Annons

Samyang 35/1,4 AS UMC är nu officiell

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Hur är avståndsskalan förresten, visar den korrekt - eller någorlunda korrekt? Skalan på mitt 14mm är ett skämt - stämmer inte alls, men så har jag en Nikonversion med adapter..
 

wfrank

Aktiv medlem

Sture E.

Aktiv medlem
Man kan ju lugnt säga att skärpan sitter på dina bilder. Dunderskärpa! Det är bara till att gratulera till detta objektiv, det blir mitt nästa.
 

wfrank

Aktiv medlem
Tack! Ja, det är mattskivan EG-S som gör det möjligt. Det är enkelt att sätta fokus nära: 0-5m, lite knepigare längre bort, något lägre hit-rate så att säga. Nedbländat hjälper det dock inte, för då blir även sökaren mörk eftersom det är ett helmanuellt objektiv. Men skaffar man objektivet så är det knappast för att fota nedbländat. Och gör man det luktar det landskap och då finns ju liveview och stativ om man är inne på sånt... :)

Summerat är det galet mycket objektiv för pengarna om man är inne på MF. Byggkvaliten är helt ok, inte mästerlig men behöver inte skämmas för sig på något sätt. Det är dock ganska stort - men lättare än vad man kan tro när man ser det.
 

newbeach

Avslutat medlemskap
Summerat är det galet mycket objektiv för pengarna om man är inne på MF. Byggkvaliten är helt ok, inte mästerlig men behöver inte skämmas för sig på något sätt. Det är dock ganska stort - men lättare än vad man kan tro när man ser det.
Kul att du är nöjd, vart köpte du ditt?
 

spotmatic

Aktiv medlem
Svarar mig själv - avståndsskalan är fine. Har haft objektivet två dagar nu, lade upp lite initiala intryck och bilder på Fred Miranda: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/970080/7#9664102

Sen finns några något större här, ett svenskt forum som alla som vill kan joina gratis och posta stora bilder i (tyvärr ganska dött f.n. för folk verkar nöjda med att posta max 400x400 här på FS... 8o)
http://www.mosebackefotografiska.se/phpbb3/viewtopic.php?f=12&t=60

Fina bilder Wilhelm. Nu blir jag sugen på att skaffa en själv. Fast jag har en ef 35/2 som är skaplig.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Summerat är det galet mycket objektiv för pengarna om man är inne på MF. Byggkvaliten är helt ok, inte mästerlig men behöver inte skämmas för sig på något sätt. Det är dock ganska stort - men lättare än vad man kan tro när man ser det.
Låter helt klart som Samyang det! :) Jag är fortfarande toknöjd med mitt Samyang 85mm f/1.4, så om deras 35mm är i närheten av det måste jag nästan köpa det känner jag...
 

wfrank

Aktiv medlem
Fina bilder Wilhelm. Nu blir jag sugen på att skaffa en själv. Fast jag har en ef 35/2 som är skaplig.
Tack. Ja EF behöver inte vara kattlort och när man behöver AF är dom överlägsna...

Men det här är ju ett objektiv av "en annan stam och nivå" - med lika oersättliga egenskaper som AF fast i helt andra sammanhang :)
 

spotmatic

Aktiv medlem
Tack. Ja EF behöver inte vara kattlort och när man behöver AF är dom överlägsna...

Men det här är ju ett objektiv av "en annan stam och nivå" - med lika oersättliga egenskaper som AF fast i helt andra sammanhang :)
Ja så är det.
Jag tycker t.ex. att både mitt ef 35/2 och mitt Sigma 50/1,4 försvarar sin plats i fotoväskan. Fast dom ligger så nära varandra med brännvidden. EF 35/2 tecknar betydligt kontrastrikare medan Sigmat är mjuk i kontrasten och krämigare utanför fokus. Båda är bra, var och en på sitt sätt.
 
ANNONS