Annons

Film till Kodak Instamatic M2

Produkter
(logga in för att koppla)

Trackdriver

Avslutat medlemskap
Jag har rotat fram morsans gamla "Kodak Instamatic M2" filmkamera och skulle vilja filma med den. I manualen står det att man ska använda "Kodachrome II colour movie film Type A KA 464". Man kan köpa annan film på t ex Wittner Cinetec men frågan är hur man ska tänka kring ISO. Det finns en liten exponeringslathund på kameran men jag vet inte vilken ISO den är anpassad till. Om jag köper "Kodak Ektachrome 100D" från Wittner som är ISO 100 och den gamla filmen hade en annan ISO så antar jag att jag måste kompensera bländaren därefter. Tänker jag rätt? Om ja, vet någon vad exponeringstabellen är baserad på?
 

Trackdriver

Avslutat medlemskap
Tack, jag har sett den siffran men även ISO 25 så jag är lite förbryllad. I vilket fall verkar det som att man får kompensera rätt mycket för att få till det - om jag nu tänker rätt kring det här.
 

Trackdriver

Avslutat medlemskap
Bra idé! Eller så bländar jag ner manuellt och kan utnyttja det större skärpedjupet jag får. Men gråfilter skulle göra det enklare. Jag har beställt en film nu så vi får se.
 

Ventures

Aktiv medlem
Bra idé! Eller så bländar jag ner manuellt och kan utnyttja det större skärpedjupet jag får. Men gråfilter skulle göra det enklare. Jag har beställt en film nu så vi får se.
Problemet är väl att första rullen går åt att testa och det dröjer länge innan du får svar. Som på den gamla filmtiden. :)
 

Trackdriver

Avslutat medlemskap
Usch ja, jag är smärtsamt medveten om det. Och inte nog med att det tar tid att få se resultatet, det är dyrt också. Men jag är så nyfiken att jag inte kan låta bli att filma åtminstone en gång :)
 

Trackdriver

Avslutat medlemskap
Jag har sökt lite till på kameran och det verkar som att slutartiden är 1/40 s. Nu när jag vet det och även ISO på den nya filmen så borde jag kunna använda en ljusmätare för att få korrekt bländare. Jag har ingen dedikerad ljusmätare men skulle kunna använda den som finns i min systemkamera. Lite awkward men det får duga till det här första testet. Filmen skickades idag så jag ser fram emot nästa vecka :)
 

Trackdriver

Avslutat medlemskap
Det här var ett tag sedan men här är resultatet:
https://www.youtube.com/watch?v=wf4mSgzdDMg

Det visade sig att kameran dubbelexponerat på nästan varje filmruta vilket gör det ganska jobbigt att se på. Först trodde jag något gått snett vid scanningen men tyvärr ser originalfilmen ut så. Jag använde mobilen för ljusmätning och det blev oftast rätt bra men som man kan se på filmen så ändras ljusstyrkan av sig själv ganska ofta (trots att bländaren är helt manuell). Likaså vitbalansen. Det var i vilket fall kul att det blev något överhuvudtaget.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det här var ett tag sedan men här är resultatet:
https://www.youtube.com/watch?v=wf4mSgzdDMg

Det visade sig att kameran dubbelexponerat på nästan varje filmruta vilket gör det ganska jobbigt att se på. Först trodde jag något gått snett vid scanningen men tyvärr ser originalfilmen ut så. Jag använde mobilen för ljusmätning och det blev oftast rätt bra men som man kan se på filmen så ändras ljusstyrkan av sig själv ganska ofta (trots att bländaren är helt manuell). Likaså vitbalansen. Det var i vilket fall kul att det blev något överhuvudtaget.
Härlig retrokänsla. Utan de moderna bilarna skulle man gissa att filmen var gjord på 60- eller 70-talet. Kameran verkar dock inte vara helt OK.
 
ANNONS