Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Programvara till skanner

Produkter
(logga in för att koppla)

dasa1203

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Plustek OpticFilm 7300 skanner som jag främst ska använda för att skanna in diabilder med. Medföljande program (Silverfast 6.5) fungerar inte tillsammans med Windows 10.

Jag har laddat ner demoversioner av Silverfast 8 och av Vuescan. Båda programmen fungerar med min skanner, men Silverfast är krångligt att använda tycker jag. Är det värt att lära sig ordentligt eller räcker det med Vuescan, som jag tycker ger bra resultat?

En annan fördel med Vuescan är att det kan användas på fler datorer.

Finns det något alternativ till ovan nämnda program?

Vänliga hälsningar Dag
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Silverfast SE 8 har några funktioner som är användbara i vissa situationer:

+ Vill du att dina skannade bilder ska se ut ungefär som diakopiorna, dvs. vill du få en känsla av gammaldags dia? Då kan du använda de förprogrammerade färgprofilerna

+ Multi-exposure är bra om omfånget är stort. Det är oftast inget problem med dia, men vill du scanna negativ färgfilm kan det ge bättre kvalitet

Jag tror att man måste betala för versionen med dessa funktioner
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Eller så hämtar du hem VirtualBox samt ett äldre Windows och installerar det gamla programmet där och skannar genom den virtuella maskinen.

Både för och nackdelar men det är gratis. :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vuescan bra

Jag upplevde att vuescan var bra på att scanna kontrastrika diafilmer med och var lätt lättare att efterarbeta i PS än andra program jag hade när det begav sig. Har inte arbetat med silverfast ska tilläggas.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Tack för svar!

Ska provskanna mer innan jag bestämmer mig definitivt. Det handlar ju om att investera både tid och pengar i ett program.

Vänliga hälsningar Dag
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag upplevde att vuescan var bra på att scanna kontrastrika diafilmer med och var lätt lättare att efterarbeta i PS än andra program jag hade när det begav sig. Har inte arbetat med silverfast ska tilläggas.
Diafilmer kan som mest ha 6-7 exponeringssteg, så de har relativt låg konstrast oavsett motiv.

Svartvit film har 10 steg och negativ färgfilm upp till 12 steg.

De senare två ligger utanför vad de flesta scanners kan ta upp och det är därför det kan vara bra att har dubbelexponering.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hög

Diafilmer kan som mest ha 6-7 exponeringssteg, så de har relativt låg konstrast oavsett motiv.

Svartvit film har 10 steg och negativ färgfilm upp till 12 steg.

De senare två ligger utanför vad de flesta scanners kan ta upp och det är därför det kan vara bra att har dubbelexponering.
Du menar nog att de (diafilmerna) har relativt hög kontrast men multiexponeringen kanske hjälper då också?! Givetvis kan man ju göra två exponeringar och slå samman bilderna i PS eller annat program och uppnå samma effekt men det tar säkert lite längre tid. I de andra programmen jag använde fanns inte multiexp.funktion med olika exponeringsvärden.
 
Senast ändrad:

jonasfj

Avslutat medlemskap
Du menar nog att de (diafilmerna) har relativt hög kontrast men multiexponeringen kanske hjälper då också?! Givetvis kan man ju göra två exponeringar och slå samman bilderna i PS eller annat program och uppnå samma effekt men det tar säkert lite längre tid. I de andra programmen jag använde fanns inte multiexp.funktion med olika exponeringsvärden.
Ja, jag yrade lite där. När jag tänker efter har alla filmer har ungefär samma konstrast när man skannar (film+fog till helt svart), dvs. ca 10 steg.

De har däremot förmåga att fånga olika dynamiskt omfång hos motivet.

En skanner har som mest 7-8 steg förmåga, så om man skannar en ruta som utnyttjar hela filmens omfång, så missar information man i högdager eller skugga.
 

lnorlander

Medlem
VueScan har också multi exposure:
https://www.hamrick.com/vuescan/html/vuesc29.htm#inputmultiexposure

Jag läste en del reviews när jag valde mellan programmen. Mitt val föll på VueScan men jag tror det är ganska egalt vilket man väljer.

Silverfast SE 8 har några funktioner som är användbara i vissa situationer:

+ Multi-exposure är bra om omfånget är stort. Det är oftast inget problem med dia, men vill du scanna negativ färgfilm kan det ge bättre kvalitet
 
ANNONS