättre men skillnaden mot 18-55 är inte särskilt stor.
Sedan har vi då 100-400/4-5,6 som i FF termer motsvarar 150-600. Det är ett objektiv som mest passar för bilder på djur och fåglar. Det har en extremt bra stabilisering. Jag kan handhållna det och få skarpa bilder ner till 1/30 dels sekund.
Jag har en 100-400 till Canon av första generationen. Där får jag trots IS mer hålla mig till 1/400 del för att inte få skaknigsoskärpa.

Sedan har jag som sagt mina fast objektiv.
18/2 tycker jag är den svagaste. Inte direkt dålig men inte heller imponerande bra.
Gamla 35/1,4 gillar jag skarpt, detsamma med 60/2,4 som är ett otroligt bra porträttobjektiv och väldigt skarp. Sedan har vi 80/2,8 OIS makro som kanske är det skarpaste objektivet av dem alla. Det är det bästa makro objektiv jag ägt och samtidigt ett fantastiskt porträttobjektiv. Väldigt fin bokeh.

Ja där har du mina Fuji objektiv. Fast skynda långsamt och köp inte på dig en massa prylar till att börja med.
Man skall först veta att man trivs med kameran innan.
Det är väldigt dyrt att byta kameramärke om man har mycket utrustning.
Tack för väldigt bra information, även om jag vet att det är ditt tycke kring objektivval. Jag kommer absolut skynda långsamt och känna in vilka behov jag har! Någonting jag verkligen vill ha och känner att det suger extra mycket efter är ett fint vidvinkelobjektiv för lite landskapsfotografering.

Men annars vet jag inte riktigt vad jag är sugen på, kompisen som fotar mycket älskar sitt 35/1,8 som han använder väldigt mycket dock kör han Sonys system men han rekommenderade mig att även kika på lite fasta objektiv senare när jag känt efter vad jag har för behov.
 

apersson850

Aktiv medlem
Detta var den dummaste kommentar jag hört på mycket länge. Under många år på 60-90-talet fick vi rattar och knappar för olika funktioner.
De hjälpte oss att hantera kameran bättre.
Det var den mest korkade tolkningen av teknikhistorien jag hört.
Vi fick en massa rattar och knappar på alla möjliga ställen, därför att det inte gick på något annat sätt. Exempelvis satte Nikon en omkopplare för fokusmetod idiotiskt placerad långt nere på kamerahusets framsida. Inte för att de ville, utan för att deras teknikval gjorde det tvunget att ha den där.
Nu har Fuji lite av samma koncept men enligt dagens teknologi.
Få se nu, var sitter fokusomkopplaren på en X-T2? Aha, längst ner på husets framsida. Enligt gårdagens teknologi. Fast idag av någon ännu mer idiotisk anledning, nämligen att man tror att det är en god idé att rita en kamera som ser ut som om konstruktörens farfar ritade den.

Att man sen kan vänja sig vid allting är en helt annan sak. Det är ju bra att du gillar den du har, när du nu har köpt den. Jag har en helt annan åsikt, men jag kallar inte dina kommentarer för dumma bara för det. Utom den här gången. Betalt kvitteras.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Alla kan givetvis inte tycka att Fuji är perfekt. Den där lilla omkopplaren för typ av fokus har jag inga som helst problem med. Den sköter jag lätt med vänsterhanden utan att ta ögat från sökaren.

Det finns 2 saker jag inte gillar. Det ena är AF-ON knappen på baksidan som sitter olika på olika modeller. Det andra är avtryckarknappen som på de flesta modeller som är utformad som något från 70-talet. Det är lätt att det kommer ner något sandkorn där om man är på en strand. Då börjar det kärva.

Nu har man flyttat AF-ON knappen på X-H1 och också bytt typen av avtryckarknapp.
Så det går framåt.

Faktiskt gillar jag Fuji så mycket att jag nu har 3 stycken.

De enda kamerorna jag kan jämföra med är Canon. En gammal 1D MKIIN som nu gått över 250 000 slutarrörelser. Den är inte den lättaste att ställa om något på. Man behöver båda händerna i de flesta fall. Där har det ju gjorts stora förbättringar över tiden så att 5D MKIV är mycket lättare att hantera. Fast menyerna är så många att man kan få leta en hel del för att hitta inställningar man sällan använder.

Som jag sagt många gånger finns det ingen optimal kamera som är perfekt för alla. De är alla en kompromiss. Vilken kompromiss man föredrar beror nog på läggning eller kalla det tycke och smak.
Därför tycker jag det är dumt att kritisera andras val av kamera. Förhoppningsvis har de valt det de har grundat på goda skäl.
 
ANNONS